*mamma til to :-)* Skrevet 3. september 2006 #1 Del Skrevet 3. september 2006 Hei! Vi har en liten gutt på 8 mnd. som den siste tiden har begynt å våkne ganske mange ganger på natta. Fra han var 3 - 4 uker til han var rundt 7 - 7 1/2 mnd. var han bare våken en til to ganger, og sov til kl. 7 - 8.30. Den siste tiden har han våknet mellom kl 05:30 - 06:30 + våknet 4 - 5 ganger om natta. Leggeinga om kvelden er ikke noe problem (legger han rundt kl 21 og han sovner fort). Når han våkner om natta står han opp etter sprinkelsenga og "prater", etter en stund begynner han å sutre/skrike, så tar jeg han opp og ammer han (men tror egentlig ikke han er så sulten for han spiser godt med grøt på kvelden), Ellers sover han 3 ganger om dagen. Er det noen som har noen gode råd? På forhånd takk :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6172614-8-m%C3%A5neder-og-mye-v%C3%A5ken-om-natta/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Bill Skrevet 3. september 2006 #2 Del Skrevet 3. september 2006 Hei du, det er fryktelig slitsomt naar sovnemoenstret forandrer seg paa den maaten. Vi gikk gjennom en periode da Booo var vaaken 10-12 ganger pr natt. Var saa troett at jeg gikk rundt som en slags levende Zoombie... Jeg har skrevet en del om det foer - men det beste raadet vi fikk (da Booo var ca 6 maaneder) var aa ta Booo opp i senga sammen med oss. Det gjorde ammingen mye, mye lettere, og bare det aa slippe aa staa opp gjorde en STOR forskjell for meg. Han diet fortsatt noen ganger paa natta, men siden jeg var tilgjengelig med en gang sovnet han fort igjen, og vi ogsaa. Saa da vi vaaknet var vi mye, mye mer uthvilte. Etter hvert har jeg lest en del om det med samsoving (er litt nerdete av meg...) og det er jo absolutt det som er mest vanlig paa verdensbasis. Jeg tror det er en grunn til det: jeg tror det gir barna den tryggheten de har behov for om natta saa vel som om dagen. Naa er Booo fjorten maaneder, og han sover fortsatt i vaar seng. Det er fryktelig koselig, og veldig veldig praktisk. Stort sett vaakner han ikke mer enn en gang, toppen to, mellom 20.00 og 07.00. Jeg tenker at den perioden da han skal vaere liten er saa veldig, veldig kort, og paa denne maaten foeler jeg at vi faar gitt ham alt han har behov for uten aa maatte 'forandre' eller 'dressere' ham med skrikekurer osv. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6172614-8-m%C3%A5neder-og-mye-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-6177607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*mamma til to :-)* Skrevet 3. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 3. september 2006 Hei :-) Tusen takk for svaret, setter veldig stor pris på det. Jeg er heller ikke noe spesielt for disse "skrikekurene", så skal heller prøve noe lignende som deg. Ha en fortsatt fin kveld :-) Er det noen som har flere gode råd så del dem gjerne med meg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6172614-8-m%C3%A5neder-og-mye-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-6180083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. september 2006 #4 Del Skrevet 3. september 2006 Hei du!! Det er alltid vanskelig å skulle gi råd til andre da man er så ulike i hvordan man ønsker å ha det....Men tenkte jeg kunne fortelle hvordan vi gjør det...har en gutt på 7 mnd....Han har ikke vært den flinkeste til å sove....(sov ALDRI på dagen da han var liten, men har alltid fått litt natt....) Vi har valgt å legge han på eget rom og han har alltid sovet i egen seng....veldig koselig å ha han sammen med oss i vår seng, men vi ønsker å ha storsengen for oss selv....( er ikke sååå mye voksentid etter man har fått barn, så DER vil vi være alene...;-) ) MN han får ALLTID komme inn på morgenen og ser for meg at når han blir eldre vil det bli mye kos i storsengen i helgene..:-) Jeg har lest en plass at for ett barn fra 6 mnd ---> bør leggetid være mellom 19-20....så det kand jo hende at 21 blir for seint? Ett barn på denne alderen har IKKE behov for nattmåltid, og vi startet igår med å avvenne....her har det også vært MYE pupp på natta...