Gå til innhold

medisiner mot SA/MA?????

jeg og gullet

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt tre SA og fått en sønn i mellom. Jeg var på ultralyd i uke 6+0 og da ga gynekologen meg resept på Albyl. Han sa at noen undersøkelser har vist at dette medikamentet har hindret kroppen i å støte embyoet fra seg. Har noen av dere fått tilbud om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dette kun brukes når man har påvist tilstand blodpropp i Morkaken. Har du fått den diagnosen? Hvilken dose har du fått foreskrevet? Leste følgende i www.felleskatalogen.no:

Albyl [...]

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Doser ≤100 mg/dag for begrenset obstetrisk bruk som krever spesiell monitorering synes å være trygge. For doser >100 mg/dag synes risikoen å øke med dose og behandlingsvarighet. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Overgang i morsmelk: Går over. Risiko ved bruk av lave doser under amming er liten."

Jeg har en venninne som hadde 3 tette SA'er og fikk påvist "morkakeblodpropp". Vet ikke om det var Albyl hun fikk, men vet det var blodfortynnende middel + ekstremt god oppfølging både pga historikken hennes og medisineringen.

Lykke til hanneny - dette går sikkert bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen diagnose. Ha faktisk tidligere fått beskjed om at det er embryoet som har "gått til grunne" og ikke at det er kroppen min som har støtt det fra seg. Ble litt sjokket over det.. Var litt skeptisk til å ta medisiner, men han forsikret meg om at det ikke er skadelig. Vil jo prøve alt.... Og dette er jo jobben hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Albyl er et blodfortynnende middel som brukes etter gjentatte SA i Norge (eller etter å ha fått påvist problemer med blodpropp). Bor selv i USA, og her brukes Baby-aspirin på samme måte (for ordens skyld: vanlig dose aspirin skal aldri brukes i svangerskap) Baby-aspirin regnes som trygt for mor og barn (det gjelder helt sikkert Albyl også), særlig i første og andre trimester. Har selv blodpropp i livmoren og har derfor nettopp begynt med baby-aspirin. Hvis jeg skulle bli gravid igjen bør jeg begynne med blodfortynnende så snart jeg har positiv test.

Etter å ha fått denne blodproppen har jeg vært mye på nettet og lett etter tilsvarende tilfeller. Har da kommet over maaange solskinnshistorier med kvinner som har hatt 3 eller flere SA som har hatt problemfrie svangerskap ved bruk av baby-aspirin (det er som sagt det som brukes her, men det samme gjelder sikkert Albyl, begge deler inneholder acetylsalitylsyre). Studier har vist at forholdsvis mange kvinner med gjentatte SA har blodsykdommer som gjør at de kan ha nytte av blodfortynnende, men også der testene viser at ingen slike sykdommer foreligger, har det vist seg at kvinnene likevel har nytte av baby-aspirin (Albyl). Så lenge det ikke skal være skadelig, er det vel verdt et forsøk!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...