Gå til innhold

Erfaringer med å utsette skolestart? Trenger litt hjelp.,

Anbefalte innlegg

Lillemor på 4,5 skal egentlig begynne på skolen neste høst. Født i nov 01, så hun er bare 5,5 da.

Hun er født 5 uker for tidlig (hadde termin 31/12-01). Var svært dysmatur pga svskapsforgiftning(1860g), hadde morkakeløsning under fødselen, hun var uten oksygen en stund.Klinisk død ved fødselen fakstisk (KS da).

Ingen CP men hun sliter med en muskeldysfunksjon, "tette" ører o.l. Henger litt etter jevnaldrende motorisk, og også endel på språk pga nedsatt hørsel.

Jeg, logoped, barnelegen og bhg er alle enige om at å utsette skolestart ett år kan gi henne det hun trenger for å henge med de andre når hun begynner på skola. Men jeg får endel motstand fra PPT. Så kjenner jeg må kjempe litt mot systemet her.

Noen andre som har vært gjennom dette?

Og kan gi meg + og - ved å utsette starten?

Tenker jo også sånn at hadde jeg gått ut svskapet hadde hun jo sannsynligvis blitt født i 02...

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg foreldrehjelpen.net. Her er det foreldre til barn med mange ulike diagnoser og med mye erfaring på alle slags områder. Klikk på bildet øverst på siden, da kommer du til en introside. Herfra trykker du på "forumet" (til venstre). For å få full adgang må du også legge inn en presentasjon og så er det bare å spørre i vei.

Nei, det koster ikke penger. Du kan melde deg inn i foreningen - dette koster penger, men det er gratis å være medlem på forumet. Enkelte medlemmer har bemerket at det kan forstås slik at det koster penger, men det gjør det altså ikke!

Jeg har ikke noen erfaring med dette, men har selv en sønn som nå går i 4.klasse, også født i november med litt startvansker etter fødsel, bare født litt tidlig.

Vi har sliti enormt fra 2. klasse, så i samråd med PPS har vi nå søkt om assistent til han, noe han skal ha i alle timer.

Mini (snart 3 år) er født i november han også, så du kan tro jeg skal kjempe mot kommunen for at han skal få vente et år ja.

Ikke en gang til med di samme problemene.

Minsten (snart 2 år) som er født 30. oktober og som utredes for autisme kommer til å begynne sammen med sin storebror.

Annonse

Hei

Vi søkte om utsatt skolestart for vår datter som er et desember barn. Hun er nå 12 år, og jeg kan med hånden på hjertet si at det har vi ALDRI angret.

Hun selv er også kjempefornøyd med det og har aldri møtt problemer rundt dette. Vi merket da hun gikk i barnehagen at hun lekte med barn som var yngre enn seg. Hun var litt beskjeden og sjenert. Hun er også eldstejenta Jeg sendte et brev til PPT i kommunen da det ble aktuellt med innskrivelse til skolen, og fikk positivt svar med en gang.

Hun var tidlig ute med bokstaver og snakket som en foss da hun var 1 år, så faglig var det ikke noe grunn for at hun skulle vente et år, men som sagt, det sosiale var god nok grunn for oss.

Hun går nå siste året på barneskolen, er godt inne i vennegjengen, trives på skolen, fikser fagene veldig bra, men ikke sånn at det blir kjedelig for henne. Hun er trygg og stabil og har et godt selvbilde.

Jeg er 100% sikker på at vi tok et rett valg for henne.

Jeg kan ikke komme på noe negativt i det hele tatt. Det eneste vi merker er at det står et annet fødselsår i klasselisten enn de andre :-) , og det betyr jo null komme niks. Hun har aldri fått noen kommentarer på dette fra andre barn.

Så hvis du er det minste i tvil, og især med de utfordringene dere har så hadde jeg ikke nølt. Hun har ingen ting å tape på å vente ett år.!!

Lykke til med valgene dere skal ta.

• 3 uker senere...

Snakket med PPT i dag om muligheten for å få utsatt vår sønns skolegang med ett år, og da sa de at de sjelden gikk mot foreldrenes ønsker. Merkelig at det skal være så forskjellig praksis rundt om kring. Men da får du kreve at skolen iallefall har tilrettelagt godt nok før hun begynner.

• 3 uker senere...

Hei hei

Har en handikappet datter som er født -02. Hun ligger veldig langt etter jevngamle, og vi vil gjerne utsette skolestart 1 år, har allerede snakket med rektor og ppt, vi har ansvarsgruppe rundt henne, og de sier at det er opp til rektor å bestemme dette, men han vil gjerne høre hva ppt mener om saken, for vår del går det visst nok greit å få de skrivene som trengs fra ppt har de sagt, litt opp til oss foreldre...

Håper dette ordner seg for dere, lykke til.

En mamma.....

• 1 måned senere...

Hei.Vi har en jente som er født i uke 28. Hun skulle ha begynt på skolen nå i høst. Hun har "hengt" etter hele tiden,så vi søkte om utsatt skolestart og fikk det.Har gått i barnehagen siden hun var tre år,og går fortsatt i barnehagen der hun trives veldig godt. Vår eldste sønn som nå er 20 år,ventet et år med skolestart,og det har vi aldri angret på.Han vokste utrolig mye på det året.Han har heller aldri syns det har gjort noe.Tvert imot!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...