Gå til innhold

Er tøybleiebruker, men føler meg snytt av regnstykkene om besparelse

Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvordan man kommer opp i 12 000kr per barn i forbruk av papirbleier. Det mener Nøstebarn og så mange andre.

En bleie koster jo ca 1.30kr, Så må man huske at hver 4 pakke fra Kiwi er gratis eller at man får 10kr rabatt på COOP.

Dersom man skifter 8 ganger i døgnet første året (noe som jo er litt mye fra f.eks 6 mnd), 6 ganger andre året og 4 ganger 3 året blir det 6570 bleieskift. Med bleiepris på 1.4 kr per bleie og så 25% avslag i rabatt blir det:

6898kr

En skikkelig pakke med tøybleier som skal vare til 3år (forhåpentligvis slutter de før det) koster ihvertfall 4000kr. Så kommer rispapir til 20øre stykket i tillegg (800kr) og 1500kr i vask.

Vips var man like langt.

Da sitter vi igjen med følgende fordeler:

Miljøvennlig (det herskes det også tvil om)

Godt for stump og testikler (ingen lotion, kjemikalier og bleia føles varm)

Blir litt irritert på tøybleieforselgere som hevder man kan spare 8000kr og sånn. Det gjør man altså ikke.

Litt snytt, men fortsatt fornøyd Bambinomio bruker.

Fortsetter under...

Skal vere samd i at Nøstebarn overdriv litt i reknestykket sitt over kor mykje det kostar å bruke papirbleier. Dei burde kanskje rekne over det på nytt, og kanskje skryte litt mindre av kor mykje pengar ein sparer ved å bruke tøy.

På den andre sida har du jo valt ei av dei dyraste tøybleieløysingane, og det gjer ein vel kanskje ikkje om økonomi er det viktigaste argumentet for å velje tøybleier.

Mitt reknestykke ser omtrent slik ut:

Startpakke frå Nøstebarn kr 1 200,-

Airflowbukser frå Motherease for ca kr 400,-

Kushies, det meste brukt, kr 1 400,-

Straum og vaskemiddel kr 1 500,-

= i alt kr 4 500.

Av dette fekk eg att kr 900,- frå reinhaldsverket, og har dermed ut med kr 3 600,- i bleieutgifter. Vi har kjøpt 3-4 pakkar med papirbleier til no, til å bruke på turar og slikt, og så er jo straumprisane på veg opp, så dei reelle utgiftene vi har hatt/kjem til å få er nok noko over dette, men det er likevel lenge til vi er oppe i dei summane ein papirbleibrukar må rekne med. I tillegg vil jo innsparinga vår auke for kvar unge vi får, sjølv om vi skulle supplere med nokre nye Kushies eller Motherease-bleier. Så eg vil vel ikkje hevde at ein er like langt, som du skriv.

Og hadde vi vore veldig opptekne av økonomien i dette, hadde vi satsa på å klare oss med brettebleiene, ev. kjøpt formsydde frå Babykos.

Jeg bruker brettebleier og har tenkt å bruke dem ut bleieperioden. Bruker foreløpig ikke rispapir.

Det er ingen tvil om at jeg sparer masse penger på å velge tøybleier.

Nå var det likevel ikke av økonomiske hensyn jeg valgte tøy, men av hensyn til miljøet og til mitt barns komfort.

Jeg er en kjempefornøyd tøybleiebruker

Du KAN spare veldig mykje!

Vårt reknestykke er som følger:

24 brettebleier = 500kr

30 formsydde bleier frå babykos = 300kr

4 garnnøste til ullbukser = 400kr

Rispapir = 800kr (if you say so)

Vask = 1500kr

Dette blir til saman 3500kr, og omtrent halv pris av billigaste eingongsbleiealternativ. Og så er det sjølvsagt miljøvenleg og rompevenleg. Og til neste barn blir det berre 800 i rispapir + 1500 i vask = 2300kr, og 1/3 av prisen.

Jeg kjøper bleier på Kiwi, og mitt regnestykke låter slik....

1 pk bleie 48,50,-(48,50 x 3pk = 145,50 / 4pk = 36,37,-)

I pakken er det 29stk =1,25,- pr bleie.

og 25 stk = 1,45,- pr bleie.

Jeg regnet et gjennomsnitt på 6 bleier første året og 5 årene etter...til 3 år.

1. år: 1,25 x 6 x 365 = 2737,50,-

2. år: 1,45 x 5 x 365 = 2646,25,-

3. år: samme som 2år: 2646,25,-

Totalt: 8030,-

Med andre ord....ikke billig

Den store besparelsen kommer med barn nummer 2. (eller 3 og 4..)

Utgifter de 8 første ukene er: En halv bleiepakke med papirbleier til helge tur og reservebleier når man er på farten. Rispapir har jeg foreløpig igjen fra forrigemann

Så totale bleiekostnader på 3 år blir egentlig bare vasking. og da er det jo lønnsomt..

Annonse

Og man kan vel bruke de samme bleiene på neste unge...? Har nettopp kjøpt meg en startpakke og har ikke bgyent å bruke de. Men regner med de skal holde til unge nr to og tre. Eller blir de slitt ut? Det var liksom en del av regnestykket det og... Om vi ikke sparer så alt for mye, sparer vi ihvertfall miljøet!

Dersom du steller pent med bleiene skal dei nok vare både til nr. 2 og nr. 3 ja.

Viktige "stelletips" er:

* viss det er borrelås på bleiene, så brett den inn, så ikkje den blir full i lo og rusk

* dropp tørketrommelen (med mindre du plutseleg står der utan ei einaste rein bleie)

* legg dei i kaldt eddikvatn når dei er blitt våte/skitne, så unngår du flekker

Og så må tøybleiebrukerne huske på å regne inn utgiftene til en ny vaskemaskin, og kanskje også en tørketrommel i bleieperioden, da. Da tviler jeg på økonomien i regnestykket...

Eg køyrer ei rein bleiemaskin kvar tredje dag. Det toler maskinen:). Skulle gjerne sett ein statistikk over kor ofte tøybleiebrukarar skifter ut vaskemaskin og tørketrommel, kontra papirbleiebrukarar...mykje grums som hadde kome fram der, ja;).

Argumentasjonen her er jo på linje med at ein like godt kan bruke papptallerkar som porselen, for elles må ein kjøpe ny oppvaskmaskin så ofte. Kjære, vene...

Annonse

Vil bare føye til en tanke omkring disse regnestykkene:

Glem ikke dette med at mange barn bruker bleier til de er både fire og fem år, i alle fall på natta.

Jeg har ingen fakta å slå i bordet med, men jeg har hørt og lest det, og kjenner også mange barn som har brukt atskillige bleier etter fylte 3 år.

Har snakket med bl.a. en bestefar og en førskolelærer som mener papirbleier "ødelegger" en del barns motivasjon til å gå på do. Jeg har hørt om barn som blir hysteriske når bleien tas av, de skal jo tisse i den! Og så holder de seg til bleien kommer på igjen.

Tilbake til poenget mitt: Med tøybleier, uansett om barna slutter med bleier to eller fire år gamle, blir regnestykket litt annerledes hvis du sammenligner med papirbleiebruk som varer lenger enn 3 år.

Med prisene i mine nærbutikker ville forresten papirbleier kostet meg minst 10- 12000 for 3 år.

Jeg regnet en gang ut at nattbleie et ekstra år ville koste over tusen kroner. (Store bleier kostet over 3 kr/stk)

Hææ? Store bleier koster over kr 3 pr. stk??? Det er da vel ikke færre enn 23-25 bleier pr pakke, og med den prisen så ville pakkeprisen bli minimum 70,- kroner. Sorry, den går jeg ikke på! Så dyre bleier har jeg ikke sett i noen butikk på denne siden av tusenårsskiftet.

Datteren min på 23 mnd. bruker nå en bleiestr. der det er 18-20 bleier i pakka (avhengig av om det er up&go eller vanlig), og når pakka koster ca. 50 kr. blir det en pris på mellom 2,5 og 3 kr. pr. stk.

Hilsen

Svar jeg fikk fra Nøstebarn:

Vårt regnestykke tar utgangspunkt i Forbrukerrapportens siste

bleiekost-beregning. De konkluderte på 90-tallet med kr 14000 pr barn.

Papirbleieprodusentene regnet da med 9000 pr barn. Vi bruker derfor

10-12000.

Det er nok riktig at prisene på engangsbleier har gått noe ned de siste

årene. Dette sikkert fordi bleier er en stor utgift for småbarnsforeldre og

ved å bruke lav bleiepris som lokkemiddel kaprer man

småbarnsforeldrenes andre innkjøp også. Dersom dette er en varig trend vil det være korrekt av oss å justere regnestykket noe. Vi må da ta hensyn til prisene over en lengre periode i forskjellige butikker, og kan derfor ikke bruke bleieprisen som Kiwi opererer med i den kampanjen de for tiden kjører. (Den kan endre

seg, og mange kjøper bleier andre steder.)

Når det gjelder priser på tøybleier, vil billigste løsning (brettebleier og

strikk-selv) kreve en investering på 1600-1800 kr for hele bleieperioden.

(1100 først og 500-700 senere) De fleste vil nok gjerne ha formsydde

ved siden av når barnet blir større. Da må de investere i 1200-2000 til, og noen kjøper ferdige bukser som gir noen hundrelapper ekstra. Løpende utgifter er rispapir kr 4-600 + strøm 1500. Dette gjelder imidlertid kun første barnet.

Mens engangsbleier kun består av løpende utgifter, vil mesteparten av

tøybleie-investeringen kunne brukes til flere barn.

Så tøybleier er fremdeles langt rimeligere en engangsbleier.

Når det gjelder miljøsiden, er det riktig at det har vært diskutert hva

som er mest miljøvennlig, da det er vanskelig å sette f. eks vannforbruk

opp mot forbruk av tre-masse og ikke-fornybare-ressurser i engangsbleiene. Et nytt målesystem er 'fotspor' i naturen. I boken 'Sharing nature's interest-

ecological footprints' av bl a Nicky Chambers, viser uavhengige

undersøkelser at at engangsbleier setter 3 ganger så mange 'fotspor' i

naturen. (og her i Norge med så god tilgang på vann blir forskjellen

enda større). Det er vel ikke så overraskende egentlig. Hvis å kaste var mer miljøvennlig en å vaske måtte det gjelde alle engangsting, ikke bare bleier.

Hadde vi alle gått over til engangshåndklær, engangsklær,

engangsbestikk og

annet, ville jo ikke det akkurat gavne miljøet vårt. At flere kommuner

i landet gir tilskudd til foreldre som velger tøybleier sier også sitt.

Jeg har selv brukt tøybleier på fire barn. Selv om både økonomi og

miljø er gode argument for å velge tøybleier, er min hovedgrumnn for å velge tøybleier at jeg er overbevist om at tøybleier er sunnest for barnet.

Sår kan barnet bli med begge bleietyper (men det gror langt bedre i en

luftig ullbukse-bleie), men jeg vil vite hva jeg tar på barnet. Å

eksprementere med nye sugestoffer(før var engangsbleiene i hvertfall av papir) og plast rundt barnestumpen og viktige organer har jeg ikke lyst til, i hvertfall ikke når det er så enkelt å la være. For i dag er tøybleier enkelt. Rispapir og gode vaskemaskiner har fjernet arbeidet med skylling og vask. Hvem ville ikke

sagt ja til en panteordning med engangsbleier; putte dem i en

søppelbøtte og få nye ut gratis. Dagens vaskemaskiner er slike pantemaskiner. Skitne bleier inn, rene ut.

Hvordan foreldre opplever å bruke tøybleier avhenger til syvende og

sist av innstilling, og der er sikkert forskjellige meninger om hva som er best for barnet. At tøybleier er billigere og mer miljøvennlig kan vi nok

likevel fastslå.

Med vennlig hilsen

www.nostebarn.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...