Beama Skrevet 4. september 2006 #26 Skrevet 4. september 2006 Er den flate enden som skal først, men lurt å myke kantene litt på den med fingrene først...
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #27 Skrevet 4. september 2006 Hvis det er den flate enden som skal inn først - fordi rumpehullet skal lukke seg om den spisse og ikke poppe ut - hvorfor i huleste lager de ikke to spisse ender da, slik at det blir lettere og føre inn?
animal Skrevet 4. september 2006 #28 Skrevet 4. september 2006 Jeg er også sykepleier og jobber på sykehus. Jeg setter alltid den butte enden først. Det er ikke galt selv om du setter den spisse enden først, men det er som de sier her at med den butte enden først, så får stikkpilla hjelp oppover i tarmen. Dette har jeg merket når jeg setter stikkpille på voksne, for da kjenner du med fingeren at stikkpilla fort forsvinner oppover. (kanskje litt ubehagelig detaljert dette..??) Hehe.. Og det med at den butte enden kan ha skarpe kanter, ikke behagelig når endetarmsmuskelen lukker seg rundt disse kantene heller (eller at de ligger og "stanger" mot endetarmsåpningen). Stikkpille er nok litt ubehagelig uansett hvilken vei den settes, spesielt for disse små. Vaselin eller lignende er tingen.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #29 Skrevet 4. september 2006 Men hvorfor kan de ikke være spisse på begge endene da?? Det hadde da vært det beste.
Gjest Skrevet 5. september 2006 #30 Skrevet 5. september 2006 Den flate enden skal inn først. Grunnen til det, er at når den har kommet helt innefor endetarmsåpningen, så gjør den runde enden at den blir "svuppet" videre opp, og ikke kommer rett ut igjen. Lærte dette på et medisinkurs, men har også hørt dem på apoteket snakke med andre om dette.
*mammatil3* Skrevet 5. september 2006 #31 Skrevet 5. september 2006 Er akkurat ferdig med medisinkurs,å der sa legen at det var den spisse enden som først skulle inn.
Gjest Skrevet 5. september 2006 #32 Skrevet 5. september 2006 jeg er sykepleier og har bestandig satt inn stikkpiller med den spisse enden først! For behageligere innsetting og ved behov smører vi "glidekrem" på tuppen hvis hemorider osv
*ulvemor* Skrevet 5. september 2006 #33 Skrevet 5. september 2006 har alltid tatt den butte enden først, men har rullet stikkpillen mellom fingrene før innsetting (mor som er sykepleier som foreslo det), dette for at det skal taes fortere opp i kroppen, slik at hun ikke rekker å bæsje det ut. Virker som om stikkpillene stimulerer til avføring hos datra mi uansett hvilken vei jeg setter det! Har prøvd å stimulere med q-tip forsiktig før innsetting, men hun bæsjer uansett hun:) hehe..
Tigergutt Skrevet 5. september 2006 Forfatter #34 Skrevet 5. september 2006 Takk for kjempe mange svar! Ser at det er flere enn meg som har vært uvitende, og det er greit å få en oppklarning i dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå