Gjest Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Hei, jeg lurer på om man kan se av urinprøven om infeksjonen har gått videre til nyrene? De siste dagene har jeg hatt litt vondt nederst i magen, særlig når jeg har bøyd meg fremover eller snudd overkroppen mot sidene...Har blitt litt nervøs for at dette kan være uvi. Det har jeg hatt mange ganger før jeg ble gravid, men har jo hørt at man ikke alltid får de samme symptomene når man er gravid. Lurer på å ringe legen i moregn og høre om jeg kan få sjekket en urinprøve, men jeg må inrømme at jeg ikke liker å føle meg så masete... Med de inskrenkningene i kommunen jeg bor skal jeg jo ikke på noen kontroll mellom uke 12 og 24, men jeg synes det er ganske lenge å vente i 4 uker til på kontroll.
stemar Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Vet ikke om de kan se om du har nyrebekkenbetennelse på urinprøven, men dersom du har mistanke om uvi bør du absolutt levere inn en prøve. Dersom den ikke blir behandlet, kan det føre til nyrebekkenbetennelse, og det kan være farlig. Jeg hadde 4-5 uvi i forrige svangerskap. Det endte til slutt i nyrebekkenbetennelse. Fikk høy feber, kastet opp og hadde vondt i magen. Ble lagt inn og fikk antibiotika intravenøst. Er nå i 18. uke, og har allerede hatt en uvi. Følges nå bedre opp opp av lege, som er veldig nøye på at det ikke skal ende som sist. Jeg er stadig innom med en urinprøve for å sjekke at den er fin. Du trenger ikke legetime for å levere inn en uringprøve, og det er absolutt ikke masete, dersom du har uvi bør det behandles så fort som mulig.
endelig et lite nurk:) Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 Man kan IKKE skille en UVI fra en nyrebekkenbetennelse ut fra en urinprøve. Urinprøven kan bare konstantere at det er en infeksjon i urinveiene et sted. UVI gir ofte kun svie ved vannlatning eller ubehag nederst i magen. Nyrebekkenbetennelse gir feber, og smerter på siden av ryggen ned mot lysken. Uansett skal en UVI som gir symptomer behandles med antibiotika, selv i svangerskap.....
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Nyrebekkenbetennelse ser man ikke på urinprøven. Legen dytter og presser på nyrene, og så tar man røntgen (med sånn kontrastsyre) for å konstantere betennelsen. Det er ganske så vondt (ikke av og til, mer en hard konstant smerte på sidene), så gå for all del til legen før det går så langt. Jeg synes du skal sjekke for uvi, det er tross alt derfor de er der. 4 uker er for lenge å vente. Lykke til :-)
♥Cherrypie♥ Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 Hei! jeg fikk påvist UVI før helgen, fikk medisiner men det viste seg at de ikke hjalp så det måtte være noe annet enn det. På urinprøven kunne de bare se at det var en infeksjon der ett sted og de antok at det var uvi. De har nå sendt prøven til dyrking på labben, for det er den eneste måten de kan finne ut hva slags bakterier et er å hva slags medisner man kan få! Jeg føler meg dårlig behandla, fikk medisiner for noe jeg ikke har!-så om jeg var deg ville jeg bedt om at de sender urinprøven til laboratoriet for å være helt sikker på at de vet hvor du har infeksjon om du har det.. det tar ca 3 dager.. Lykke til:)
Gjest Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 Takk for svar jenter! Ble litt beroliget, jeg har jo ikke feber eller skikkelig vondt noe sted. Men ringte likevel til legen og spurte om jeg kunne få sjekket det. Fikk time i morgen...De virker ikke særlig glade for at jeg ber om fler timer enn det som skal være "normalt" og det innebærer time i uke 12, og så i 24... (bortsett fra ul da, men der sjekker de jo ikke helsa). Jeg føler meg masete og hysterisk, men det får heller være. Føles i hvertfall betryggende å få sjekket det opp. Jeg spurte til og med om jeg bare kunne komme for å sjekke urin og blodprosent uten at jeg måtte ha time hos legen (vet jo at han er stressa), for jeg trenger jo egentlig ikke det, men da fikk jeg legetime likevel. Nesten så jeg gruer meg til det, synes det er kjipt å måtte forsvare hvorfor jeg er så "masete" og vil ha ekstra kontroll... Æsj.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå