Gå til innhold

Spisse eller flate enden på stikkpille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så et annet innlegg om stikkpille her, og der er det ei som kommenterer at det er den butte enden som skal inn først. Dette er jeg helt uenige i! Sist vi var på helsestasjon (snuppa hadde hatt høy feber, og derfor diskuterte vi stikkpiller), med både lege, jordmor og sykesøster tilstede, var vi alle enige om at det var den spisse enden inn først.

Ta f.eks Canesten stikkpille (vaginalt vel og merke!), der står det at den spisse enden skal inn først.

Hva gjør dere andre? Spiss eller butt ende inn først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flate

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er rett, men jeg tar alltid den spisse enden først...

Skrevet

trodde at den var spiss for at det skulle være lettere og mindre ubehagelig å sette den.....

men men kanskje jeg er helt dum da!!!!:)

Skrevet

Helt enig med deg........spiss som en "bombe" på en måte....... Det er jo lettere at en spiss ting baner vei oppover, tenker nå jeg...hehe.....

Skrevet

Den butte. Dette lærte jeg i den tiden jeg jobbet som pleieassistent på sykehuset. Vet ikke helt hvorfor, men tror det har noe med ringmusklaturen i endetarmen. Kan det være at man ikke får "pressetrang" når musklaturen omslutter den lille spisse? Tenker egentlig høyt her, men vet i alle fall at den butte skal inn først.

Skrevet

Den butte enden på stikkpillen skal inn først!! stikkpillen har denne formen fordi lukkemuskelen i endetarmen skal klemme rundt den spisse enden og skyve stikkpillen lenger inn i tarmen.

Er selv spl og vet at det er dette som er riktig, men for min del kan dere gjøre det dere synes er best...

Skrevet

Har også lært at det er den spisse enden først! Og det har jeg selv alltid praktisert. Er også sykepleier.

Skrevet

Butt skal inn først.

Skrevet

Å herregud.....skrev feil!!!!!!!! Er jo den flate enden jeg mener....teit skrivefeil,sorry!!!!!!!

Skrevet

Hehe...begynte å lure hvorfor det sto under det andre når det var forskjellig mening, men formulert som du var enig ;)

Skrevet

Jeg ser de fagkyndige her inne sier den butte enden først, og tar dette med meg videre. Jeg synes det er ufattelig at både lege, jordmor og sykesøster på den helsestasjonen vi tilhører sa den spisse enden først!

Skrevet

Når man åpner stikkpillen er det jo spissen som kommer til synet... Jeg trodde man skulle holde i resten av papiret for å ikke ta i stikkpillen jeg. Dermed spissen først.

Merkelig greier. Jeg trodde dere tulla når jeg leste at den flate siden skulle inn først.

Jaja, jeg er vel bare rar. :o)

Skrevet

Hei igjen Lorang ;o)

Det er faktisk den butte enden som skal inn først, tro det eller ei! Jeg er sykepleier og var på et kurs om legemiddelhåndtering, der nettopp dette ble tatt opp. Er ikke mange i helsevesenet som vet det eller heller gjør det, så det har nok ikke så veldig mye å si. Men det skal visstnok taes lettere opp i kroppen med den butte delen inn først, for da lukker på en måte rumpehullet seg rundt stikkpilla.

Klem

Skrevet

Helt ufattelig for meg, men jeg bøyer meg for alle dere som har peiling! Jeg gleder meg egentlig litt til torsdag, for da skal jeg på helsestasjonen med Ida igjen. Skal bli litt morsomt å konfrontere sykepleieren (som snakket høyest og var veldig bestemt!) som sa: "Det er den spisse enden inn først! Jeg er sykepleier, så det vet jeg, og vi setter alltid den spisse enden inn på sykehuset!"

Jeg får takke dere alle for svar! Jeg var helt overbevist om at jeg hadde rett ang den spisse enden, men jeg kryper til korset..........

Stor klem

Skrevet

Signerer her!

Er også sykepleier, og den butte enden SKAL inn først. Den spisse delen er spiss pga at lukkemuskelen skal klare å lukke seg rundt stikkpillen ;0)

Hvis dere synes det er rart, så kan dere jo ha litt vaselin e.l. på tuppen før den føres inn.

Skrevet

For å forhåpentligvis :) ende denne diskusjonen, kopierer jeg fra Paracet sin hjemmeside:

------------------------

Mange foretrekke å bruke stikkpiller til barn som trenger smertestillende. Stikkpiller eller mikstur anbefales generelt til de minste barna, eller også til større barn som har problemer med å svelge tabletter eller ikke vil suge på smeltetablettene. Stikkpillene virker like godt uansett hvilken vei stikkpillen settes inn, men dersom man opplever at den kommer ut igjen, kan man prøve å sette den ”feil” vei, altså med den butte enden først. Et tips for å lette innføringen er å fukte stikkpillen med vann, eller smøre på litt vaselin før innføringen. Les pakningsvedlegget for å finne ut hvilken styrke ditt barn skal ha (alder og vekt).

------------------------

Altså:

SPISS ENDE inn først er RETT VEI.

BUTT ENDE inn først er FEIL VEI, men kan også brukes.

Som andre også har påpekt: Er ganske innlysende hvordan produsenten mener stikkpillene skal brukes, når en tenker på utforming og innpakning av stikkpillene.

Skrevet

Nå skal jeg ikke si mer! Lover! He he.

Men de skriver at hvis den kommer ut igjen, kan en prøve å sette den "feil" (den enden man tenker er feil) vei. Og det er jo det jeg mener: det er den veien den skal settes slik at den ikke popper ut igjen.... ;0)

Skrevet

Jeg har gitt gutten min stikkpille to ganger, og jeg tok det som en selvfølge at det var de spisse enden som skulle inn først.. Men nå vet jeg jo bedre! Takk for det!

Hadde forøvrig kanskje vært en ide å lage to spisse ender på de pillene da?

Skrevet

Aha....så begge deler er egentlig helt ok da :) Supert :)

Skrevet

da jeg jobbet på velferdssenteret,fikk vi beskjed om den butte enden først.men det har jeg ikke samvittighet til å gjøre på min prins.. jeg satte den inn med spissen først.lot han ligge naken i noen minutter før jeg tok på klærne igjen.

dagen etter var det ikke antydning for at stikkpillen hadde sklidd ut.. så dette gjør jeg igjen..

Skrevet

Så til dere som sier dere er sykepleiere:

Sjekk ut http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=976

Kort fortalt til dere andre:

Stikkpillen settes inn med den butte enden først (3).

Dersom den butte enden er satt inn først, lukker anus seg inntil den spisse enden av stikkpillen, og kontraksjonen gjør at stikkpillen blir presset oppover. Blir stikkpillen satt inn med spissen først, klarer ikke anus å kontrahere stikkpillen oppover. Dermed stimulerer det til avføringstrang og stikkpillen kan komme ut igjen (1).

Men de sier at det er ingen feil å sette den spisse først, men om man opplever at den faller ut, så skal man prøve den butte istedet.

Så lenge man ikke setter den inn på tvers, skulle det vel være greitt:-)

Skrevet

Trodde alle visste det var den flate som skulle først.

Skrevet

Den spisse.

Den flate enden har jo faktisk litt "skarpe" kantar på enkelte pillar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...