Anonym bruker Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Jeg hadde epidural i min første fødsel. Nå skal jeg ha nr to om ikke så lenge, og ønsker epidural igjen. Da jeg fikk epiduralen første gang var det veeeeldig vondt å sette den. Jeg skalv i hele kroppen, og jeg kjente trykket av nålen og slangen langt innover ryggen. Syns nesten det var værre enn fødselen. Likevel ønsker jeg denne bedøvelsen igjen, pga fødselsangst. Så nå lurer jeg på - kjennes det likt ut for hver gang dere har fått epidural? Eller kommer det an på hvem som setter den, og hvordan det gjøres? Håper noen kan svare.
-MtG- Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Ånei!!! Ikke si sånn da! Jeg tror jeg har utviklet epiduralskrekk!! Klarer ikke tanken på det, men prøver å tenke at jeg ikke kommer til å kjenne det... Der gikk det i dass.. (Ikke ment som kjeft til deg, altså.) Har aldri født før da, så jeg aner ikke hvordan det er.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 Hei hei Jeg har ikke tatt epidural tidligere, men fikk spinal v/planlagt keisersnitt. Vil tro det fungerer på samme viset. Kan ikke erindre at dette var noe særlig vondt! Men var skikkelig nervøs så jeg skalv også :-) Skal ha epidural denne gang når fødselen er igang - og gruer meg ikke for å ta den. Har ikke vært igjennom fødsel tidligere, men vil tro av alt jeg har hørt at det må være verre å ha skikkelige smerter lenge, enn en sprøyte i ryggen.....
Bruse tobarnsmamma Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Hei! Ikke hatt epidural jeg heller, men tror det kommer mye ann på hvem som setter den og om de treffer med engang osv. Dessuten tror jeg riene skal være værre enn epiduralen, men som sagt ikke personlig erfaring. Fødte uten noe sist og vil prøve på det igjen nå.
Pufsepufsa Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 Har bare hatt det i en fødsel, men tenkte jeg skulle si at det er ikke sikkert du trenger det neste gang.... Synes også det var helt forferdelig å sette, og hadde nesten mere angst for det andre gangen, men tenkte må jeg så må jeg. Men den andre gikk så fryktelig mye bedre enn den første. Hver gang jeg kjente antydning til å miste kontrollen/bli redd ringte jeg i snora så jordmora kom - hun var alltid flink og fikk meg på rett kjøl igjen (første gangen trodde jeg mere de kom innom av seg selv - nå dreit jeg mildt sagt i om det lå fjorten andre og fødet også....). Men blir det for ille for deg blir sikkert ikke epiduralen så avskrekkende uansett..... Håper det går bra da - det går ofte bedre andre gangen ihvertfall.....
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #6 Skrevet 4. september 2006 Jeg fikk epidural sist fødsel, hadde så vonde rier at jeg ikke kjente de satte den inn... Kanskje ha epidural denne gangen også, men tar det som det kommer:))
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 4. september 2006 #7 Skrevet 4. september 2006 Jeg fikk epidural sist fødsel og jeg synes den ikke var noe vond å sette i det hele tatt, skal den være det da? Ønsker epidural denne gangen også, men er så beskymret over å ikke rekke den, for det må visst være en viss åpning og sterke nok rier.
Lasso Skrevet 4. september 2006 #8 Skrevet 4. september 2006 Jeg har bare hatt epidural én gang, men jeg vil tro at du har vært litt uheldig. De setter jo en bedøvelse først, før de stikker selve epiduralen. Kanskje ikke bedøvelsen har fungert ordentlig?
Molait Skrevet 4. september 2006 #9 Skrevet 4. september 2006 Fødte for 10 dager siden og for 8,5 år siden. Epi begge gangene. Første gangen ville jeg ikke og hadde skrekken, men gikk så lang tid at jeg ble "tvunget" til det. Kjente et bittelite stikk (bedøvelsen) og ikke en dritt etter det. Nå var det vondt! Men altså ikke så vondt at man ikke klarer det. Synes nå hodet-ut var myyye vondere..hehe. Nå hjelper jo ikke epi stort under selve pressinga da. Da blir den jo som regel "slått av" for at man skal ha mest mulig kontroll over kroppen og pressinga. Og hjelper ikke mot smertene i selve der nede. Denne gangen kjente jeg hver gang han stakk seg oppover. Men så hadde han truffet en blodåre og måtte gjøre alt en gang til!! Holdt på å lappe til hvem som helst. Etter forsøk 2 var noe av utstyret tett!!! Heldigvis klarte han å fikse det med en eller annen ja et eller annet så jeg slapp å stikke på nytt. Altså kjente ikke en dritt gang 1, var vondt gang 2. Overlevbart uansett og virkelig verdt det. Jeg hadde mye emr krefter til selve pressinga og var mer opplagt til å få med alle inntrykk og kos med babyn etterpå. Tar det gjerne ved en evt. fødsel nr. 3 og:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå