Gå til innhold

Om barseltårer, hjemkomst og storesøsken: en bitteliten advarsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjære bim-damer. Kom hjem i går med prinsessa vår og vil gjerne komme med mine erfaringer særlig til dere som har et barn fra før. (dere som har flere fra før vet vel alt om dette :-)

1: En fødsel, uansett hvor normal den er, er en stor påkjenning for kroppen og det tar mer enn 4 dager å restituere seg (i hvertfall for oss over 30). Selv så verker jeg i alle muskler som ble brukt under svangerskapet og særlig fødsel, og tror jeg kunne ha sovet døgnet rundt hvis jeg hadde kunnet. Så vær forsiktig med å gå og løfte altfor mye, overlat det meste til pappaen når det gjelder storesøsken og hundelufting.

2: Barseltårer: Trodde jeg skulle slippe unna denne gangen siden alt gikk så fint på sykehuset og jeg gledet meg villt til å komme hjem, men den gang ei..... Forbered familien din på at tårene kan komme i tide og i utide, og at de er umulige å stoppe på ren vilje :-) For min del virker det som om alle gravide-hormonene og amme-hormonene har rottet seg sammen og gått til krig med kroppen min. Er trøtt og svimmel og tårene fosser bare jeg tenker på barna mine, særlig storebror som har vært min største kjærlighet i 2 1/2 år nå. Selv om jeg egentlig bare er verdens mest heldige mamma :-)

Å komme hjem med et nyfødt søsken har dermed vært mest stas, forferdelig slitsomt de første dagene og en enorm følelsesmessig påkjenning for mammaen/meg. Min beste venninne tok med 2-åringen vår på tur i et par timer idag, og det er den beste gaven jeg har fått i barseltiden. Derfor vil jeg anbefale dere andre med barn fra før å ønske dere barnepass fremfor blomster, slik at storesøsken kan bli tatt med på lekeplassen mens du sover og pappaen blir kjent med den nye babyen. Deilig for både foreldre og barn.

Lykke til med fødsel og barsel-tid kjære damer. Sprer nok en gang 5 dagers fødsstøv-overskudd over det ganske land slik at det bare er å sette i gang med å føde for dem som er klar for det :-)

Overhormonell og tårevåt klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for fine tanker! Det er lett å glemme litt hvordan det var med førstemann, og lett å tenke at denne gangen blir alt så mye lettere... Men man er jo sliten og det er en påkjenning å få barn, selv om man har gjort det før! Takk for påminnelsen, dette innlegget kommer jeg sikkert til å huske godt når jeg kommer hjem med min lille prinsesse om en måneds tid...

klem!

Skrevet

Hei på deg og gratulerer så mye!

Lilllegutt er 5 dager i dag og kom en uke før tiden. Hadde en kort men knallhard fødsel (2,5t), med rier jeg trodde jeg skulle dø av. Etterpå har jeg derimot kommet meg raskt, og dro hjem fra sykehuset etter 24 t. Det var kjempetøft den første dagen, men pappa'n har tatt seg 100% av vesla på 17 mnd, dermed har vi kommet fort inn i gode rutiner med lillegutt. Neste uke må pappa'n på jobb(ukependler) og da kommer mormor for å hjelpe. Bekkenløsningen her er ikke blitt bedre etter fødselen, så løfting av vesla, som forøvrig virker 5 kg tyngre enn før, er helt utelukket.

Uten all denne avlastningen vet jeg ikke helt hvordan det skulle gått, så enig med deg, hjelp er bedre enn blomster!!!

Det er forresten helt fantastisk å bli mamma igjen!

Lykke til videre!

Skrevet

Kjære mammaen til Andreas+prinsessa!

Det var som jeg skulle skrevet dette selv, men jeg hadde ikke klart det SÅ bra å beskrive det jeg virkelig føler. Det er så sant så sant! Virkelig slitsomt, men akk så uendelig lykkelig er jeg jo! Har også en på 2,5 fra før, og nå 8 dager gamle Emma. Dessuten sliter jeg med ammingen og tilstoppede kanaler inni puppene, så ammingen går så uendelig tregt - sitter med puppen ute hele tida når hun er våken. Men nå får hun litt flaske også...orker ikke alt styret. Hun kan være våken i over 3 timer - og er kun 8 dager gammel.

Lykke til videre med din familie og deg selv - vi får prøve så godt vi kan å få dette til å virkelig fungere best mulig. Må bare lære jenta litt å kjenne først også!

Klem,

Skrevet

Tror jeg må ha vært fryktelig heldig... Fikk sønnen min for 11 dager siden...dro hjem fra sykehuset etter ett å et halvt døgn å hjem til min sønn på 2,5 år. Er alenemor å har ikke hatt noe hjelp i det hele tatt. Barseltårene kom aldri denne gangen heller å storebror finnes ikke sjalu...bare litt mer oppmerksomhetsyk. Men husarbeid derimot er det blitt jort lite av siden jeg kom hjem....får da være måte på hvor mye energi jeg skal ha..

Skrevet

Godt å se at jeg ikke er alene. Nå går det mye bedre.Fra eksplosiv hormonbombe er jeg nå nede i grad 4 lettrørt :-)

Vi er jo utrolig heldige da :-) Har verdens søteste gutt fra før av, og har fått ei nydelig og snill lita jente nå. Men det er først i dag når jeg begynner å bli restituert og at guttungen er i barnehagen at lykkefølelsen har begynt å ta overhånd.

Lykke til med ammingen mammaen til Elias og Emma :-) Vonde pupper er vondt!

Brummeline: fint at det går bra med dere :-) Ingen tar skade av litt hybelkaniner i ny og ne vet du. Du får sette besøket i gang med husarbeid når de kommer innom.

Takk for alle svar.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...