Faylinn Skrevet 3. september 2006 #1 Del Skrevet 3. september 2006 Hva med å lage en tråd som svarer på de spørsmålene vi alle har når vi komme inn hit? Ikke for at folk ikke skal få spørre, men man har ofte et informasjonssug i det man er gravid og noen kvier seg sikkert for å spørre om dette og hint i tilfelle man er nr 100 som har spurt... 1. Er det vanlig at symptomene varierer fra dag til dag / uke til uke? Svar: Jepp! Noen har ømme pupper og kvalme og smerter i uke 5, så er de fine i uke 6, så kommer det igjen.... eller har helt andre opplevelser. Noen har ingen symptomer, andre har for mange! Vanlig å være veldig trøtt og/eller sliten i tillegg til kvalm. Dessverre. 2. Jeg har korte, skarpe smerter i sidene, hva kan det være? Svar: Ligamentene, båndene som holder livmoren strekker seg og det kan være ganske vondt i rykk og napp. 3. Er det vanlig å ha menssmerter? Svar: En del har mensmurringer, mens noen av oss har hatt sterke smerter og allikevel er alt ok. 4. Når skal jeg ringe legen? Svar: Diverse steder står det at man skal ha første kontroll mellom uke 8-12. I skedsmo f.eks vil de ikke se deg før uke 12 pga alle blodprøvene som skal tas. Visstnok noen som ikke kan tas tidligere. 5. Skal jeg til jordmor eller lege? Svar: Vanlig å gå til fastlegen første gangen pgs en liten helsesjekk + blodprøver. Flere av oss opplever imidlertid at kontrollen består av å fylle ut et skjema og lytte på hjerte og lunger.. Ikke rare greiene. Derfor er det sikkert bedre å gå til jordmor videre i svangerskapet for mange. 6. Hva kan jeg spise og ikke spise? Svar: Se info fra myndighetene: http://matportalen.no/Emner/Gravide 7. Jeg har brun utflod, hva skjer? Svar: Det vet man aldri. Mange har brun utflod eller blod uten at det er noe farlig, men det kan også være tegn på exu, MA eller begynnende SA. Særlig hvis det kommer sammen med smerter. Har du voldsomme smerter på en side sammen brun utflod eller blod må du komme deg til lege, kan være exu og det må behandles! (Ekstrauterin graviditet) 8. Jeg blør, hva skjer? Svar: Se sp 7. Man anbefales og alltid ta kontakt med lege om man blør, men mange leger sier at du bare må se det an... Hvis du er urolig må du be om ultralyd, eventuelt ta det privat. Koster fra 750-1000 kr. Man kan se en spire fra da man er ca 5 fullgåtte uker, og et et bankende hjerte fra ca 6 fullgåtte uker. Jeg så det da jeg var 6+4. ******************************** Noen som vil fylle inn flere spørsmål / svar, eventuelt legge til noe på mine svar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faylinn Skrevet 4. september 2006 Forfatter #2 Del Skrevet 4. september 2006 Ingen som syns vi skal ha sånn liste som på Bli gravid hvor man samler alt av nytte for nye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #3 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg syntes det var veldig lurt jeg :-) Kan føye til mer etterhvert som man kommer på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk_wess&Knotten Skrevet 4. september 2006 #4 Del Skrevet 4. september 2006 syns det som er skrevetder var utroli nyttig :) ble litt klokere nå!! er bare 6 uker på vei, så er ganske nytt for oss =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faylinn Skrevet 11. september 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg syns fremdeles dette er en god idé. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå