Gå til innhold

Bevegelig livmorhals

dinak

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann

I mitt forrige svangerskap fikk jeg på cerclage i uke 19 pga at livmorhalsen min hadde begynt og åpne seg. Når jeg var på kontroll noen uker senere, så sa legen at jeg hadde dynamisk livmorhals (dvs at den åpnet og lukket seg hele tiden). Jeg fødte da i uke 25+6. Hadde en god del kynnere fra uke 18/19.

Vet ikke om det er det samme som du mener.....

Hvor tidlig fødte du sist??? Får du noen ekstra oppfølging pga prematur fødsel sist gang??

Klem fra

hei....

jeg har bevegelig livmorhals....

blei lagt inn i uke19+4 med forkortet livmorhals og begynende rier...

men kom over kneiken og blei sendt hjem ... blei sengeliggende i to uker...( fikk beskjed om at de ikke setter på cerlage hos dem)

så til kontroll igjen...da hadde livmorhalsen stabilisert seg på 2 cm.... en uke etter var den på 2,5 og gikk så opp til 3,5 ved uke 26....

har mått tatt det vedlig med ro ikke fått gått noe i butikker og slikt ingen turer absolutt ingen trening... men de viktige tingene sammens med barna mine...

har født i uke 36 og 37 tidliger....

var på kontroll om torsdagen for nedpresset er helt enormt for tiden....

( har gått med nedpress fra uke 26.....) men det har blitt verre den siste tiden...

er i uke 31+5 idag...uke 32.... og nå er livmorhalsen nede i 1,5 cm....og babyen virker klar.... så nå har jeg fått beskjed om å ta det med ro.... og gjøre veldig lite....jenta veier rundt 2300-2400 nå.. så det er en stor og fin jente...

skal til ny kontroll om en uke....men som legen sa.... det ser ut som babyen vil komme tidligere denne gangen og... håper bare hun holder seg inne noen uker til.. altså at livmortappen min vil fortsette å takle ekstra press of vekt....

men som sagt du kan greie deg bra på bevegelig livmorhals....

jeg har greid meg veldig lenge nå....

så lykke til vidre.....;)

Hei Jancajanca

Takk for svar....Det er så få som har diagnosen, og veldig lite informasjon å få tak i. Sist svangerskap fødte jeg tvillinger i uke 29+1. Det var pga at de var eneggede, og fikk transfunskjonssyndrom (alt næring gikk gjennom den ene kroppen). Jeg var innlagt i uke 28 på grunn av kynnere og bevegelig livmorhals, det var da de oppdaget den andre komplikasjonen. Jeg vet ikke hvor lenge jeg hadde gått med tvillingene hvis ikke jeg hadde vært nødt å tatt dem med keisersnitt.

Hvor mye beveget livmorhalsen din seg sist gang? Min gikk ned og opp fra 4 cm til 1.9 cm. Hadde kynnere ca hvert 5.minutt. Har du hatt mer enn ett svangerskap? Eventuelt hadde du bevegelig livmorhals da også? Mange spørsmål her.....

Jeg får veldig god oppfølging nå. Skal på tredje ultralyd på onsdag. Da er jeg i uke 15+0. Håper kanskje da at de kan se kjønn.

Heisann

I mitt forrige svangerskap så legen det tilfeldigvis på ul at den beveget seg. Hadde da fått på cerclage. Vet ikke hvor mye den beveget seg. Først sa han at den indre livmorhalsen var åpen helt ned til cerclagen, noen minutter etterpå var den lukket igjen...merkelige greier det der altså.

Har hatt bare et fullgått svangerskap tidligere. Om jeg har det i dette svangerskapet vet jeg ikke enda. Er i uke 15 nå.

Lykke til videre dinak. Håper alt ser fint ut på kontrollen på onsdag. Gi en lyd på hvordan det går da.

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...