Prøver igjen :-) Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Hei alle sammen. Jeg skrev et inlegg her på tirsdag om at vi hadde vært på RH på ultralyd og fått konstantert at barnet vårt hadde HVHS (hypoplastisk venstre hjerte syndrom). Verden raste sammen i løpet av 2 sekunder. (les inlegg under) Vi var tilbake på RH på tirsdag morgen for å ta nye prøver og for mer informasjon ang denne feilen på barnet. Ble møtt av hjertesykepleier Anne. Hun jobber med barn som har hjertefeil og gav oss detaljerte opplysninger om feilen og om leve prognoser og om livet etter operasjoner. Deretter bar det til spesialist for fosterdiagnostikk og ny ultralyd med overlege Anne Helbig og hjertekirurger og hjertespesialister. Ikke nok med at barnet hadde HVHS men den manglet også venstre hjerte klaff. Det vil si at det var så godt som ikke mulig med operasjon etter fødsel heller...noe som er mulig på noen av de som blir født med HVHS. Det blir født ca 10-15 barn i året med denne sykdommen og det er ca 30 % som får operasjon. 30% av dem overlever de neste operasjonene, og det er stor fare for hjerneskade under første operasjon. Konklusjonen til spesialister og overleger var å søke om avbrytelse av svangerskapet var det i vårt tilfelle det "beste". Med tanke på sjansene for barnet og belastningen med å bære dette frem. Har for å nevne også et kronisk sykt barn fra før. Det er mange andre faktorer som også spiller inn, som ikke behøver å skrives om her, men vi tok da den vanskelige avgjørelsen å søke om å avbryte svangerskapet. Fikk da først en time til å snakke med Sykehuspresten Egil, som var helt utrolig å snakke med. Det ble ikke noe lettere valg, men å ha hele sykehuspersonalet i ryggen med den avgjørelsen var på en måte litt støtte. Kl 1300 ble det oppnevnt en nemd med klinikksjef og overlege på hjerte avd. og de innvilget søknaden vår med en gang, og støttet oss 100% i valget. Så fikk vi snakke med jordmor som fortalte oss gangen i resten av prosessen. Fikk 3 tabeletter (Mifygane) som ble tatt onsdag kveld for å mykgjøre livmor. Torsdag: hele dagen gikk med til å gråte vonde tårere og prøve å forberede oss på fredagen som vi skulle møte opp på fødeavdelingen kl 0900. Denne dagen husker jeg ikke mye fra. Fredag 1 september: Kom til fødeavdeligen, fri for krefter og men tårene strømmende. Fikk noen skjemaer og måtte ned og ta blodprøver, til en evt operasjon. (hvis noe skulle gå galt) Kl 1030 fikk vi et enerom på føden. Kl 1045 kom det inn en fødsels lege og satt inn 2 tabeletter i bakre vegg av livmor. Fikk også paralgin forte for smerter.Det skulle ikke ta mer enn 5 min før jeg kjente første ri. Etter 1 time begynte smertene virkelig og jeg fikk morfin. Riiene tiltok og det var ufattelig vondt å ligge å vite at livmoren jobbet med å trykke ut mitt vakre lille barn som vi har gledet oss så til å få. kl 1600 følte jeg et fryktelig press og jordmor ba meg om å presse det jeg kunne, og da gikk vannet. Riiene ble enda værre etter at vannet hadde gått og jeg fikk en ny dose morfin og stesolid (beroligende) kl 1630 fikk jeg trykketrang igjen og jordmor sa at nå var tiden inne, jeg presset 2 ganger og så kom vår vakre prinsesse til verden, død. Hun var så vakker, lange fingre med negler, bitte små tær, med negler, min munn og pappa sin nese, lange øyevipper og litt hår på hodet. Hun veide 415 gr og var 28 cm lang. jeg fikk henne til brystet og hilste på henne. Så tok jordmor henne med ut og vasket henne. Etter litt fikk vi ha henne inne hos oss igjen. Hun var så god og varm, og hun hadde et lite smil rundt munnen sin. Hun er det vakreste barnet jeg noen gang har sett. Så ferdig. Så nydelig. Så sykt i hjertet sitt at hun ikke kunne ha levd. Min sønn som jeg har fra før på 9 år som har gledet seg så til å bli storebror og ta vare på sin lillesøster....nå er det hun som skal ta vare på han fra himmelen. Gud har sikkert en plan med henne, og jeg gleder meg til vi kan møtes igjen og være sammen i evig tid. Jeg elsker deg Clara, Pappa elsker deg Clara og storebror elsker deg Clara. Håper på forståelse for valget vi har gjort, som er det verste noen kan ta. De som er uenig med meg, kan være så snille å holde dette for seg selv. Vi er inne i en tid som er fryktelig vanskelig og skal komme gjennom sorgen, savnet og lengselen så godt som det lar seg gjøre. Jeg har et ønske at de som kan og vil, vil be en liten bønn for jenta vår som kom til verden, men ikke fikk være her, når dere legger dere i kveld. Tusen takk for all støtte, og jeg kommer til å komme innom her av å til for å se hvordan det går med dere andre. Jeg vil ønske alle andre lykke til i svangerskapet, og til alle dere som får et friskt barn: dere er så velsignet! Ta ikke det som en selvfølge men ta vare på livet, det er skjørt. Tusen takk for meg og at dere orket å lese alt. Mange klemmer fra Nina Må bare få med at alle på Rikshospitalet har vært helt enormt støttende i en veldig vanskelig tid, spesielt vil jeg takke hjertesykepleier Anne, overlege Anne Helbig og jordmor Liv Lund. Tusen Takk.
