Gå til innhold

Ytre press - er så lei!

Anbefalte innlegg

Kommentarer fra venner og kjente som sier "skal dere ikke ha baby snart dere da?", "nå må dere begynne snart dere også"... osv. AH, jeg merker jeg har lyst å kaste opp når de sier sånn! Vi går ikke rundt å forteller alle om at vi trenger hjelp til å bli gravid, så vi (spesielt jeg) må svelge slike ufølsomheter hele gang på gang. Er så utrolig lei! Hvorfor kan ikke folk være mer sensitiv? Det er som regel en grunn til at et par som har vært sammen i snart 4 år ikke har fått barn...

Et hjertesukk fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6188947-ytre-press-er-s%C3%A5-lei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så enig!!!

Etter at vi fortalte om forsøkene til familie og nærmeste venner slipper vi i alle fall maset der. Det hjelper!

Men utrolig kjipt å måtte parere kommentarer fra ikke-innvidde venner, kolleger osv. Spesielt når kroppen er full av hormoner!

Har iblant begynt å svare "Hva vet vel du" osv, når jeg er i mitt spydigste hjørne.

Det verste er nesten når de som vet hvordan vi holder på legger ut om hvor bra det er med baby, "kan anbefales", vi må også prøve osv osv. Akkurat som vi ikke prøver!

Er også dritt lei av velmente råd om å ligge med pute under rompa etc. Funker IKKE!

Synes absolutt folk bør tenke seg om. Men vi får vel drive litt voksenopplæring, kanskje... :-(

Absolutt! Voksenopplæring høres bra ut. Kjenner jeg koker når jeg også får "velmente" råd og tips. Det er jo bare så plagsomt! Vi sliter nok med våre egne lengsler og tanker og trenger ikke å bli påmint hvor herlig det er å ha småttiser eller hvor treige vi er med å komme igang... Jeg har ikke lyst å gå rundt å legge ut om alt heller, så det blir til at jeg tar i mot og blir rålei meg etterpå. :o(

Så enig så enig. Etter vi gikk ut og fortalte familie og noen venner om dette, har vi helt sluppet maset.

Men jeg må gjengi hva en venninne skrev i en mail til meg, uff så tankeløst:

"Mange må jo ha flere forsøk, så om det ikke går så kan du prøve

igjen. *klem* (...) Mail meg når du vet mer, og husk at det "bare" er å prøve igjen om det ikke går. Men det kan jo hende det gikk denne gangen....." SKRIIIIIIIK, hva sier man til sånt. Jeg tok til motmære, og fortalte henne at dette slett ikke er så lett. Og at det ikke å "bare" prøve igjen. Da kom det ny mail hvor hun beklaget det hun hadde skrevet. Mente bare å muntre meg opp litt. IIIIIK

Folk er tankeløse. Ofte er det ikke vondt ment. Vi får forsøke å smile og være litt overbærende med dem. (Tanten til mannen min brukte navnet på hans eks da hun snakket til meg i begynnelsen. Rett og slett glemte seg ut. "Men dere ligner jo så fælt på hverandre!!!"...........blæh.......)

Helt enig...Senest i dag fikk jeg slengt kommentaren fra en jobbkollega fordi en annen kollega dro på ultralyd " Så spennende med henne med ultralyd da....skal ikke du ha baby snart også da?" Jeg sa jo nei....og svaret ble " ja men...er ikke dere like gamle da?? Det er jo tid for sånnt vet du...." Ahhh....Nå er jeg jo jeg så heldig at jeg faktisk ble gravid og er snart 5 uker på vei, og håper det vil gå bra, men uansett! Slikt går bare ikke an!

Kjenner meg så godt igjen!! Velmenende venner som sier:

" Jeg tror at når det er den rette tiden for det så kommer barnet til deg"!! Det er en mening med alt...............

Bare slapp av så ordner det seg, psyken kan gjøre mye vet du!!!

Hallo, ja så da har det ikke vært ment de siste 4 årene at vi skal ha barn da? Det er BARE å slappe av..........grrrrrrrrrrrrrrr!

Når skal folk forstå at det ikke bare er å slappe av???????????

Og at det ikke er sikkert at barnet bare kommer.............

Skjønner at det er ment vel, men noen ganger er det de nærmeste vennene som kan såre mest! Det er vanskelig å takle, om de vet eller ikke. Man blir så sliten og lei.....

Klem

Annonse

Meningene og rådene er mange, men jeg tror egentlig ikke de skjønner hvor mye det sårer oss som sliter med å få barn. De kan heller bare være der og lytte til oss hvis vi skulle trenge det. Ikke formane, tro og mene. Vi er stressa nok som det er...

Helt enig. Det er jo ikke så mye man kan si egentlig. Og vi forventer jo ikke heller det, men bare at noen lytter og skjønner at dette er tøft.

Håper du slipper så mange kommentarer fremover, og at det lykkes denne gangen når dere skal i ilden:o)

Oppmuntringsklem

Sitter og nikker, og er så enig så enig.

Mye rart folk kan lire ut av seg. Til og med de som er orientert om situasjonen, men det er vel mest fordi de ikkje veit heilt kva de skal si..

Men må si det hjalp mye å informere om det til familie og narmaste venner. På den måten begrenser utsagnene seg!

Godt vi har hverandre her inne ihvertfall!!!

Lykke til jenter, vi gir oss ikkje:)

Hm!! Ja vi er så enige så enige om dette!

Det er trist, slitsomt og sårende med ekle kommentarer som "bare er ment vel, altså" fra bekjente som mener det er "på tide" å få barn....

Vi er helt åpne til de fleste rundt oss... det ble for tøft og skulle takle sårende kommentarer...... Etter at vi åpnet oss, har jeg ikke en gang blitt lei meg over sånne ting....

For personer vi ikke har noe særlig med å gjøre, sier jeg bare "Det er ikke alltid de kommer som perler på en snor", eller "Barn kommer ikke med storken, vet du"....eller faktisk har jeg også sagt " Vi prøver, faktisk, men har mista" (jeg har mista i 2 SA og exu)

Et godt råd til deg li-li er å "lette litt på sløret" ifht venner og bekjente.... Det kan spare deg for mange tunge stunder.... Kanskje vil du til og med oppleve betroelser som vil overraske deg :o)

Klem

Hei Lenn

Det er gode råd du kommer med og vi har jo åpnet oss til familie og vår nærmeste i vennekretsen. Men jeg føler ikke for å blottlegge meg mer enn det jeg allerede har gjort, men jeg tror du gjør rett i å svare på den måten du gjør. Skal prøve å gjøre det samme heretter. :-)

Takk for svar alle sammen. :-) Er nok litt xtra følsom i dag siden jeg skal på ul kl. 11...

Hei li-li! Vet akkurat hva du mener! Jeg sa en gang til en kamerat at det ikke er like lett for alle, da han spurte. Han fatta pointet.. Ellers har jeg sagt at det passer dårlig nå pga jobb og studier osv... I sommer slapp jeg bomben for mamma og pappa. Det tok ikke lang tid før mamma hadde fortalt det videre til bestemor, og tanter. Egentlig er jeg glad de vet det nå, så slipper jeg det presset fra dem. Faktisk er det flere av mine søskenbarn som har fått hjelp - og lykkes!

Lykke til på UL i dag!

klemmer

Annonse

Hei snooopi-girl!

Har savnet å snakke med deg og det føles så utrolig lenge siden sist... Det må vi gjøre noe med.

Ja, vet. Det er så mange som slenger med leppa uten at de tenker seg om. Vi har fortalt de vi føler trenger å vite det, og det florerer vel videre ut til fjernere venner vil jeg tro. Snakket går på folk vet du... ;-) Mødre er også svært "flinke" til å meddele slike ting. Det har jeg lært også.

Håper alt står bra til med deg og snooopi-mannen og snooopi-pusen! :-)

Klemmer fra

Vi har det bare bra! Vi pakket vekk sommern i helga... (vi er fastliggere på en campingplass og sesongen er slutt). Det var litt trist, men nå kommer en ny tid og nytt FORSØK!

Puseklumpen har det godt hun også. Hun er fylt med kærlighet og omsorg som hun øser over oss.

Nå er du nok på vei til UL og får vite at du er KLAR!

klemmer fra

Hei igjen H! :-)

Vel, ul gikk fint men jeg må nok belage meg på litt mer prøving og venting. Jeg går fortsatt på veldig lave doser. Men jeg skal tilbake på ul på lørdag og da får vi se om jeg kanskje går opp i høyere dose igjen.

Vel, siden vi skal ha vanlig samleie denne gangen, ønsker de ikke for mange egg slik at det kan resultere i tvillinger eller verre. ;-) Så det gjelder å skynde seg sakte her. Personlig så er jeg skeptisk og har hatt mer ro over meg hvis de gjorde en egguthenting på meg slik at de hadde kontroll over eggene mine. Ah, jeg er bare litt lei og negativ i dag merker jeg. Sliter litt for tiden og alt kjennes bare ut som motstand for meg. Hvorfor kan det ikke bare være litt lettere for oss, snooopi? ;-)

... *tenke*

Jeg må ha noe positivt å se frem til.

Ikke vær trist, vennen! Det er mye positivt å se frem til! Tenk nå, i værste fall blir det dannet for mange egg - og da vil de jo ta dem ut, og det er jo positivt! -dere får mange befruktede egg og kanskje de kan fryses ned til søskenforsøk. I beste fall får dere lage babyen selv - og det er ihvertfall positivt! Du har lett for å bli gravid - det er kjempepositivt! Jeg tror du har en baby i armene, som er din, til sommern! Du vil være verdens lykkeligste! Min akupunktør sier at jeg skal se meg selv som mor, det skal du gjøre og!

mange klemmer fra

Ja jeg tror alle her inne kan skjønne det du snakker om. jeg er nå ruger på dag 10 og var i to barnebursdagselskaper i helga. som forvetntet er det jo noen som må spørre, de fleste andre har heldivis stoppet.

våre svar var, vel en (eller to) er da ikke nok når kommer den neste.

og etter en opptreden av en uforskammet unge som foreldrene også lo av kom sprm. og mannen min svarte vel island har ikke gott av mer enn en sån unge om gangen så vi bare venter til dere er ferdig og unge ut. ellers går kommentarene i at vi elsker å sove ut og ha penger til å reise. vi har nok tid og som tidl nevt jeg synes da dere burde produsere litt fler. så begynner vi bare å prate om noe annet. det funker bra.

forøvrig vi har innviet nærmeste venner og familie, det er utrolig deilig, selv om de ikke vet akkurat hvor i prosessen vi er det stoppet etter første mislykkede forsøk. jeg bare sier at vi prater om det når jeg begynner å prate om det, ellers skal dere få vite når jeg er blitt gravid.

ellers har mange historier om døfødte barn og SA og MA, og hvor lang tid det tok og endelig få barn kommet for en dag når vi åpnet litt på sløret. det føltes godt. Jeg gjorde en tabbe da og fortalte det til min beste venninne som er single, følte hun fortjente å få vite når vi var ignang med 4 forsøk. - null forståelse, hovedsaklig fordi hun overhode ikke er i samme livssituasjon.

dette ble langt sorry, men håper noen fikk noen tips om gode kommentarer.

Klem

Hei li-li!!

Skjønner så alt for godt hva du snakker om.... Vi har vært åpne om det hele tiden, og det har spart oss for mye. Men har jo kommet mange spørsmål underveis da.... Husker godt for et år siden. Vi var på fest og jeg snakket med et parr, kjenner HUN litt fra før, men denne typen hennes var det første gang jeg så. Hun spurte om vi ikke skulle ha et barn til snart. "Vi jobber med saken", sa jeg. Og denne typen hennes greide å si:"Hvis dere slapper av litt og ikke tenker på det, blir du gravid med en gang"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg ble jo målløs og klarte ikke å dy meg: "Takk for tipset, men det vet jeg allerede. Jeg har abortert noen ganger", så gikk jeg.... Hi hi. Ja hvordan kan en, som jeg faktisk ikke kjenner, komme med en slik uttalelse.... Ja folk har en mening om alt.

Fortalte i barnehagen til min datter at vi holdt på med med prøverør. Styreren sa at hun har sluttet og spørre om søsken-økning, da det er så mange som sliter. Det er jo veldig positivt! Kunne alle tenkt som hun!

Når en forteller sin historie, ifv og alt- får en høre om veldig mange andre som holder på med det samme. Fler av mine venninner som sliter. En jeg snakket med dette om, fortalte at 3 av hennes venninner også hadde hatt ivf behandling. Så det er veldig mange som er i vår situasjon. Du trenger jo ikke å fortelle alle om ivf, det føler en på selv. Men vi har fra starten sagt at vi prøver, så det ble jo ikke så mange spørsmål etter det!!!!! Får virkelig støtte og gode ord. Selv om det er mange som sier "det ordner seg til slutt" osv... Det gjør jo det...

Er jo lettere for alle parter om man er ærlig med saken. Et parr i vår familie har vært sammen i 10 år. Synes jo det er rart at de ikke har barn. For en del år siden spurte vi masse og lurte på om de ikke skulle ha barn snart. De sa de ikke ville ha barn ennå. Er jo en fjern tanke for meg at noen IKKE vil ha barn!!!! Men vi spør jo ikke lenger.....Kanskje de og sliter... Så når en ikke er i samme situasjon, er det umulig å skjønne...... Forsvarer ikke de hjerteløse kommentarene..... Men for de som ikke sliter selv, vil aldri kunne forstå hvordan vi har det....

Klem

Hei.

Det er utrolig mange tankeløse komentarer en får når en har kommet i en viss alder og er godt etablert med både hus og mann.

Vet at slike komentarer er sårende, og noen ganger har en bare lyst til å "fly i synet" på de som sier dette.

Jeg har blitt komfrontert med dette utallige ganger, og tilslutt sprakk det for meg; jeg satt bare øynene i vedkommende og sa klart og greit ifra at det ikke er ALLE som KAN få barn...! Vedkommende ble sprut rød i ansiktet og sa ikke mer om den saken...

Det jeg kom fram til i den sammenheng er at; jeg har faktisk ikke noe å skamme meg over, jeg klarer bare ikke å bli gravid på egenhånd og trenger derfor litt hjelp. Hvorfor skal jeg holde dette hemmelig?hvorfor skal alt være så hysj-hysj?

Nå vil jeg også legge til at jeg går ikke å annonserer til gud å hvermann hva vi holder på med, men jeg vil velge selv hvem jeg vil fortelle ting til og ikke.

Dette kom kanskje litt ut av sammenheng, men jeg fikk ihvertfall sakt hva jeg føler i forhold til dette.

Klem fra

Har jo egentlig svart på dette innlegget, men ville bare tilføye en liten ting. Leste i ett av svarene ovenfor at venninna har null forståelse for ivf-prosessen.....

Nevner bare at sånne personer ikke hadde fått noe sentral plass i min vennskapskrets. Folk som ikke kan legge til side sine egne egoistiske oppfatninger, og prøve å støtte sine venner - kan seile sin egen sjø!

Serøst.

Synes sånne ting er utrolig leit :o(

Leste også om en jente/ kvinne på denne siden (husker ikke hvem), som skulle til innsetting av egg, og mannen kunne ikke være med. Da måtte hun reise alene, fordi ingen av hennes nærmeste familie el venner støttet henne i prosessen......

Tenk å stå fram og være åpen, og så får du ikke forståelse! Skulle ikke vært lov *truende pekefinger* :o)

Stå på videre jenter, vi skal klare dette til slutt!!!! :o)

1000 takk for gode råd og flotte svar. Det var godt å høre deres historier også og jeg må bare si meg enig i at åpenhet troligvis er best. Det føles noen ganger som et nederlag for meg at jeg ikke klarer å bli gravid uten hjelp, men jeg innser at ved at jeg snakker om det åpent til de jeg føler å dele det med, så letter jeg på trykket mitt og samtidig avvæpner alles nysgjerrighet og spørsmål. Det er bedre å komme dem i forkjøpet enn at jeg sitter igjen med en bitter smak i munnen og føler meg sårbar.

Ellers må jeg si at jeg føler meg veldig priviligert som har en støttende livspartner, familie og nære venner som er der for meg/oss. Enig med deg Lenn i at venner som har liten forståelse for min situasjon ikke lenger har rett til å kalles min venn. Og at det er UTILGIVELIG av familie og ikke tre støttende til når noen trenger det så inderlig. Det er utenfor min forståelse...

Ja vi trenger å dele dette med noen. Som jeg har skrevet tidligere, er jeg så glad for at vi har vært åpne om dette.

Jeg får utrolig mye støtte av min beste venninne. hun klarer liksom å sette seg inn i min situasjon selv om hun aldri har vært dere selv. DET er vanskelig. Hun har barn fra før og skjønner at en ikke kan planlegge når barna skal komme. Så det er utrolig deilig å ha en som forstår. Selv om hun ikke vet hvordan det er, er hun så utrolig støttende:o) Det hjelper.

Og det er overhodet ingen nederlag å gjennomføre ivf. Det er såååååå mange som sliter med å få barn, og det er godt å kunne innse at en trenger litt hjelp. Da jeg startet med ifv i januar, hadde jeg ikke hørt om noen som gjorde dette. Nå har jeg hørt om så mange som har gjort det og som holder på. Er jo noe jeg virkelig anbefaler til andre som har prøvd i mange år. En trenger ihvertfall hjelp! Kan ikke bare tro at en skal kunne klare alt selv! Kan jo tenke hvor mange som trenger denne hjelpen da, når det er 1 år ventetid på de fleste sykehus.....

Ja det er godt å ha venner og familie som stiller opp og virkelig viser at de bryr seg:o)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...