Gjest Skrevet 5. september 2006 #1 Skrevet 5. september 2006 Sukk... Kommet tilbake fra kontroll hos jordmor nå, og jeg fikk bare mer næring til mine verste mistanker... Alt er bra med både baby og meg. MEN plutselig har jeg hoppet ut av det grønne feltet på sf-mål, så må sjekke størrelsen på nurket. I tillegg mistenker jm at h*n sitter... Fikk h*n selvfølgelig ikke til å røre ordentlig på seg når hun drev og klemte og sånn (rører på seg kun når h*n selv vil...), men hun syntes det var for smalt nede til å kjennes ut som et hode, og hun fant hjertelyden ganske langt oppe, så det var uansett ikke noe som var festet der. Derfor skal jeg altså inn til ultralyd på torsdag, for å sjekke leie og størrelse. Er det seteleie, blir det snuing - og det gleder jeg meg IKKE til... Huffa. Det er jo ikke noe farlig eller noe, men blir litt satt ut likevel da. Har ikke lyst til å presse ut en kjempebaby! Kan ikke bare nurket være flink og snu seg rettveien selv?! Er 36+5 i dag.
lillebollemor74 Skrevet 5. september 2006 #2 Skrevet 5. september 2006 Hei, har det akkurat som deg - bare at min lille knøtt lå i tverrleie. Han var foressten ikke så liten heller, vil være over 4kg til termin. De forsøkte å snu hos meg, men det har jo ikke funka. Lillegutt har snudd seg tilbake og strekker seg skikkelig ut - jeg har helt feil form på magen. Og snuinga var ikke særlig god. Så det blir nok keisersnitt på meg. Har lest på forumet at det ikke gjør noen forskjell å føde vanlig selv om babyen er litt større. Men kanskje de sier det bare for å trøste? Håper ikke det.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 De kan ikke tvinge deg til snuing. Det bstemmer du selv. Hvis du ikke vil så sier du det. Jeg ble frarådet snuing fordi det blir så ofte misslykket, det er vondt og stresser både mor og barn. Og det lykkes så og si aldri med førstegangsfødende.
Gjest Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Hei lillebollemor! Takk for svar:-) Ser at anonym under her sier at det er sjelden det funker med snuing på førstegangs... Og det funka jo ikke på deg. Gruer meg til det der ja. Men kan jo fortsatt leve i håpet om at h*n snur seg selv... Har også lest om flere som har klart det bra å føde litt store babyer, men jeg har liksom ikke så lyst til å finne ut om det er greit jeg! Ser jo for meg en kjempebaby nå da... Hehe! Heldigvis er det ikke lenge til torsdag - og da får jeg forhåpentligvis svar. Er det ganske nøyaktige mål de får når de sjekker størrelsen ved ultralyd?
msbu Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Var i omtrent samme situasjon forrige gang, men hadde ikke kommet fullt så langt, da. JM ba meg bestille ekstra time til lege en uke senere, da hun mente babyen lå i seteleie, og SF-målet til tross for dette var noe lavere enn forventet. Hadde time hos legen på mandag, men den helgen var det skikkelig boksekamp inni magen. Det sparket overalt. På mandag morgen lå prinsessa så uskyldig med hodet nede ). Nå var jo dette noen uker tidligere, så det er jo ikke sikkert nurket ditt har mulighet til å snu på seg selv på et så sent tidspunkt. Men kan det snu seg selv tilbake etter snuing, så kan det kanskje snu seg av seg selv ellers også.. hvem vet? Tror ikke du skal bry deg om at SF-målet var for høyt. Sitter h*n i seteleie er det normalt at SF-målet er høyere, for babyen tar da større plass. Det trenger slett ikke å bety at du får en kjempebaby. Og når det gjelder fødsel, er ikke størrelsen/vekten på barnet det avgjørende for hvordan fødselen blilr. Det er hodeomkretsen og delvis skulderbredden som er det viktigste. Knøttet kan jo godt være tung uten at den er spesielt større enn andre rundt hodet.. Men uansett. Lykke til!!! )
Gjest Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 Tusen takk for trøstende ord, msbu! Det høres jo faktisk logisk ut det du sier om at babyer i seteleie får høyere sf-mål, og at vekten ikke trenger å være avgjørende for hvordan fødselen blir:-) Jordmor mente at den fortsatt kunne klare å snu seg selv, så vi får se! Det er noe veldig til romstering inni der i alle fall, så jeg håper!!
lillebollemor74 Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Ja, mener målene er rimelig riktige. Ble egentlig ikke så overraska over at han var stor, magen min er enorm. Må si jeg er glad hvis det blir keisersnitt, ser liksom for meg åssen jeg blir gående etter fødsel - skikkelig hjulbeint. Hvis du må snu, så husk å puste. Det er ubehagelig, men fort gjort.
Gjest Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 Magen min har ikke vært så stor tidligere, men nå i det siste har den vel eksplodert litt... Holdt pusten da jordmor kjente og dyttet etter hodet og rumpa i dag og jeg, så spørs om jeg husker å puste hvis de skal snu hele krabaten ja... Hvor fort gjort er det da? Og er det mange som holder på? Ser for meg at det står 10 stykker og dytter og drar i magen jeg.. hehe!
lillebollemor74 Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 Ja, en som spenner i veggen og to som holder - neida! ) Med meg var det en lege som tok tak i babyen utenpå magen med begge hender og snudde den ned mot bekkenet. Tok maks et halvt minutt. Men kjentes litt hardt ut, var litt sår i magen etterpå. Akkurat som det meste der inne hadde bytta plass. Og det hadde det jo.
Gjest Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 Hehe! Jammen - det hørtes jo faktisk ikke sååå ille ut!! Håper det funker da, og at nurket faktisk blir liggende med hodet nede - hvis det er seteleie! Er jo ikke helt sikkert det heller ennå. Har fått tenkt litt nå, og funnet ut at jeg ikke skal ta sorgene på forskudd:-) Jordmor var jo ikke sikker, og det kan være flere grunner til at sf-målet var høyt enn at babyen er størrelse kjempe!
lillebollemor74 Skrevet 5. september 2006 #11 Skrevet 5. september 2006 Pytt pytt, dette går kjempebra vet du, uansett hvor stor den lille er. Og er den litt stor, så betyr den bare at den vokser og trives. Da har den det bra. Greit å forberede seg litt mentalt kanskje, men kan jo ikke bekymre oss i hjel heller. Jeg har 35 dager igjen og prøver å tenke minst mulig på selve forløsninga. Tror ikke noe blir som jeg tror likevel. Lykke til da, vennen.
Gjest Skrevet 5. september 2006 #12 Skrevet 5. september 2006 Takktakk:-) 26 dager igjen til termin her nå.. Bekymret meg nok i starten, så prøver å ikke gjøre det nå nei. *trekker pusten dyp og gjenoppretter harmoni og balanse* hihi! Det går som det går uansett - har ikke prøvd dette før, så har ikke peiling på hva jeg kan vente meg. Får bare ta det som det kommer! Lykke til du også!!
msbu Skrevet 5. september 2006 #13 Skrevet 5. september 2006 Krysser fingrene for deg, jeg, Chidera. Satser på at romsteringen betyr at nurket holder på å snu seg. Uansett får du ha lykke til videre og med selve fødselen. Nå er det ikke lenge til for din del. Og etter fødselen glemmer man raskt ubehag og smerter. Hadde praksis på føden i Narvik for maaange år siden. Noe av det jeg husker best er mødrene, som gikk der så positive under åpningstiden. Selv om fødselen kunne virke tøff, var det ikke det de fokuserte på i ettertid. For hver dag som gikk, ble beskrivelsen deres av fødselen mer og mer positiv og bagatelisert. Jeg tror vi kvinner har en medfødt evne til å komme igjennom fødselen uansett hvordan den blir, og i ettertid glemmer vi raskt det evt negative med den. Det lille underet vi har fått tar all vår fokus... Og så tror jeg vi finner uante krefter under selve fødselsforløpet, krefter vi i vår villeste fantasi ikke visste vi hadde. Dette går nok bra, uansett hvilken vei nurket bestemmer seg for å ligge )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå