Gå til innhold

Nå har vi endelig bestemt oss...

Anbefalte innlegg

Venter barn nr. 3. De to første ble født på ulike sykehus med forskjellig utgang. Den først fødselen var et mareritt hvor mine ønsker og viljer ble tilsidesatt av "bedre vitende"- personal. De holdt meg fast i sengen til jeg ble helt utslitt og det hele endte med at de dyttet inn babyen igjen og sørget for akutt keisersnitt. For både meg og min mann kjentes det hele ut som overgrep. Tiden etterpå var også traumatisk ettersom de tok babyen og gav ham smertestillende uten at jeg en gang fikk vite det. Å lete etter sin egen baby på en barselavdeling og finne ham i fremmede hender som dessuten gir ham medisin var alt annet enn hyggelig. Så med neste mann ville jeg være hjemme, men fikk ikke personal til å stille opp ettersom alt hadde gått så galt med førstemann. Alternativet var å bytte til et annet sykehus der kvinnens rolle som føderske ble tatt mer alvorlig. Og denne fødselen ble fantastisk. Jeg kunne føde ham fram hoppende rundt på rommet, bade, og få hjelp i stedenfor å bli motarbeidet. De to fødslene var veldig like, pressveende kom for tidlig med begge. Men nr. 2 kunne jeg "riste" ut og nr 1. ble sittende fast ettersom jeg lå fastspent i sengen med fire presoner som holdt meg fast, + sterke "Martha" som lå over magen og skulle dytte ham ut...

Etter disse opplevelsene har jeg innsett viktigheten av å bli riktig behandlet og bemøtt. Sykehus kan være veldig bra, men møter man på personal som ikke har den rette dagen e.l, kan det også gå fryktelig galt. Denne gangen har vi bestemt oss for å føde hjemme dersom barnets hode har festet seg riktig og alt ser normalt ut. Og jeg må si at jeg føler meg så mye tryggere nå som vi endelig har tatt den bestemmelsen. Å slippe å kjøre 10 mil med veer, slippe å stresse med pakking osv, kunne ta en kopp te og se en film eller hva vi nå får lyst til underveis kjennes så mye mer lokkende ut. Hjemme er det vi som bestemmer og har kontrollen, på sykehuset får man stole på de som man har å forholde seg til. Jeg er veldig glad det finnes så mange flotte jordmødre som stiller opp på hjemmefødsler. Det gir selvtillitt og med den tror jeg at det kommer til å gå bra.

En garanti finnes det aldri, hverken hjemme, på sykehus eller i en bil...

Lykke til alle sammen med både hjemme,-bil og sykehusfødsler!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6174869-n%C3%A5-har-vi-endelig-bestemt-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lettere å få en vellykket fødsel hjemme. - Som du sier: Ta en kopp te, se en film... Det er nettopp det vi gjør når vi føder hjemme. For ikke å snakke om etterpå!! Da er det deilig å være hjemme, da! Lykke til med forbredelsene - vi vil gjerne høre om dem!

Takk til deg også, Anjo! Jeg har fortsatt ikke fått tak i en villig jordmor. Her i Sverige er det ikke så veldig mange som er for hjemmefödsel ser det ut som...Dessuten må man betale alt selv. Jeg snakket med en jordmor i går som var veldig hyggelig, men som er sykemeldt. Hun var med på min forrige födsel viste det seg og jeg krysser fingrene for at hun blir frisk fort...Når man först har bestemt seg for å föde hjemme er det vanskelig å innstille seg på noe annet. Men det er fortsatt to måneder igjen til födsel, så i löpet av den tiden skal jeg vel få tak i en som vil? Har dere som har födt hjemme hatt problemer med å få tak i en jordmor?

Du har helt rett: Når man først er innstilt på å føde hjemme, er det ikke lett å gjøre om på det. Jeg skulle ha født min nr. to på sykehus, men jeg drøyde så lenge at hun tilslutt kom ut på badegulvet med pappa som jordfar... For å svare på spm. Her i Kristiansand har det ikke vært noe problem å få hjemmejordmor. Det var min "kontrolljordmor" som satte meg i kontakt med henne. Jeg har hatt den samme begge gangene (hun kom og ordnet opp med navlestreng og morkake og slikt etter fødsel nr. to), og det er deilig. Jeg håper veldig på at det skal gå i orden denne gangen også. Håper du også får det i orden.

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...