Meg og bøllegutta!! Skrevet 4. september 2006 #1 Del Skrevet 4. september 2006 Tenker på det innlegget som advarer mot lett produkter og kunstig søtningsstoff!! Aspartam som er det mest brukte søtningsstoffet er det forsket mye på og det er fortsatt i bruk så jeg har vanskelig for å tro at det er farlig for hverken små eller store En av de som svarte deg skrev også dette. Det er bedre med lett burs enn sukkerbrus .Et stort problem idag er jo at både gravide og barna blir for tykke rett og slett...!!! Selv er jeg ganske så sikker på at hverken lett brus eller vanlig brus er farlig for fosteret. Alt med måte!!! Alt kan jo potensielt være farlig for både foster og moren. Bare tenk på det åkjøre bil, sykle, spise mat( en kan jo bli matforgifta) osv osv. Men faktum er at det går som regel bra....... Sikker på at vi kunne drukket 3 liter Pepsi Max om dagen, spist blodig biff med muggost på toppen og tatt oss jobb som kattedo tømmere i 9 mnd og allikevel født friske barn!!! Vi må ikke bli hysteriske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullet83_har_fått_nr2 Skrevet 4. september 2006 #2 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg er så enig med deg jeg!!!! Man må bare gjøre alt med måte,ikke overdrive eller underdrive. Stå på HI! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mayaya Skrevet 4. september 2006 #3 Del Skrevet 4. september 2006 Jippi for deg! Nå tror jeg den siste kommentaren var litt overdreven kanskje :-) men jo, jeg tror absolutt at så lenge man tar alt med måte, så går det bra!!! Mange, mange, mange kvinner i verden har gjort dette før oss, og mange har heller ikke våre gode forutsetninger. Så bare ta vare på dere selv, og nyt livet fremover!!!! PS: Noen har merkelige picaer som murpuss, sand, etc, og det går bra med dem også :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 4. september 2006 #4 Del Skrevet 4. september 2006 Heia:) Leste innlegget ditt her:) Enig med deg at vi kan være vel hysteriske, men flere av de anbefalingene som du skrev om er gitt av leger og jm. Det er akkurat som å spise folat, det reduserer 4 av 100 ryggmargsbrokk tilfeller eller noe sånt i løpet av et år om alle tar de eller noe i den duren (har ikke funnet eksakte data om det akkurat i farten), mao så får de aller fleste friske barn her i landet. Det er bare for å redusere sjansene for at ting skal gå galt, ikke dermed sagt at det MÅ gå galt om man gjør det motsatte:) Du må selv bestemme hva du vil spise og hvilke råd du vil følge:) mvh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #5 Del Skrevet 4. september 2006 Nå har jeg verken lest forskningsrapporter eller dette innlegget. At det å drikke light-brus hver dag er greit har jeg liten tro på. Inntrykket som oppslag i media fra fagfolk og ikke fagfolk gir meg er at dette ikke er en bra ting å tilføre kroppen, verken for store eller små. Mener å ha lest rimelig klart og tydelig at det blir sterkt frarådet å gi dette til barn under tre år. Å kalle det å følge råd helsevesenet hysterisk føler jeg blir feil. Synes ikke det er vanskelig å ta hensyn til disse tingene i noen mnd. Føler meg på ingen måte hysterisk selv om jeg ikke tar noen sjanser. Føler heller det er idioti å utsette seg selv og barnet for noe som innebærer kjent risiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #6 Del Skrevet 4. september 2006 hei hei, er så enig med innlegger! Folk i gamle dager sto i fjøse til de skulle føde og spiste akkurat det de ville, de fikk sunne og sterke barn, barn trenger litt motstandskraft. Spis det du har lyst på, går det galt så gjør det det uansett!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg og bøllegutta!! Skrevet 4. september 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg sier ikke at alt det helsevesenet advarer mot er hysteri, Men når det gjelder f.eks spekemat er det delte meninger om dette.Legen min hadde aldri hørt snakk om at dette kunne være farlig. En annen lege sa at toxoplasmose så og si ikke fantes i norske kjøttprodukter så en kunne gjerne spise en blodig biff!! Det med eltt produkter har jeg aldri blitt advart mot i mine svangerskap. De finner stadig ut nye ting somde noen uker etterpåfinner ut at ikke var så riktig allikevel. Så det jeg mener er at det er greit å høre alle disse advarslene og reglene for hva man skal og ikke skal spise , men det er lov å bruke hodet og sunn fornuft i tillegg!!! Og når det gjelder folat uttalte jeg meg aldri negativt om dette. Det tok jeg selv de 12 første ukene av begge mine svangerskap : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miapia Skrevet 4. september 2006 #8 Del Skrevet 4. september 2006 Ja, de fleste fikk sunne og friske barn, men ta en titt på denne statistikken hos ssb: http://www.ssb.no/emner/02/02/10/fodte/tab-2006-04-20-01.html Her finner du at mellom 1951 og 1955 ble det født 62478 barn, og 967 var dødfødt. Mellom 2001 og 2005 ble det født 56459 levende og 209 dødfødte. Mener du da seriøst at vi skal leve "som de gjorde før" ??? Du må gjerne gjøre det, men jeg føler på meg vi i dag vet litt mer om hva en bør og ikke bør gjøre i et svangerskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #9 Del Skrevet 4. september 2006 Da var det nok sikkert en grunn til at så mange var dødfødt i den perioden, tror neppe de døde fordi kjerringa i huset spiste gammalost spiste spekemat..... Nei jeg mener vel ikke at vi skal leve som før.....jeg har ikke tenkt og leve som i gamle dager, det blir nok litt for vanskelig i å med at jeg bor i hovedstaden. Jeg tar folat og tenker fornuftig. Jeg liker ikke gammalost eller rått kjøtt så jeg overlever nok....;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miapia Skrevet 4. september 2006 #10 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg gir opp, er mest opptatt av at vi skal få et sunt og friskt barn jeg. Stoler på helsevesenet som har dette som sitt fagfelt der de har store tall å forske på. Så får andre stole på sin sunne fornuft :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg og bøllegutta!! Skrevet 4. september 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg mener ikke at vi skal leve som i "gamledager" Jeg holder meg unna dårlig stekt kjøtt og spekemat selv, men det er en tendens til at "ALT" snart er farlig!! Jeg tok utgangpunkt i den tråden som gikk på lett produkter og det er den jeg i hovedsak mente ble litt hysterisk Syns hun legen jeg snaket med sist sa det fint.Jeg var litt bekymret for at jeg hadde spist noen biter av en halvrå hamburger. Da sa hun at det ikke var noe å bekymre seg over. Toxo parasitten fantes nesten ikke i Norge. Dessuten er barnet så godt beskyttet så lenge det er i magen.Det er når det blir født det " farlige" begynner. Så og si alle barn på landsbygda i Afrika blir født friske, men det er når de kommer ut til denne verden at de blir utsatt for infeksjoner og dør. Vi er alle interissert i å gjøre det beste for livet vi bærer i magen, men når det snakkes om alt som kan være farlig her inne så fyrer vi hverandre opp om alt og ingenting. Jeg er ikke noe mindre interissert i mine barns beste fordi jeg syns eneklte ting er hysterisk. Jeg stoler også på norsk helsevesen og holder nå på med mitt andre år på sykepleiern. Men det er faktisk helsevesent som opplyste meg om at spekemat ikke var farlig og at blodig biff var greit så det er tydeligvis delte meninger om mye : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #12 Del Skrevet 4. september 2006 Tror at det er viktig at folk respekterer de valgene hver enkelt tar når det kommer til sin egen graviditet. Om noen velger å følge det ene rådet og ikke det andre så er det deres valg. Hysterisk eller ikke, deres valg! Selv om noen kanskje mener det er tvilsomt forskning eller har fått andre råd fra sine legeforbindelser, så må jo andre få ta sine valg, og også skrive om det her inne. Så litt om ditte hysteriet som HI skriver om: Kunne ikke vært mer enig. D er faktisk svært lite som er farlig i Norge:) Vi er svært heldige å har igrunnen lite å bekymre oss for:) Men litt sunn fornuft kommer vi langt med, og d er jo viktig:) Men det som jeg også mener er viktig er at selv om noen blir skremt å setter inn et innlegg her inne, så må forlk klare å tenke selv og ikke bli ihel skremt av hver en ting. Dette er internett og når man er på en slik debattside så er det viktig å være litt kritiske til avsender, men ikke nødvendig å henge avsender ut, gjerne komme med konstruktiv kritikk. Blir så mye hyggligere da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå