Gå til innhold

Uff føler det er ammeproblemer hele tiden...

Anbefalte innlegg

helt fra fødselen har det alltid vært NOE!!!

nå virker det som jeg har lite melk hvertfall.tuppa mi gråter ved amminga,drar i puppen og snur seg bort under ammingen,så tilbake igjen ,så bort igjen.så stopper hun opp å gråter igjen,å jeg prøver å legge henne inntil igjen.er redd jeg har ødelagt litt ved å gi henne mme.for det sluker hun tvert,rett etter jeg har ammet henne til og med..hun er tre mnd nå.har hun kanskje fått et mye større behov i det siste?sutrer masse gjør hun også:(

Fortsetter under...

Hei, hei du:)

høres ut som snella di har litt puppenekt for tiden.....! Hadde det akkurat slik du forteller, og det er slitsomt for deg, det vet jeg!

I mitt tilfelle kom melken for sent, og snuppa, som i utgangspunktet er veldig utålmodig, hadde ikke tid å vente. Dermed ble det riving og sliting i puppen og mye gråt for en periode.

Jeg fikk akupunktur for dette og det har hjulpet med massse, og er nok grunnen til at jeg idag er så heldig og fortsatt ammer mi lille jente. Var så utrulig nært å gi opp...,men ble oppfordret her inne til å stå på,for det ville gi seg.

Jeg klarte å holde flaska unna(men var veldig nær MANGE ganger), og amma masse når hun sov(4-6 ganger om natta!!!!!!!!!, lurte henne opp av vugga når hun sov, o.l). Presset henne aldri til å ta puppen, pakket den heller vekk når hun bare rev og slet. Hun var selvfølgelig veldig sutrete i noen uker, fordi hun sjeldent var skikkelig mett, og sov heller ikke de lange lurene sine. Jeg sjekket vekta hennes ofte for å være sikker på at det var forsvarlig å holde på slik...,og etter 2.5 uke var hun plutselig veldig glad i puppen igjen:)

Har hatt noen dager i ny og ne hvor jeg ser tendensen til nekt igjen, men det varer bare toppen ett par dager i slengen nå...

Kan bare si til deg at jeg vet hvor slitsomt dette kan være...,og jeg synes heller ikke man skal holde ut for enhver pris. Hadde jenta mi holdt på 1 dag til, hadde jeg gitt etter....,men nå er jeg velid glad for at jeg ikke gjorde det:)

Håper det ordner seg for deg..

Masse lykke til

Huff, kjenner meg veldig igjen. Masse trøbbel med amming fra starten av, og når jeg trodde vi hadde fikset en ting, dukket det opp noe annet. Veldig slitsomt og frustrerende.

Fikk også plutselig lite melk (etter å hatt mengder da jeg pumpet de første 6 ukene). Sannsynligvis satt dette i hodet mitt - dårlig utdrivning + lite melk. Holdt oss unna mme, og ammet og ammet noen dager. Jeg prøvde også akupunktur (for avspenning, utdrivning + melkeproduksjon). Funket helt fantastisk bra!! Hadde to behandlinger, og siden har vi ikke hatt ett eneste ammeproblem:-)

Så - slapp av, dette ordner seg. Lag deg et rituale før du ammer (feks. drikke te), og kanskje du også bør gjøre noe som får deg til å slappe av under ammingen - jeg leste bøker, men du kan jo se tv, høre musikk el.l.

Lykke til!

Takk for flott tips....skal hvertfall prøve ammete.er så sliten av dett styret nå..nær ved å gi opp,men skal prøve alt først!!!nå prøvde jeg å pumpe meg,det er 1,5time siden forrige forsøk på å amme...fikk ikke ut en dråpe nesten engang!!!prøvd å håndmelke...kom noen få dråper....herregud så frusterende!!

....satt på Barneklinikken når vesla var 1uke og innlagt til lysbehandling pga gulsott. Satt i et pumperom og pumpet og pumpet som en gal - fikk akkurat nok til et lite måltid... Ikke akkurat oppløftende. Alt fikset seg da vi kom hjem, og jeg fikk litt fri fra alle barnepleierne som skulle gi råd og hjelpe oss (pumpingen, altså, ammingen fikset vi ikke før hun var 2mnd). De mente det bare godt, men det er en fryktelig stressende situasjon for en nybakt mor som bare vil babyen sin vel. Jeg er helt overbevist om at du har kommet inn i en ond sirkel av ammetrøbbel (som jeg gjorde), og at alt ordner seg bare du får slappe av og ikke stresser. It's all in your head:-)

Ja det kom skjevt ut for oss også fra begynnelsen...tuppa lå på intensivavd de fire første dagene..så fikk ikke ammet så ofte..etter to dager på barsel var det ei glup jordmor som sa at jeg kunne pumpe meg for å få igang produksjonen...enn om noen kunne sagt det med engang..jeg visste jo ikke..så da jeg prøvde akupunktur tilslutt,kom melka ganske kjapt da:)

Annonse

Er det noe jeg har lært av alt dette styret- foruten en hel masse om amming - er det at i helsevesenet kommer alt an på hvem du treffer på. Hadde jeg møtt mine "guruer" på ammepoliklinikken allerede på barsel, hadde vi sannsynligvis fått til ammingen fra dag 1. Fryktelig trist...

Tror du får til dette, jeg:-)

Ville bare si at jeg vet akkurat hvordan du har det. Jenten min holder på på akkurat samme viset for tiden. Vi har ikke hatt noen særlige problemer før nå nylig, da tullemor begynte å grynte, stønne og vri seg vekk under amming. Nå gjør hun det hver gang jeg legger henne til. Jeg må lure henne til å ta brystet mens hun sover eller vente til hun er så sulten at hun glemmer å gjøre seg kostbar. Jeg tør ikke å amme i offentlighet (familiebesøk, ammerom eller cafè) når hun er slik, for jeg er redd de som evt ser denne oppførselen vil tro jeg ikke har snøring på amming. Så vi sitter hjemme og gruer oss til hvert måltid for tiden. Har oppdaget at det kan hjelpe å amme gående eller hvis jeg ammer liggende på ryggen med baby på magen oppå meg. Kan også hjelpe at baby får smake noe annet når hun vrir seg vekk fra puppen, tran, maltekstrakt, banan, grøt (min er fem mnd), da tar hun ofte puppen igjen etterpå. Ellers hjelper det ofte med en tur på stellebordet. Veldig frustrerende med puppenekt, man føler seg helt ubrukelig som mor, og man blir så j**** sliten! Husk å sørge for at du får avlastning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...