(mn nå begynner jeg å bli litt sliten) Pappan gikk opp første gang han begynte å gråte...hadde med seg flaske m vann og ga trøst og kos...mn IKKE opp av senga....hørte at han ble "fornermet" da det ikke var jeg som kom inn, så det ble litt suttring....mn gikk mye bedre enn forventet.....han sovnet ette ca 15 min......voknet en gang til, da fikk han pupp.....tenkte han skulle få en litt myk overgang da.....mn inatt er det pån igjen...phu!! Mn det som jeg har lest og erfart og fått råd om er å IKKE ta de opp av senga....det vet hva de vil, disse gullene våre....og vet at vi er svake for dem.......skriker de bare lenge nok, får de pupp eller komme opp....og klart at litt kos med mamman sin og varm delig melk er å foretrekke på natta......:-) Det er vanskelig å skulle bli "streng"...mn jeg fant ut at det er ett "meg" oppi alt dette babystyret....Gutten vår går foran d meste, men er jeg trøtt og sliten med null energi vil jo det gå ut over lillegutt....han får mye mer igjen av en opplagt mamma på dagtid!!! :-) Her sover det bare TO dagdupper...( har jeg også lest at er nok for denne alderen...) Så kanskje sover han for mye på dagen?? Mn så er jo barn så forskjellige også da.....hadde vært veldig kjekt om det fantes ett oppsett som fungerte for alle barn..;-) Men hos oss ser dagen omtrent slik ut: Står opp: ca klokka 7....( kan være 5 og kan være 8) Våken i va 2, 5 time....... DUPP: ca klokka halv ti-ti........ sover da i ca 1, 5 time.....(MÅ trilles i søvn eller puppes isøvn..jipi ja....) Våken i ca 2,5 -3 timer..... DUPP: ca klokka halv tre-tre sover da i va 1, 5 time..... Våken i 3 timer og lalletid rundt 19-20............ Har prøvd å legge han senere for å se om han da sover lengre, men erfaringen vi har med det er at han vokner til samme tid, bare mindre uthvilt......:-) Vet ikke om du ble noe klokere jeg, men det kan kanskje være greit å se hvordan noen andre har det..:-) Gleder meg til den dagen da vi kan sove en heeeeeeeel natt igjen.....sukk....:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6172614-8-m%C3%A5neder-og-mye-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-6180366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Bill Skrevet 3. september 2006 #5 Del Skrevet 3. september 2006 Hei du, foelte bare at jeg maatte svare deg. Ikke fordi at jeg ikke skjoenner at folk tar andre valg enn oss, men bare fordi jeg selv ogsaa var skeptisk til det med samsoving i begynnelsen. Det hadde nok en del aa gjoere med at Booo ble foedt 8 uker for tidlig, og jeg var redd for at han var saa 'skjoer' liksom (enda vi foerst starta med samsovingen ved 6 maaneders alder). Og vi fikk ogsaa masse raad om aa ikke ta ham opp av senga. Men det jeg opplevde var at det var FRYKTELIG mye jobb forbundet med et saant system - ofte maatte vi staa ved senga hans i halvannen time og bysse og holde paa. Fikk han komme opp til oss og den kosen han ba om (baade han og jeg visste jo hva han ville, som du skriver) saa gikk alt utrolig mye raskere og greiere. Og paa den maaten fikk jeg faktisk mye mer tid for meg selv enn om jeg hadde forsoekt aa 'trene ham opp' til aa sove alene. Synes puppen fungerer helt genialt, og er egentlig litt sur paa de som raadet meg til aa 'ikke la ham faa viljen sin'. Naar det gjelder det med aa ha ham i 'vaar' seng saa er det jo klart at kjaereste-situasjonen blir litt annerledes. Men jeg tror vel at den blir det uansett, med mange avbrudte netter. Hadde ikke foelt meg saa veldig 'kjaereste' hvis jeg visste at vi skulle opp og inn paa et annet rom og synge og troeste og holde paa om kanskje to timer. (Og naa flytter vi snart inn i nytt hus med gjesterom, saa da blir det kanskje mer kjaerestetid igjen der haaper jeg...) Men alt dette er som sagt bare vaar erfaring, da. Klems, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6172614-8-m%C3%A5neder-og-mye-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-6182868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*mamma til to :-)* Skrevet 4. september 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 4. september 2006 Hei du Tusen takk for et langt innholdsrikt svar og gode råd Har faktisk begynt å lagt han litt tidligere, 20:30, og han har ikke sovet noe kortere....,så det er nok noe i det... Synes det er greit å høre andre sine erfaringer, og kanskje prøve nye ting.... Men ingen barn er jo like, så man må nok se hva som passer best for sitt eget barn Håper det gikk bra i natt med dere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6172614-8-m%C3%A5neder-og-mye-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-6184108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå