Gå til innhold

skikkeli sår brystvorte... trenger råd....!!!!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har desseverre for deg(heldigvis for meg da...) ikke opplevd det samme - men har jo litt kunnskap om hva du må gjøre da.

sår/sprekker kommer veldig ofte av feil sugetak el feil ammestilling.

For å få såret til gro med en rette på årsaken til at såret oppsto.

Gå inn på ammehjelpen.no og les om riktig tillegging og sugetak. Her er gode råd og videoer. blir dette riktig vil såret og gro med riktig behandling.

Har såret vært der lenge og ikke vil gro etter at du har rettet på evt sugetak el ammestilling , bør du gå til legen og få tatt bakterieprøve av såret slik at du får rett behandling i forhold til evt bakterieinfeksjon.

Når du skal amme er det viktig at du ikke river av evt fastsittende ammeinnlegg, eller legger barnet rett til på tørre skorper.Evt ammeinnlegg bløtes opp med sterilt saltvann/øyebadevann (akkurat som når du skal fjerne en fastsittende bandasje fra et sår..) eller du bløter opp brystvorta med det samme. Etter amming smører du med den fete ettermelken ( inneholder antibaktreielle stoffer) og lufttørker.

Har du mulighet bør du gå mye toppløs for å få luft til brystvortene. Hvis du ønsker å smøre mer er ammehjelpens råd simplex øyesalve. husk lufting etter smøring med den og. Føning m svak varme kan og lindre.

ta gjerne og kontakt med ammehjelpen og.

lykke til da

:-)

I tillegg til å rette på teknikken, lufttørke osv. fikk jeg god hjelp av albueskjell + melkeoppsamlere. Kan være greit å ha på i perioder av dagen slik at såret for fred og ro til å heles:-) Tok bare noen dager før det var greit å amme igjen med dette opplegget - men teknikk er nok viktigste.

Vær forsiktig når du går toppløs slik at du ikke blir kald og får brystbetellese.

Det kan være vanskelig å få til den berømte riktige ammestillingen når brystvortene er såre. Bare det å få til å legge barnet til brystet er en utfordring (min mann brukte knipe meg hardt i tåa for å lede smerten dit... :-) ).

Med min førstemann endte jeg opp med blødende & verkende sår, infeksjon og antibiotika - ammestopp i seks uker... Ved nestemann forhindret jeg noe av dette ved å pumpe meg & gi flaske da brystvortene ble såre og begynte å blø. Ved å bruke pumpe blir det et jevnt press på brystvorten og dårlige vaner ifm ammestillingen brytes. Du kjøper deg selv litt tid og fri fra smerte. Jeg pumpet helt til årene var grodd - 4 dager på det ene brystet og 7 dager på det andre.

Lykke til - jeg føler med deg.

Ja, jeg har hatt det på samme måte, lider med deg. Jeg gikk i over to uker med det siste, verste såret og ventet på at det skulle gro, trodde bakteriene var borte etter første antibiotikakuren. Det var de ikke, eller de hadde kanskje kommet på nytt. Så jeg anbefaler deg å ta bakterieprøve nå med en gang, hvis ikke gror nemlig ikke såret, uansett hvor bra ammeteknikk du har og hvor mye du lufttørker osv.

Hvis det ikke er bakterier der, vil såret gro i løpet av noen dager (et par-tre) som beskrevet tidligere ved hjelp av riktig ammeteknikk, lufttørking med morsmelk på og beskyttelse av brystet f.eks. ved bruk av slike "brystkopper" som du får tak i på apoteket (jeg brukte Avent sine, hvor brystknoppen "står ut i det fri" inne i koppen...). Jeg droppet smøring med PureLan siden jeg tror det beste er å la såret få luft. Du kan også hjelpe prosessen ved å pumpe deg et par dager hvis du kjenner at det er mindre vondt enn når barnet suger. Jeg trodde nesten ikke det var sant da såret ble bra etter et par dager!

Så, kom deg til sykehuset/ammehjelp med en gang og ta prøve, de kan også se på ammeteknikken for å være sikker på at den er ok. (Da jeg ringte fikk jeg time samme kveld, de var utrolig hjelpsomme, ikke minst er det godt å få snakket med noen og få hjelp, det går utover psyken å ha så vondt over lang tid).

Hold ut, det blir bedre! Det kommer fra en som virkelig tvilte sterkt på at det i det hele tatt var mulig å få såret til å gro...lykke til!

jeg fikk veldig såre brystvorter, så jeg begynte å bruke sånne gummituter som du setter på brystvorten når du skal amme..husker ikke va di het.men det er i alle fall hull i dem slik at barnet får i seg melk..disse fungerte kjempe godt, er helt fin på brystene nå..men hvis du bruker disse over lengere tid, så må du enten stimulere brystvortene selv eller bruke en pumpe i ny og ne eller eventuelt la babyen få sutte av og til uten den, hvis ikke så kan melkeproduksjonen gå ned, da brystvortene ikke får den stimulansen di skal ha for å oppdrett holde produksjonen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...