Gå til innhold

Noen flere? ...

Tredje nurk underveis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til kontroll i dag, er 38+4 på vei. To jordmødre måtte kjenne på magen min for å finne ut hvordan nurket ligger. De fant ut at hodet er ned, bittelitt ned i bekkenet, men ikke festet. Grunnen er kanskje at han ikke ligger med ryggen/rumpa til ene siden og bein og armer til andre siden av magen, men derimot ligger han på magen, altså med ryggen og rumpa oppover mot magen min, mens bein og armer ligger innover i magen min og utover mot hver side av magen. Han må vri seg litt for at hodet skal kunne feste seg, forstod jeg. Men i og med at jeg er førstegangsfødende, kan det også være andre grunner til manglende festing av hodet, som at morkaka kan ligge i veien, at bekkenet er for trangt eller babyen veldig stor. Hvis ikke hodet er festet om en uke, sa jordmor at jeg kunne be om en UL for vurdering.

Noen andre som har hatt en baby som har ligget sånn? Erfaringer?

Hvis jeg får UL ved termin, hva undersøker man da? Hvor mye får jeg svar på? Hvilke utfall kan det få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar ul hver uke nesten og da sjekker de leie, morkaken, mengde på fostervann, navlestrengen om den tilfører nok næring, måler hodet, magen, lengden på baby,hjertet, nyrer, lunger, urinblære...og etterpå pleier de ta indre ul og da sjekker de lengde og form på livmorhals..

Men jeg har ikke fått sjekket bekkenet, det fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta røntgen av for å vite hvor stort det var...

Skrevet

Begge barna mine ble født uten at hodet festet seg i forkant. Fødselen tok derfor noe lengre tid sa jordmor. Begge var også store og ble forløst med tang. Det ser ut til at denne babyen også ikke vil samarbeide, jordmor snakket om å sette akupunktur i uke 37 for at babyen skulle legge seg klar ned i bekkenet, denne er også stor. Skal til UL på fredag for å sjekke størrelsen...

Skrevet

Takk for svar, begge to! Det høres jo ut som jeg vil få vite mye hvis jeg får en ekstra UL, selv om jeg nok ikke får vite størrelsen på bekkenet da. Blir litt tryggere, tror jeg, hvis jeg vet litt mer ... Håper iallfall ikke morkaka ligger i veien. Skal også til akupunktur på torsdag, og man kan visst sette noen nåler for å hjelpe babyen til å komme lenger ned i bekkenet, ev. feste seg. Håper nålene kan hjelpe nurket mitt til å vri litt på seg også, sånn at han har best mulig posisjon til å komme ut. Ønsker meg en mest mulig "normal" fødsel ... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...