Gå til innhold

huff.. jeg trenger hjelp..!!

tjukka med spire i magen

Anbefalte innlegg

jeg og forloveden min har lyst på barn.. men jeg vil gjerne slutte og jobbe og være hjemme med barnet og evnt flere barn som kommer til.. jeg vil med andre ord være hjemme værende... og passe ungene min sjøl... men vi er unge (21) og har jo ikke den beste økonomien enda.. men jeg kan ikke finne ut hva slags støtte man kan få.. og hva slges regler som er... jeg er ikke opptatt av å få en så høy stilling og jobbe mest mulig.. det er jo bare snakk om at jenter/damer skal jobbe mest mulig å la andre ta seg av barn og hjem.. jeg er ikke så yrkeskåt........ jeg er kanskje gammeldags???? men jeg syns det virker som en heltids jobb å passe unger og vaske og kokkelere....... (har jo ikke tenkt å være hjemmeværende resten av livet men mens ungene er små........) er det noen som kan svare på hva slges regler som er på sånne ting??? jeg er helt blank og litt fortvila....................

takk

Fortsetter under...

Om du er gammeldags så er vel jeg det også. Jeg kunne også tenke meg å være hjemme med småbarn. Jeg har også muligheten til å gjøre det til jeg er derdig med å skrive masteroppgaven.

Men, i tillegg til barnetrygd så kan du jo (så lenge ordningen varer) få kontantstøtte fra barnet er ett år gammelt. Ellers kan du jo kanskje jobbe som dagmamma mens du alikevel er hjemme og passer egne barn...

Man opptjener pensjonspoeng som hjemmeværende også, men selvfølgelig ikke like mye som om du hadde vært i jobb.

Da er jeg også gammeldags! Jeg har kjempelyst til å være hjemme med barna mine til de er kanskje 4 år...Eller 3... Vet ikke, for jeg har ikke barn ,emn får et lite i april! Problemet mitt er at jeg er ferdig utdannet i juni 2007, og vi har derfor ikke råd til at jeg skal være hjemme siden samboeren ikke har verdens beste betalte jobb som buss sjåfør (Han sluttet å reise til sjøs fordi han savnet meg, selv om han jikk ned MYE i lønn) Så derfor kan det hende at når babyen er kanskje 4 måneder så skal jeg se om jeg får meg jobb så skal samboeren være hjemme med barnet... Kan ikke si at jeg ser så fram til dette.. men må man så må man! MEN da har man vist krav på to timer ammetid for dag, slik at det blir 5 timers arbeids dag...

Men poenget mitt er at jeg synes det er synd at det skal være så vanskelig å ha lyst til å være hjemme med barna sine noen år! Konantstøtten er jo ikke stor heller da...

Jeg har en venninne som sier at hun har faktsk lyst på ivertfall 6 barn, men ser ikke at de har råd til det! kjempesynd at det skal være sånn!

Huff dette ble langt, men jeg kjenner at jeg blir engasjert, og til tider irritert!

Håper du finer en løsning som gjør at du kan være hjemme med barnet/barna dine.. Og jeg synes IKKE du er gammeldags!:)

Hehe...da er jeg også veldig gammeldags. Er 19år og har termin om 52dager.

Har kjempe lyst å være hjemme så lenge som mulig. Vil nyte den tiden mens han er liten. Og vi vil begge ha en til etter en stund.

Men det som er er at jeg bare har gått på skole til nå og går fortsatt på skole.

Kan ikke jobbe,skolen tar for mye tid og nå er jeg gravid og kan værtfall ikke jobbe (bekkenløsning).

Har da så å si nada av penger for øyeblikket og får ikke så mye når den lille kommer heller.

Min kjære går på skole og har ca 250 000 i året og vi har ca 16 000 å leve på i måneden. Det er lite på 3 det.

Men jeg må komme meg ut i jobb så snart det lar seg gjøre. Er ferdig med skolen neste jul og skal da ta lærlinge tiden.

Og vi har egentlig ikke råd til at jeg skal være hjemme til neste jul egentlig. Men gjør det uansett. Tror det er det beste for den lille, og når jeg selv ønsker det gjør vi det slik :)

Men her er hva jeg vil få denne tiden.

-Engansstønad fra tk ca 33 000

- fødsels penger fra lånekassen i 42uker, ca 3700 i måneden.

- barnetrygd ca 900

og det var det.

Ikke mye akkurat. Men er det jeg har å leve på.

Men vi ser ikke noe mulighet for at jeg kan være engere hjemme pga økonomien.

Er noe dritt!!!!

Håper virkelig du har krav på noe mer og får en mulighet til å være lenge hjemme med de små! Gled deg til å gå gravid værtfall,er så koselig å kjenne den lille i magen :)

Lykek til. Og beklager at det ble så langt.

Annonse

Jeg forstår deg godt. Jeg kunne også godt tenke meg at vi selv passer barna litt lengre enn det man får i fødselsperm. Mitt råd til deg er følgende:

Jobb lenge nok nå til å få støtte av trygdekassa det første året du er hjemme. For å få det må du jobbe 6 av de siste ti måndene før du går ut permisjon. Også dagpenger og sykepenger vil telle med i opptjeningen. Du trenger ikke være ansatt noe sted når du går ut i permisjon. Når barnet har fylt 1 år får du kontantstøtte i tillegg til 970 i barnetrygd. Tror kontantstøtten er på litt over tre tusen kroner dersom du ikke har barnet i offentlig barnehage i det hele tatt. Det vil si ca 4000,- å rutte med, ikke fett akkuratt og veldig urettferdig - i snitt sponser staten hvert barn i barnehage med 160 000 i året. Vi skal liksom bo i et land for likestilling, men hjemmearbeid er desverre ikke likestilt med utearbeid. Men sånn er det nå bare... Du kan kanskje klare deg på det dersom du bor ute på landet hvor boligene ikke er så dyre som mer sentrale strøk. Selv har jeg vurdert å være dagmamma for å spe på litt. Et annet alternativ er jo å jobbe i helger/kvelder, eller finne noe å holde på med som kan gjøres som frilanser - dvs når det passer deg. Det lar seg nok gjøre å være hjemme med barna mer enn 1 år, men det krever pågangsmot og kreativitet fra deres side...for samfunnet er desverre ikke lagt opp til at det skal fungere lenger :(

Tusen takk for mange gode svar... godt å vite at jeg ikke er den eneste som ikke først og fremst tenker på karriere..... nå har jeg fått litt innblikk i saken.. tusen takk:) blir mer og mer verpe sjuk for hver dag........ hehe.... :) så vi må nok snart finne en løsning... får legge hodene i blødt....

hilsen meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...