Gå til innhold

Da har vi snakket litt...

Anbefalte innlegg

Er ikke så fornøyd med "resultatet", men har egentlig ikke noe valg, kan jeg vel si...

Sist vi snakket om baby var faktisk 3 mnd siden=o)... Trodde dat var for en uke siden eller noe, snakk om kort hukommelse da=o)

Han fortalte hvorfor han ville at vi skulle vente... Som var:

Jeg hadde ikke noe jobb. Derav= 0 penger...

Han ville at jeg skulle ta ferdig utdannelsen min først. hverfall sykepleien, som tar 3 år og da er jo også pjokken i skole...

Jeg ville da få lærling lønn, , som ikke er så mye men noe, og da har jeg jo rett på fødselspenger=o).... er det ikke sånn at man må jobbe 1 år til 2 etter studiene??

Altså at vi da hadde bedre råd, selvom vi hadde klart oss med det vi hadde...Fortalte han om alt vi ville få fra trygdekontoret, barnetrygd for to barn og fødselsstipend for to barn...

Han ville også at vi holdt på "avtalene" vi har, fordi han var litt lei... ja hva skal jeg si... impulskjøpene våre og alt det andre vi tar på impulsen=o). Forståelig=o)

Så vi har da blitt enige om å la dette ligge litt, til jeg hvertfall fikk plass på sykepleieskolen...

Så hvis dere ikke har noe i mot at jeg bare henger her litt med dere til jeg klarer en dag og overtale sambo... Kanskje vi prøver litt tidligere, hvem vet...

Må legge til at under samtalen vår så kom det noen tårer fra meg, helt uten videre. sambo skjønte da dette var noe jeg ønsket sterkt og var så snill og trøstet meg=o) Han sa at vi skulle få en til men at vi måtte vente litt til...

Så jenter tusen takk for all støtten og klemmene jeg har fått fra dere...

Og så må jeg jo følge med hvem som blir gravid da...=o)

Og gratulere dere med spirene... Blir vel ikke så aktiv som jeg var men er her alltid og passer på..

OJ!!! Ble langt dette... Håper dere skjønte noe... Ble kanskje litt rotete...=o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6176230-da-har-vi-snakket-litt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

så bra at dere fikk snakket ut om det, selv om det ikke ble heeelt som du ønsket. Men dere har hvertfall et utgangspunkt, så ser du om han overgir seg ;-) det kan jo hende at dere kan prøve om et år da når du er begynt på skolen? jeg innbiller meg at dersom en blir gravid mens en går på skolen kan en del av lånet bli gjort om til stipend? uten at jeg er helt sikker på d da...

men ja, du må jo holde oss med selskap her inne ;-)

Hva mener du med læring lønn?....når du er ferdig på sykepleien så er du vel ikke lærling? eller??

Jeg går vernepleien..og er ikke lærling når jeg er ferdig da..da har jeg jo batchlor og kan få vanlig jobb?...

Men du må huske at du MÅ jobbe minst 6 mnd sammenhengende for å opparbeide rett til fødselspenger..ikke ett til 2 år nei:) Men mulig det er andre regler for lærlinger?

Men du har ikke fått plass på skolen enda? ...da har nok rett i at d er dumt å planlegge barn..for da har du ikke rett på noe som helst..

JA dere er så snille så jeg klarer liksom ikke å la være å være her=o)

Ja, skal nok vente litt nå, kanskje han trenger å tenke litt på dette han også... Så vi får se...

Har blitt litt lettere til sinns nå...=o)

ja man er jo ikke lærling etter høyskole.. selv er jeg førskolelærer og begynte rett i jobb etter skolen, men vanlig lønn, med 0 års ansennitet. så du skal ha sykepleier lønn dagen du er ferdig på skolen og får deg jobb :-)

Annonse

Hehehe... Ja det ble litt surr her ja...

Går man ikke ut i praksis ett år i på skolen?? eller er det bare for elektrikere og disse?? Lærling lønn er vel bare for vgs det kanskje=o)??

Fødselspenger hvis jeg forsatt er i skole, men det blir jo permisjonspenger når jeg har jobbet 6 av 10 mnd... er det ikke så??

Nå går jeg på voksenopplæring for å få generell studiekompetanse for å være litt mer sikker på at jeg kommer inn på sykepleien...Og jeg har en sønn fra før=o)

Har ikke så mye info rundt akkurat dette så har nok surret litt rundt og blandet sammen infoene jeg har samlet sammen=o)

Men dere hjelper meg, gjør dere ikke???=o)

Hehe...lurt å skaffe deg litt mer info tror jeg..du kan lese masse på lånekassen og trygdeetaten.

Men man har ikke praksis ett år ETTER skolen nei..det har jeg aldri hørt om..praksis er intergrert i skolen og da får man IKKE lønn av noe slag...kun stipend og lån som vanlig. Og lærlinglønn gjelder kun vgs ja.

Fødselspenger får du IKKE om du går skole..kun om du arbeider. Du må ha arbeidet MINSt 6 mnd i ny jobb for å ha rett på fødselspenger.

Fødselsstipend derimot får du om du går skole. Og dette er det samme stipendet som vanlig bare at du får fullt lån OG stipend omgjort til KUN stipend i 10 mnd. (42 uker) Du kan altså ta permisjon ett skoleår uten at du betaler lån for det året. I tillegg til at du får forsørgerstipend om mannen din tjener under en viss sum i mnd. Se de jeg skrev lenger opp.

Du vil altså sitte med 9430 (eller 8140 avhenger av mye mannen tjener) + 970 (barnetrygd) = 10400 (evnt 9110) kr i mnd.

+ det mannen din tjener.

I tillegg får du enggangstønaden på 33 000kr. Men dette gjelder kun de som ikke har rett på fødselspenger (altså de som har jobbet). Om du har en jobb siden av studiet kan du velge å få fødselspenger istede for engangstønaden. Men da må du vite at du får mer tilsammen fra denne jobben enn summen fra engangstønaden. Skjønte du dette?

Jeg kommer til å velge stønaden da jeg ikke tjener over 30 000 på jobben min iløpet av ett år når jeg studerer......

Mer du lurte på?

Eehh... Jeg ble faktisk mindre klok=o)

Trodde man ikke fikk engangsstødnad og ...ja det blir vel fødselsstipend det heter...

Så når jeg blir ferdig med 3 årig sykepleien, må jeg da jobbe 1 år, 1 1/2 år eller 2 år, for jeg skal ta videreutdanning i jordmor...?? Derfor spm med jobbing etter sykepleien...=o) Glemte å si det ser jeg=o)

Dette står på nettsiden til Høgskolen i Bergen:

Omfang på studiet: 2 år, 120 studiepoeng, heiltid.

Krav for å komme inn på studiet:

Offentleg godkjenning som sjukepleiar og i tillegg eitt års relevant fulltids yrkespraksis etter fullført sjukepleierutdanning.

Du må altså først ha fullført sykepleierutdanningen som er 3 år på heltid, normert tid. Pluss ha jobbet minimum ett år for å få mulighet til å studere to år til. Da er du jordmor.

Bra dere har fått klarhet i alt da, og fått snakket skikkelig ut. Jeg må si at jeg skjønner han litt... Er jo på en måte best at du får fullført utdanningen din, og får begynnt i jobb, slik at dere får mere å rutte med. Men skjønner veldig godt ditt ønsket om et barn til.. Og på en måte hadde det jo også vært greit at det ikke blir for stor aldersforskjell på barna. Og utdanningen kan du jo fortsette på senere, eller du kan kombinere baby og studier.. Så du får fortsette å prøve med å overtale han.. Uansett hvordan det blir så ønsker jeg deg lykke til!!

Klemmer.

:) hehe..hva du ikke skjønte da?....

Man får engangstønad og fødselsstipend ja...:) men ikke engangstønad og fødselspenger...

Nå skjønte jeg hva du mente med praksis etter skolen. Så da blir det slik:

Om du jobber minst 6 mnd etter skolen har du rett på fødselspenger. Bare les her:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger

Men det du jobber etter høyskolen betegnes ikke som praksis men som vanlig jobb:) Jeg ville valgt å kalle det yrkesrelatert arbeid. Og da har du rett på fødselspenger. Da kan du ta permisjon ett år og få lønnet permisjon.

Får du derimot barn når du går skole (må ha gått minst 6 mnd) så har du rett på fødselsstipend og engangstøndad.

:)

Annonse

Det skjønner jeg er frustrerende, jeg luftet ideen om barn for samboer for ca ett år siden, da var det blankt NEI. Etter det har jeg kommet med litt småinfo og hint sånn med jevne mellomrom uten å mase. Plutselig her en dag for en mnd siden sa han bare: kanskje vi bare skal slutte på prevensjon og se hva som skjer? Det tok nesten et år men nå blir han bare mer og mer engasjert for hver dag som går:) Det er håp! Krysser fingrene for deg!

Det er bra dere har fått snakket ut, selv om resultatet ikke gikk din vei, i denne omgang. Å ingå et kompromiss er jo kansje løsningen, han ville du skulle vente til du er ferdig med sykepleien, og nå er kansje prøve dato satt til du kommer inn på sykepleien? Så det virker som du har fått kortet ned tiden litt da. Ikke mist motet ihvertfall!!! Og klart du kan henge her med oss :-) Er kjekt at du er her synes nå jeg da! Så får du vente litt og se om du får korta ned tiden enda mere. Selv begynte vi å prøve 6 en stund før jeg begynte på masteren, for det er gunstig å få barn i studiene, får 1 års støtte fra lånekassen som er stipend, ikke lån!

Masse lykke til videre, håper dere kommer til en løsning dere begge er fornøyde med snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...