Gå til innhold

Setefødsel / keisersnitt?

Lurifax71

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Mine tvillinger har hele tiden lagt i sete. Da jeg var hos gynekologen sist spurte jeg om det ville bli keisersnitt om de ikke snur seg.

Jeg fikk da til svar at det var ingen problem å føde to i sete så han så ingen grunn til det! Riktignok har jeg født et barn på 4 kg før men... Må si jeg ble litt skremt! Det ser ut til at begge tvillingene også blir store, og jeg kjenner jeg synes dobbel setefødsel av to store unger virker både risikabelt og vondt! Har dere noen erfaringer? Hva sier deres leger ang keisersnitt/fødsel?

Fortsetter under...

jeg hvet ikke hvordan det er med flere barn, men jeg har ei jente fra før. hun lå i seteleie.da fikk jeg beskjed om at det gikk helt fint og føde vanelig men med epudural. jeg måtte til rønken for og se at bekkenet mitt var stort nok til det. og det lå akkurat på snittet.så hun måtte ikke være for stor og jeg måtte ikke gå over tiden. men det endte med at jeg måtte ta keisersnitt fordi det var ikke noe fostervann igjen og ingen tegn til fødsel og jeg var en uke over tiden.

så de regner ut om bekkenet er stort nokk til at det er mulig.og ungene må heller ikke veie mere en en viss kg i forhold til hvor stort bekkenet er.

Gynekologen jeg går til sier at jeg kan føde vanlig hvis den nederste ligger med hodet ned og nr . 2 ligger med hodet ned eller i sete. Alle andre kombinasjoner forstår jeg det som han anbefaler keisersnitt.

Jeg er i uke 26 med en i tverrleie og en i sete, så det ser dårlig ut foreløpig, men mye kan vel skje....

Annonse

Jeg har ei datter fra før som satt i seteleie. Det ble forsøkt vending uten hell, og da krevde jeg keisersnitt. Kanskje feigt når dem sa at det gikk fint å føde normalt, men broren til mannen min ble født i seteleie og der ble det komplikasjoner, så jeg var ekstra skremt. Likte heller ikke det dem fortalte at når først rumpa var ute, så måtte det ikke gå mer enn 2 minutter (?, noe usikker på nøyaktig tid her) før resten av babyen kom, ellers kunne det bli for lite oksygen for babyen...

Nå venter jeg tvillinger, håper de kommer riktig vei :) Er det ikke blitt slik at du kan være med å bestemme hvordan du vil føde selv, om du har god grunn til at du velger som du gjør da? Såpass langt håper jeg da vi har kommet i 2006... :)))

Mine gutter er nå 6 uker, men jeg er innom for å titte litt likevel.

Ville bare si at de kan snu seg mange ganger enda.

Mine snudde seg begge to mange ganger helt frem til fødselen.

De mente den første kom helt sikkert til å komme med rumpen først for den hadde 1 uke før fødselen (2 uker før terminen) sunket ned i bekkenet med rompa, men dagen før fødselen begynte (altså en uke før termin) sjekket de meg med ul og da lå tvilling 1 med hodet nede og tvilling 2 lå i halvveis tverrleie med føttene nede. Sånn kom de også ut - helt uten problemer og jeg måtte ikke sy et sting engang. Så vent å se hvordan de ligger enda nærmere fødselen. Mye som kan skje...

Begge mine var forøvrig nesten 3 kg hver.

Tusen takk for alle svar! Jeg kjenner at jeg ble provosert når legen sa at der var "bare" å føde to store unger i sete - uten å spørre hvilke tanker jeg hadde. Selvfølgelig håper jeg på å få føde på vanlig vis. Hadde en slitsom men fantastisk fødsel sist!

I neste uke skal jeg på Haukeland for å få info om den forestående fødselen. Gleder meg til å få snakke med en jordmor! Kjenner at om ungene ikke snur seg, så går jeg ikke inn i en fødsel uten uten diskusjon!

Da jeg skulle få mine tvillinger så lå de i seteleie,målte bekkenet som viste at det skulle gå greit.Fødselen skulle så begynne,men så viste det seg at den ene tvillingen hadde navlestrengen i klem mellom bena,slik at pulsen stadig sank.Derfor ble det litt hastekeisersnitt.Egentlig glad til i etterkant jeg.Jeg var heller ikke den som stilte særlig krav,1gangs som jeg var...Stå på ditt,og uttrykk din engstelse ihvertfall....Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...