Gjest Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Nå felte jeg noen tårer............. Dette gikk rett i hjerte mitt. Takk for at du klarte å dele dette med oss. Føler så med dere.....Har rett og slett ikke ord........................... varme tanker til dere alle fra meg..... Stor tåre klem
Gjest Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 Vet ikke hva jeg skal si jeg.. sitter her med tårene i øynene..... Ønsker dere iallefall alt godt videre.. *mange klemmer*
Hanne og jentungen Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Forståelse? Ja selvsagt. Dere skal ha all ære som klarte å ta et så vanskelig valg. Jeg ønsker dere styrke på veien forran dere. Klem fra Hanne.
venternr3:) Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 Sender masse tanker til dere. Skal be for dere og lille Clara..
emmi - 15.03.08 Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Min aller dypeste medfølelse med dere i en så vanskelig situasjon... Sitter her med tårer nedover kinnene nå, ord strekker ikke til.
RompeRock Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 Ønsker dere alt godt videre. Ta vare på hverandre i sorgen, og ikke glem at vi er mange som tenker på dere. Det er virkelig ingen selvfølge å få et friskt barn, men det er urettferdig at noe så trist skal hende. En god klem til dere, og varme tanker til lille Clara.
¤mamma¤ Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 Dette var sterk lesing! Gir dere all støtte videre, og ønsker om at dere klarer å stå sterkt sammen. Mange varme tanker fra meg...
gilgi Skrevet 3. september 2006 #9 Skrevet 3. september 2006 Kjære deg, nå sitter jeg her og gråter og gråter. Så urettferdig livet kan være. Har selv hatt en dødfødsel for 2 år siden bare 3 dager før termin. Vet akkurat hvordan dere har det. Mitt beste råd er å snakk ut og ikke steng dere inne. Bare vent å se det blir deres tur snart også. Har tent et lys for prinsessa deres. Skulle ønske jeg kunne ha gjort noe for dere. Jeg vil også anbefale dere www.englesiden.com. Kjempe bra side og alle er i samme situasjon. Ord blir fattige, vil bare sende dere stor klem. Ta godt vare på dere. Klemz
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 3. september 2006 #10 Skrevet 3. september 2006 *tårene triller i strie strømmer* Tusen takk for at du deler denne høyst personlige historien om lille, vakre Clara! Det er i slike stunder jeg blir ordentlig bevisst på hvor godt jeg har det. Min sterkeste medfølelse for deg og dine i denne stunden.
Fikk nr to i desember Skrevet 3. september 2006 #11 Skrevet 3. september 2006 Nå ble ord fattige! Vil bare si at vi tenker på dere, og føler med dere i sorgen. Vil også takke deg for at du, midt i alt, brukte krefter på å dele dette med oss. Det vil nok gi mange noe å tenke på. Kanskje flere vil tenke over hvor heldige vi er som får bære fram friske barn. Du minnet oss på hvor skjørt livet er! Tusen takk!
carmen221 Skrevet 3. september 2006 #12 Skrevet 3. september 2006 Kjære Nina med familie. Jeg kan aldri sette meg inn i det du/dere har gjennomgått og går gjennom nå,men dette gikk rett inn i mitt hjerte.. Tårene renner,veldig rørende hjerteskjærende historie. Håper det går bra med dere! Jeg kan ikke komme på et ord som kan være trøstende i denne sitvasjonen,men jeg håper at dere klarer å være hverandres støtte og trøst. Dere er i mine tanker,og jeg skal be en bønn for dere alle sammen. Takk for du delte denne dette med oss.
Iselin79 og 2 nydelige Skrevet 3. september 2006 #13 Skrevet 3. september 2006 Herregud.... jeg gråter virkelig for dere. Jeg vet ikke hva jeg skal si.... Jeg er fryktelig fryktelig lei meg på deres veiene. All ære til dere for deres avgjørelse, dere er sterke.... Ufattelig trist at lille Clara ikke fikk vokse opp, men hun vil jo alltid være i deres hjerter. Ønsker dere lykke til i ferden videre, med sønnen dere har og eventuelt på et nytt forsøk på å få et lite mirakel. Trøsteklemmer til deg og pappaen til lille Clara.
En liten mamma Skrevet 3. september 2006 #14 Skrevet 3. september 2006 Jeg sender mine varmeste tanker til dere! Dette var fryktelig trist, jeg har ikke ord. Ta vare på hverandre i sorgen..
*Lucia* Skrevet 3. september 2006 #15 Skrevet 3. september 2006 Mange klemmer til dere og lille vakre Clara. Kondolerer
Turbogulle *høygravid* Skrevet 3. september 2006 #16 Skrevet 3. september 2006 Dette var fryktelig trist å høre, føler me dere i sorgen. Ta godt vare på hverandre. Klem
Gjest Skrevet 3. september 2006 #17 Skrevet 3. september 2006 Sender dere all omtanke og medfølelse i sorgen deres.Det å ta ett så sterkt valg må være tøft.Håper dere finner styrke i hverandre og kan gråte mye og snakke mye om vesle Clara. Ønsker det beste for dere alle nå i ettertid og håper på at lykken står dere bi videre i livet. Kondolerer så mye og finn styrke i hverandre nå i den tunge tiden dere har frem for dere. Klemmer i massevis fra Hege
Har fire go`inger Skrevet 3. september 2006 #18 Skrevet 3. september 2006 Med aller dypeste medfølelse. Ord strekker ikke til.... Ta vare på hverandre i den tunge tiden. Stor klem
Alba44 Skrevet 3. september 2006 #19 Skrevet 3. september 2006 Masse varme tanker sender jeg til dere..... Så ufattelig trist og vondt. Ta godt vare på hverandre. Trøsteklem,
smokka-82 Skrevet 3. september 2006 #20 Skrevet 3. september 2006 Dette var forferdelig å lese! Tårene renner. Jeg synes dere har vært kjempe sterke begge to som har tatt dette valget. Jeg har ikke ord som jeg føler kan trøst dere i denne situvasjonen, men jeg sender dere all min medfølelse!! Håld sammen, og løft hverandre opp. En kjempe stor klem fra meg til hele familien!!
Cbabe med lille mannen Skrevet 3. september 2006 #21 Skrevet 3. september 2006 Så utroligt sterkt av deg å dele denne opplevelsen med oss andre her inne. Føler så enormt med dere, vert borti noe lignende selv, vet at det er forferdelig tungt. Tårene renner og renner. Ta ekstra godt vare på hverandre, så kommer det lettere dager...... Tenker på dere og vil be forderes lille Clara i kveld.... Klemmer fra meg................
selfangerkjerringa Skrevet 3. september 2006 #22 Skrevet 3. september 2006 Dere har selvfølgelig min støtte i dette - noe annet ville vært fullstendig absurd! Jeg har allerede felt mange tårer for dere, og kommer til å felle fler. Samtidig vil jeg takke for at du har valgt å dele dette med oss. På en merkelig måte får det meg til å være enormt takknemlig for det jeg har, og sette større pris på det jeg ellers tar for gitt - en 2-åring og et friskt knøtt i magen. Jeg ønsker dere alt godt i tiden framover. Ikke glem hverandre og livet midt oppi sorgen, men finn glede der den er å finne. Ta godt vare på hverandre, og minnet om lille Clara. Mange klemmer fra meg og mine.
Snupidupi Skrevet 3. september 2006 #23 Skrevet 3. september 2006 Huff så trist... mange støtte tanka og trøste klemma kommer hærfra.... Du får tenk at nu har ikke den lille det ondt i allefall... Klem
mor til prins Skrevet 3. september 2006 #24 Skrevet 3. september 2006 nå triller tårene mine ja. en gripende historie om lille vakre Clara. ønsker dere alt godt i tiden som kommer. dere vil være i min bønn i kveld.
2011ee Skrevet 3. september 2006 #25 Skrevet 3. september 2006 Sitter å gråter for dere her, finner ikke ord for hvor tøft dette er for dere nå. Tenker på dere og ønsker dere alt godt fremover! Klemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå