Gjest Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 Kanskje ikke så mange av dere her, men jeg leste at hvis det er 8 år siden sist, så er du som førstegangsfødende å regne.. Dette i følge både jordmødre og leger.. -Synd vi ikke får like mange kontroller som førstegangsfødende også da egentlig.. De får sin første kontroll hos jordmor uke 16, vi andre må vente 8 uker til.. Er det logisk da?
msbu Skrevet 4. september 2006 #2 Skrevet 4. september 2006 Dette er min tredje, men det er 6 år siden sist, så på kroppen føler jeg meg på en måte som førstegangsfødende igjen, så jeg skjønner hva du mener. Samtidig synes jeg at jeg har vært heldig med oppfølgingen. Var hos legen i uke 10, hos JM i uke 15, UL i uke 18, lege i uke 19, JM i uke 27, og skal til lege igjen i uke 31. + JM i uke 34. Er ikke sikker på hvor ofte førstegangsfødende får oppfølging, men er personlig fornøyd med det jeg får nå. Håper dere andre også får bra oppfølging.
3og4 i februar Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 Så lenge alt går greit så er det vel ikke nødvendig med så ofte kontroll? Med min første for 8 år siden gikk jeg første gang til legen når jeg var 16 uker, og var aldri hos jordmor. Med nr to for 5 år siden gikk jeg bare to ganger hos jordmor, resten hos legen. Men jeg vet at dersom jeg hadde fått problem under svangerskapet kunne jeg bare ha ringt legen, og jeg ville ha blitt sendt til eksperter med en gang. Mitt poeng er; slapp av, graviditet er helt naturlig, kroppen vår er faktisk lagd for det...
Gjest Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 8 år siden sist på meg... Jeg har kontroll fast 1 gang i mnd selv om jeg var på ul.....
Howdy Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 hei hei! vet ikke hvor du kommer fra men jeg har ikke fått annen oppfølging enn en førstegangsfødende selv om det er 7 1/2 år siden sist. Gikk bar ehos lege som ikke var noe særlig forrige gang, og jeg sa til jordmora første gang i uke 10 at jeg var opptatt av å ha god svangeskapsoppfølging denne gangen siden den var pinglete sist. Hun sa ikke noe på det og fikk time i uke 16 også selv om jeg hadde legetime i uke 12... Blir jo annenhver maned hos jordmor/lege etter det da. Det er jo ikke noen regel på kontrollene lenger, men individuelt tilpasset, så det er bare å si ifra hvis du vil ha oftere? Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med ordningen jeg har fått - og spesielt jordmora :-)
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 Da tror jeg din lokale JM opererer med det, for her jeg bor er det likt for alle, 1. gangs eller ikke. Ja, snek meg inn fra 1. tri, kommer forhåpentlig over her til søndag...
Tess/ januargutt Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Hei. Jeg har fått beskjed om at selv om der ti år siden jeg fødte sist, så vil jeg aldri bli "sett" på som førstegangsfødende igjen. Kroppen husker at den har gjort dette før, og vil alltid være noe mer elastisk( hvis man kan kalle det det ) Grunnen til at det er færre kontroller idag enn det var da jeg fikk min første er at man har kommet frem til at vi er ikke syke, bare gravide. så det gjelder alle fødene, om det nå er første gang eller ei. jeg ble veldig fort stor denne gangen, og min fødselslege forklarte det med at..førstemann måtte bygge huset, andre mann flyttet bare rett inn. (selv etter så mange år )
Larviksjenta. nr4? Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 jeg er andregangsfødende og får nøyaktig samme oppfølging nå som sist. har vært ho sjordmor og lege annenhver gang 1 gang i måneden far jeg varder første gang i uke 6. ultralyden gikk utenom. fra og med uke 28 går man hver 14 dag og lege jordmor annenhver gang og de siste 4 ukene går man 1 gang i uka.. og det er likt for alle som går hos denne jordmoren.. føler ikek at det er for ofte, eller at da blir det tatt som en sykdom. har som regel et og annet spørsmål hver gang, og er greit å sjekek urinen og sånr for å være helt sikker på at man ikek har en infekjson å lignende. og ikke minst er det utrolig gøy å få høre på hjertet å se babyen (jordmor ser på ul hver gang) så ofte.. får liksom sett forandringene på barnet støtt og stadig..
ejiec++ Skrevet 5. september 2006 #9 Skrevet 5. september 2006 for meg er det snart syv år siden jeg fødte sist. Jeg har vært hos lege to ganger + skal i morgen, og skal til jordmor om to uker (uke 20). Jeg ble også veldig fort stor denne gangen. Har gått opp 11-12 kilo - lurer på hva legen min sier om det i morgen... :-( Har sluttet å røyke - det kan jo ha noe med det å gjøre.., men allikevel... :-)
selfangerkjerringa Skrevet 5. september 2006 #10 Skrevet 5. september 2006 Sitat fra "bare spør"-spalten (av jordmor Nora Pran Halvorsen og gynekolog Toril Nygaard) i september/oktober-utgaven av magasinet "Gravid": "Vi venter nummer tre, som kommer ni år etter nummer to. Det sies jo at det går lettere å føde etter hvert, men vil jeg regnes som førstegangsfødende nå siden det har gått så lang tid siden sist? Svar: Ja! Når det går mer enn åtte år fra forrige fødsel, regnes du som førstegangsfødende! - Hilsen gynekolog Toril Nygaard."
T&J fikk baby 7. februar :o) Skrevet 5. september 2006 #11 Skrevet 5. september 2006 Hvis du føler deg usikker og vil gå oftere til JM og lege, så synes jeg du skal ta det opp med dem. Tror helt sikkert at du får komme oftere hvis du vil! Det er vel noe de IKKE kan nekte deg!! Her hvor jeg bor er filosofien slik at `en urolig mor, har også et urolig barn`, å det vil vi ikke ha noe av!! Var til JM i forige uke, og da sa hun at det ikke var brukelig med så mange kontroller nå som før. Men ville jeg komme oftere skulle jeg få lov til det. Snakk med dem du!! Lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå