Gå til innhold

Cola light-pepsi max...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser i mange innlegg her at noen damer drikker light brus!

Ville bare si at det stoffet som er i light brusen er direkte skadelig for babyen deres,aspartam,og det nye surkolose skal ikke drikkes under graviditet,eller gis til små barn da det er bevist at det er skadelig for hjernen og utviklingen til babyer. Små barn klarer ikke å skille ut light stoffet,og det dannes om til gift i nyrene på dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tror jeg las om det på mozon for ikke så lenge siden... men har lest om det flere ganger tidligere og... kanskje HI har en kilde, men jeg kan titte litt på mozom å se om jeg finner det igjenn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke mozon sidene til å virke i dag, alt går så utrolig treigt. Men og du googler litt så ser du at det er mye varierende forskning på dette feltet. Og du kan også søke her på debatter på bim.

 

Tror ikke d er farlig å drikke litt lightbrus, men alt med måte. Selv så drikker jeg bare med vanlig sukker. Men d er rett å slett fordi jeg ikke liker den kunstige smaken i light brus og saft. Og så har jeg jo lest litt her og der om skadene det kan ha, alt fra avvhengighet og at d rett og slett skaper et større søtbehov etter man har inntatt det. Noen forskere/leger mener jo og at d er disse kunstige søtningsstoffene som er skuld i overvekten... men som sakt, mye er motstridende forskning, så tror folk bare må gjøre alt med måte og ikke overdrive enten i den ene eller andre retningen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du burde være forsiktig med å krisemaksimere uten å oppgi nøyaktig hvilke kilder du har hentet dette fra. Jeg fant følgende da jeg trålet nettet:

 

Fra Doktor Online:

 

Kan gravide drikke light-brus? Hvis ikke hvorfor?

 

 

Svar:

I slike light-produkter bruker man gjerne søtningsmidlene aspartam og/eller acesulfame-K. Hver av midlene er omkring 200 ganger søtere enn sukker og ørsmå mengder er derfor tilstrekkelig. Begge disse tilsetningsstoffene ansees å være trygge for gravide. Aspartam består av to vanlige byggestener i proteiner som heter asparaginsyre og fenylalanin i tillegg til litt metanol. I tarmen brytes aspartam ned til de to byggestenene og forbrukes av kroppen på samme måte som når de blir tilført fra andre kilder i kostholdet. Acesulfam blir framstilt ved hjelp av eddiksyre og mineralet kalium. I kroppen blir det suget opp og deretter utskilt uforandret. Ingen av søtningsmidlene hoper seg derfor opp i vår organisme. Det er få tilsettingsstoffer som er så nøye studert som aspartam og acesulfam-K. Etter mer enn 100 vitenskapelige undersøkelser er konklusjonen til helsemyndighetene i 90 land at disse tilsetningsstoffene ikke forårsaker skade hos fostre eller småbarn. De framkaller heller ikke lidelser i nervesystemet, kreft, eller allergi. Grensene man har satt for hva som er et trygt daglig forbruk gjennom hele livet er omkring 15 ganger høyere enn hva en ivrig brusdrikker klarer å sette til livs. Denne grensen er for øvrig en hundredel av hva som ansees å være uheldig. Som du skjønner er det en stor sikkerhetsmargin. Personer som lider av Føllings sykdom tåler imidlertid ikke fenylalanin og må derfor følge en diett som utelukker dette næringsstoffet.

 

- Christian Anker, spesialist i allmennemedisin

 

Se også hva Mattilsynet mener om Aspartam:

 

http://matportalen.no/Saker/1146820716.89

 

Her henvises det blant annet til et italiensk studie som hevdet at aspartam førte til kreft, men dette studiet har blitt kraftig slaktet i ettertid.

 

Man kan godt diskutere ulike studier, men det er en forutsetning at man oppgir nøyaktige kilder. Liten vits å skremme folk uten grunnlag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne drakk bare cola, helt til hun fant ut at hun var gravid og da begybte hun å drikke pepsi max..Hun har i dag to nydelige og friske unger...tror ikke det har så mye å si jeg...selvsagt "alt med måte"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal være forsiktig med å skrive slike innlegg. Folk blir jo vettaskremte her inne!

Jeg har drukket kjempe mye pepsi max i svangerskapet og har fått en kjempe frisk unge... Er ikke alene om det, venninnene mine har også gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte er nok viktig:)

 

Leste på matportalen at man måtte drikke 4 liter light brus per dag over en lengre periode for at d muligens kanskje kunne være skadelig(var for folk generelt, ikke spesielt gravide) Så skal nok ganske store mengder til;)

 

Tror nok ikke HI mente å skremme folk med dette. Ville vel bare dele noe h*n hadde lest. Så får jo folk tolke d slik de vil. Tror de fleste her inne klarer å sile informasjonen de får her inn som mye annen informasjon man finner på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv diabetes og drikker VELDIG mye pepsi max. Venter mitt 3 barn og har gjennom mine svangerskap omtrent bare drukket light brus og har født 2 sunne og friske barn. Er ganske sikker på at dine påstander mangler dokumentasjon og må innrømme at jeg blir ganske provosert av måten du fremstiller dette på uten noe som helst grunnlag. Det kan føre til at mange begynner å bekymre seg helt unødvendig.

Har i årenes løp snakket med mange leger om dette og har fått til svar at det ikke helsefarlig å drikke light brus.

Så jenter, kos dere med brusen og lykke til videre! Og selvfølgelig, alt med måte.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke hvor jeg leste om det med aspartam jeg, husker bare at det skremte meg. Men det stod jo ikke hvor mye en måtte få i seg av dette før det var farlig da...:) Jeg ble kjempelettet av å lese dette nå, for det skremte meg veldig da jeg så det hovedinnlegget og husket hva jeg selv hadde lest. Men da kan jeg gå tilbake til mine sukkerfrie drops og pastiller, og kose meg med en pepsi max innimellom uten å måtte bekymre meg:)

 

Klem fra lettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk høre av jordmoren min at light brus ikke var bra for utviklingen av babyen,men som dere andre sier: Alt med måte. ;-)

Selv så er jeg av den typen som holder meg unna alt som "kan" være skadelig i store mengder,kaffe,light brus/saft,spekkemat,osv.

Kan aldri bli for sikker på å gi den lille spiren best mulig utgangspunkt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her,jeg mente ikke å skremme noen,eller å si noe feil.

Snufs..Ville bare dele med dere hva jeg har hørt i fra helsestasjonen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en dokumentar på nrk for en mnds tid tilbake.. der kom det fram at disse kunstige tillsettningstoffene finnes i masse annet også, som mat o.l. enkelte typer potetgull o.l så tror ikke det er lett å komme utenom.. Drakk mye pepsi max før jeg ble gravid, og har nå trappet endel ned på brusen, men drikker litt et par ganger i uken.. Så vi får nok dette i oss om vi drikker brus eller ikke.. men har vært litt bekymret rundt dette, om må si jeg ble lettet etter å ha lest innleggene over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...