Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Nå er jeg litt små-nervøs her. I uke 7 hadde jeg HB på 13,9, i uke 25 var den på 13 og i dag, dvs i uke 28+4 er den igjen oppe i 13,9. Jeg snakket jo med legen, men hun mente at det ikke er noen fare, men på graviditetskortet står det jo at man skal krysse av hvis den er på mer enn 13,5.... Hva bør jeg gjøre? Hvor ofte bør den måles? nå skal det jo sies at jeg dro rett fra senga til legen i dag, ble ikke mye å drikke på meg, kan det øke HB?
Gjest Skrevet 4. september 2006 #2 Skrevet 4. september 2006 Min hb er 14,2. Ikke noe for høyt det.. bare bra i følge jordmor
Gjest Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 Min er på 13 ett eller annet. husk at det er referanse verdier, å din er ikke langt fra
Gjest Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Ingen fare før den passerer 15, jeg spurte siste jeg var inne:) Bare bra med høy prosent, spes sent i svskapet, for lav er ikke bra:)
Gjest Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 Min ligger mellom 13 og 14 og legen sier det er kjempe bra ;o)
EnGave Skrevet 4. september 2006 #6 Skrevet 4. september 2006 Når jeg var på første kontroll var hb 15,1 (uke 13), jeg fikk beskjed av hun som jobbet på legekontoret at det var litt høyt. Jeg burde drikke mer og komme tilbake om 2 uker for nye målinger. Det skal jeg i morgen. Hun sa også at når blodprosenten er høy, er blodet "tykkere" og det kan være større risiko for blodpropp. Når jeg fant det gamle helsekortet (når jeg fikk 1 mann) hadde jeg også hb på 15. Kan ikke huske de sa noe spesielt da. Har sikkert det til vanlig jeg da.
___ Skrevet 4. september 2006 #7 Skrevet 4. september 2006 Hele fammilien vår har høy hb. Både med nr 1 og nr 2 hr jeg hat over 15 før jeg begynte å bikke nedover igjen. Søsteren min paserte 17 på det værste. Ingen av oss har hat problemer.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #8 Skrevet 4. september 2006 Jeg hadde en blodprosent på 16,7 i uke 8. Freaka litt ut av det, da jeg fikk det resultatet i posten. Søkte litt rundt og mest sannsynlig er det totalt ufarlig, men fant ut at det kunne indikere diverse sykdommer, men tror ikke du skal bekymre deg for det. Største faren var som tidliggere innsender skrev at man kan få blodpropp. Spurte lege min ved neste kontroll jeg hadde (måtte inn igjen etter 2 uker), og han roet med veldig ned. Fikk da beskjed om at opp til 14 var normalt (så du er akkurat innen for det) og selv om man er over 14 så kan det være naturlige forklaring til det. F.eks trener du mye, - er det vist vanlig å ha høyere blodprosent om man trener endel (topp idrettsutøvere drar jo i høyden for å øke blodprosenten om jeg ikke tar feil). Noen har bare naturlig høyere blodprosent enn andre (hørt noe om at noen idrettsutøvere har legeerklæring på at de har høyblodprosent for at de ikke skal bli tatt i bloddoping). Min blodprosent sank til 12,7, så tar det nå helt med ro :-) Forklaringen kan ha vært at ved første test hadde jeg en liten urinveisinfeksjon (infeksjon kan gi utslag om jeg ikke misforsto) og kanskje drukket for lite eller trent for mye. Stoppet og med et kosttilskudd etter første test, mulig det ikke hadde noe å si men ... Det man kan gjøre for å få ned blodprosenten er å drikke mer og (i samråd med lege vil jeg tro) tappe blod (blodgiver), men med en blodprosent på 13,9 hadde jeg tatt det hele helt med ro (men skjønner godt din bekymring)
♡ Bella- nr2 i desember♡ Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 min HB var var ved første jordmorkontroll på 14,2 og på neste kontroll i uke 24 var den på 12,9 Men ingen ting var unormalt. 14,2 var litt høyt, og jeg måtte ikke ta jern, men ingen fare sa hun.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå