Gå til innhold

Hvorfor ultralyd flere ganger så tidlig?


Baby on board

Anbefalte innlegg

Mange av dere flyr jo til legen og tar ultralyd hele tiden. Hva er grunnen? Har dere hatt komplikasjoner eller er det noen spesiel grunn? Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet.. Legen min ba meg kommme på kontroll igjen i uke 24 etter jeg var der i uke 7 på den "obligatoriske" timen man må ta da man finner ut at man er gravid, og skal på ultralyde i uke 18.. Ellers er det vel ingen spes grunn til å ta ultralyd flere ganger om alt er bra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forklart min grunn før, hadde en sa rett før jeg fant ut at jeg var gravid igjen. Er usikker på termin + om alt er bra.

Hadde ul i mitt første svangerskap pga blødninger.

 

Ellers hadde jeg ikke jeg tatt tidlig ul, nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er litt nedlatende å si at vi "flyr til legen".

Var en skikkelig frekk kjerring som sa det på msn her om dagen å, om å "renne ned døren til legen" og det skal jeg fortelle deg er ganske drøyt sagt. Heldig for deg at du slipper mere bekymringer. uheldig for deg at legen din ikke gidder å ha deg på kontroll før uke 24. hva om du begynner å få svangerskapsforgiftning? ingen kommer til å oppdage om du har protein i urinen din hvis du ikke undersøker.

De som får tidlig ul får det av en grunn. Mange har mistet før og mange har blødninger i svangerskapet. Frister ikke å fortelle deg så mye om det med den tonen du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj jeg synes du er ganske frekk når du sier det "baby on board"

ingen liker å være nødt til å få spesiell oppfølging under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skjønner godt når folk har hatt sa eller er bekymret at de tar en titt en gang, men ser flere her inne som skal på sin andre ultralyd og det har så vidt gått 10 uker uten at det egentlig er noen grunn til bekymring. Virker litt stressende.. Nei, nå er jeg vel bare trøtt, sliten og litt negativ kanskje. Ha en god kveld jenter:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, ok. jeg er litt stressa selv. sorry for mine tente plugger...

skal på ul imorgen skjønner du. jeg har vært tvillinggravid 3 ganger, men har bare en gutt idag. mister hver gang og nå i uke 4 og 5 blødde jeg veldig mye og jeg har sannsynligvis mistet en igjen. siden livmoren har ganske tette kramper når man mister er det alltid en fare for at den andre går med i "dragsuget" også, derfor blir man ekstra fulgt opp. jeg har hvertfall behov for litt betryggelse... nå er jeg i uke 9 eller 10 og vi skal sjekke om alt er bra imorgen, for vi har ikke vært på legetime siden uke 4 og skal ikke dit før uke 12 igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg alt er supert der inne :o) Lykke til i morgen, syns ikke det er noe galt i å sjekke i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere kutte ut..... Mye hormoner her........!!!!! Baby on bord hadde kunn ett spørsmål. som jeg mener ikke er galt på noe som helst måte! Kjente jeg ble skikkelig provosert når hun får de svarene som hun gjør! Utrolig unødvendig å ta allt ille opp! Og det må være høyde for å kunne spørre om hva man vil så lenge det ikke støter andre!!!!!!!!!!!!!! Kanskje litt hormoner hos meg også! he he

Signerer med anonym jeg tror jeg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til ul i uke 7 for å følge opp en muskelknute jeg har i livmoren, den kan nemlig begynne og vokse som følge av hormoner under graviditet..og det er jo greit å vite om den gjør eller ikke..:.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å bli missforståelser her inne så må passe seg litt hva man skriver... Flyr med hormoner i alle kanter tror jeg;) Tror ikke du mente det så krasst som det kanskje virket, men ting blir lett missforstått...

 

Men jeg bare lurte på en ting... skal du ikke til legen igjenn før uke 24?? hva med urinprøver og blodtrykk? skal du ikke til jordmor heller?? Er du flergangsfødene eller 1.gangs... Ble litt forundret over at legen din ikke ville ha deg på time før...eller du ville kanskje ikke ha time? hvert sitt valg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal på min første legekontoll til onsdag,da er jeg 12.3...

har også bestillt ultralyd i uke 14,det er fordi vi vil vite om alt er bra,og at legen sa det var veldig ideelt å komme da....hva folk velger,hvor ofte bør jo være opp til en hver,skulle gjerne ha gått litt oftere til legen,hvis jeg hadde kunnet,bedre 1 gang for mye enn 1 gang for lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å komme seg til legen før uke 24 baby on board. det er en grunn til at man bør gå en gang i mnd etter 12. uke. Tenk om du har proteiner eller eukker i urinen eller ett eller annet. kanskje du har misforstått noe h*n sa? hadde jeg vært deg ville jeg tatt en tlf å sjekket om du ikke skal på en time før det.

Jeg synes det forøvrig bør være opp til hver enkelt om man vil ta seg råd til ekstra undersøkelse eller om man trenger ekstra oppfølging. Synes ikke det har noe med å "fly til legen" eller "renne ned døra til legen" som ei sa her om dagen. Det kan være litt nedlatende å høre for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja og jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert av deg og baby on board som sier at man flyr hos legen hele tiden. Mange her har mistet babyen sin og fått dødfødte barn, da er det jævli frekt å si det der!

Så når du sier "Og det må være høyde for å kunne spørre om hva man vil så lenge det ikke støter andre!!!!!!!!!!!!!! " så er det nettopp det vi blir her nå. Støtt av slike kommentarer! Tenk over det du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegget her var helt greit jeg. Oppfatter det som om hun lurer på om det er en grunn for at flere får komme til legen i tidlig stadige. Eller om det er normalt at "problemfire" gravide får komme til tidlig hos lege/UL.

Tenkt tanken selv jeg, om jeg bør skaffe meg en annen lege fordi jeg ikke får komme til før uke 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke det var så greit. jeg synes det var litt nedlatende men det var sikkert bare ordlyden om å "fly til legen hele tiden" som gjorde det utslaget og det er jo forsåvidt ordnet opp.

Men poenge er vel at vi snakker om forskjellige ting. "problemfrie" gravide som du sier får jo ikke tidlig ul, det er ikke vanlig. men de som har mistet eller har mistet før de får tidlig ul. skulle bare mangle, det er grusomt å gå rundt med uvissheten om man har en død baby inni seg eller om babyen ikke er der lengre.

Jeg skulle gjerne ønske at jeg slapp å ha bemyringer og blødninger og SA i graviditetene mine slik at jeg slapp å ha tidlig ul med alle de tårene og smertene det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal vel vanligvis ha en god grunn for å få tidlig UL (finnes sikkert noen som tar privat UL "bare for morro skyld"; det er greit det og.)

 

Selv fikk jeg UL etter å ha hatt voldsom blødning + sammentrekninger; var sikker på at jeg holdt på å miste igjen (mistet i mai). UL viste imidlertid at blødningen skyldtes en stor blodpropp i livmoren (trodde først jeg holdt på å miste en tvilling). Så ble det ny UL da jeg var til min vanlige første svangerskapskontroll uka etter; jordmor ville gjerne se hvordan det gikk pga blodproppen. (De har UL på legesenteret der jeg går til kontroll) Neste uke blir det ny UL da jordmor har sendt meg videre til spesialist på høyrisiko svangerskap. Klart det er litt styr å ta UL "hele tiden", men jeg er jo veldig glad for oppfølgingen. Tror de fleste av oss som tar mange ultralyder har en god grunn til det. (Dessverre, skulle gjerne ha sluppet dette. Hadde ikke UL i det hele tatt i mine to første svangerskap, ikke den ordinære en gang. Alt var liksom så normalt den gang. Jeg var heldig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp. folk som er friske og normale svangerskap blir ikke overøst med ul slik som HI insinuerer her. det er de med spesielle behov.

Synes det er stygt å si at man flyr til legen av den grunn. Vær heller fornøyde med at dere har det problemfritt enn å hovere over at andre må oftere til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et greit spørsmål. Kanskje "flyr til legen" setningen var på kanten, men man ser at ikke det var spørsmålet.

Ser for meg en uviss førstegangs, som sier selv at hun spør "av ren nysgjerrighet", fordi, tror jeg, hun tenker at kanskje det er noe hun også må få med seg...

Oh hun spør om det er en grunn eller ikke.

 

Dette forumet er ment å være informativt, og ikke en klubb for dere med problemmer og hvor dere støtter ut dem som ikke vet nok eller har det bare bra!!!!!!! Vær litt oppmerksom mot andre, hvis dokk vil at andre skal være oppmerksom mot dokk!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til baby on board: Hvis svangerskapet går bra og det har ikke vært problemmer tidligere (f.eks SA), går det greit uten UL. Selv om i mange land er det vanlig med 3 UL i løpet av svangerskapet -12., 22 og 36 uke. I Norge er det ikke praktisert, så man ikke gir fra seg barnet hvis noen av markørene viser noe alvorlig.

SA, blødninger og andre ting gjør at man blir sendt på tidlig UL -f.eks. jeg har PCOS og ble sendt på UL for å vite hvor langt jeg er på vei...

Ellers ville jeg vel ha tatt UL rundt uke 12, bare for å forsikre meg om at alt er vel..

 

Ingen vits i å "fly til legen" for mye, men i løpet av svangerskapet kommer du til å føle deg usikker mange ganger, og da er det jo godt å roe ned nervene og få vite at alt er greit....

 

Dessuten er UL et møte med ungen -en måte å se hvordan h*n har det inni deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e enig med deg Emiliesmamma.

Det må jo gå an å få spørre. Jeg har aldri vært gravid før og har ingen jeg kan spørre om noen ting. Det e neste jeg har er forumet her.

Jeg er heldig som ikke har møtt på noen problemmer enda. Men jeg er drit nervøs. Jeg er i uke 7 og har ikke enda hatt noen symptomer. Jeg lurte i grunnen bare på om det gikk an for folk som ikke har hatt noen problemmer enda å få undersøkt seg tidligere enn uke 12-13. Så en slipper å bekymre seg så fælt.

 

Jeg synes det er flott at folk med sa/ma osv. kan få utløp og trøst her.

Men det går igjen her på forumet at gravide som ikke har noe problem eller symptom føler seg unormal. Og blir kanskje unødvendig bekymret når en igrunnen er helt frisk. Hva med å få flere solskinnshistorier itillegg til de triste. Begge er viktige, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg har en fastlege som har ultralyd på kontoret, ble overasket da han sa kom igjen i uke 10/11 så tar vi ultralyd ( tror

han gjør det for å være snill)

Fikk barn i Januar, og hadde 3 ultralyder hos han, + den obligatoriske.

Så fikk jeg falske rier, og usikkerhet om jeg lakk fostervann i uke 33, så da ble det 2 nye ultralyder.

 

Kjenner flere som har tatt slik 3D ultralyd, og det får jo være opp til den enkelte.

 

Denne gangen( er så heldig at jeg er gravid igjen) sa fastlegen min på kontroll i går , ta m manen din neste gang (uke 11)så tar vi ultralyd.

 

Jeg er veldig fornøyd m fastlegen min, men hadde også vært det uten disse ekstra ultralydene:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig meningen med all denne kranglingen?

Frekkhetene og spdighetene er det bare å kaste av seg.

Alle har forskjellige spørsmål og behov under en graviditet.

Dere har jo alle vært med på det selv.

Hva med å svelge unna litt og telle til ti?

 

Respekter at folk er forskjellige da damer.

Har man meninger som kan såre andre eller gjøre ting vanskelige er det jo ikke noen vits i å ytre dem.

Blei litt trist når jeg leste dette.

Håper ingen kjører over meg på denne måten når jeg har behov for å spørre om noe som kanskje andre tar som en selvfølge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere komplikasjoner m.m er min grunn. Det legen og jm som vil at jeg skal følges opp. 1. gang var jeg på ordinær UL, og en helt i slutten da de trodde han lå i seteleie, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...