Gå til innhold

Bør jeg kutte ut grøt til frokost for at hun skal drikke melk igjen?

Anbefalte innlegg

Jenta mi på snart 7mnd har ikke vært så glad i pupp de siste 3månedene så jeg har innført mer og mer fast føde. Har ammet henne i søvn for at hun i alle fall skal få i seg noe melk. Nå vil hun plutselig ikke ammes i søvn heller, så da blir det ikke så mange skvettene morsmelk på en dag! Bør jeg kutte ut frokostgrøten, som var det siste måltidet jeg innførte før problemene startet? (Tenker at kanskje hun er for mett til melk) Eller trenger hun ikke få i seg så mye melk på en dag? Bør jeg pumpe meg og gi i tillegg?

(Må nevne at hun drikker foreløpig 3-4 ganger i løpet av natten, så det er da hun tar igjen... Men vil jo helst at hun skal drikke på dagen i stedet. Er også redd for at jeg ikke kan nattavvenne henne så lenge det bare er om natten hun drikker)

Fortsetter under...

Hun er veldig lite interessert i pupp... Kun når jeg kan amme henne i søvn. Men kunne jo tatt grøten når hun våknet igjen da kanskje? Men på kvelden må jeg nesten ta grøten først, så hun ikke sovner fra kveldsstellet...

Skal jeg vente med hvert måltid fast føde til hun har drukket i så fall? Kan da gå ganske mange timer mellom måltidene vil jeg tro, for hun må være veldig sulten for å ta pupp i våken tilstand... Er veldig glad i fast føde, så kunne helst tenkt meg å slippe å stresse sånn med den amminga, men hvor mye bør hun minimum drikke? Er det like viktig som den faste føden eller er det nesten bare tørstedrikk nå? Var visst en del jeg lurte på, men fint å få svar på noe i alle fall!:-)

Jeg tenkte på å tilby pupp før hvert måltid fast føde. Går jo an å tilby, men om hun ikke vil ha, så bare gi maten.

Hva med å prøve å legge henne til med det samme hun våkner fra hvilene på dagtid da, mens hun enda er litt trøtt?

Heter så vidt jeg husker at mm bør være hovednæringen fram til ca 9 mnd, altså pupp først og så mat, og etter 9 mnd motsatt.

Men om du har prøvd alt - amming når hun er trøtt, rolige omgivelser, fast sted osv, så går det jo ikke an å tvinge pupp i henne heller. Og siden hun dier så mange ganger om natten får hun nok i stor grad dekket behovet sitt der. De er "smarte" slik - får i seg det de trenger bare vi ikke roter til for mye :)

Etter hvert som antall måltider med fast føde øker, blir jo mm mindre viktig som mat. Men den inneholder likevel mye som er bra for barnet - ikke minst antistoffer. Etter hvert som barnet dier mindre, synker produksjonen av melk - men mengden antistoffer blir omtrent uforandret, så de blir mer konsentrerte i melka på en måte. En kan derfor se at barn som selvregulerer ammingen kan die veldig ofte rett før en forkjølelse bryter ut - og også når de er syke. Når de har blitt syke skjønner en liksom hva de driver med, men det de gjør i forkant er rett å slett å prøve å bli friske/unngå å bli syke. Så flott er naturen!

Men nå snakker jeg meg litt vekk... Håper du fant noe vettugt her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...