Gå til innhold

Jeg mister motet...

Anbefalte innlegg

Hjelp...!

Jenten min på fem mnd er så rar for tiden! Hun har til nå bare fått morsmelk, og bittesmå smaksprøver på grøt, gulrot og banan, men ikke så store mengder at det kan kalles et måltid. Hun har vært nysgjerrig når vi spiser, så da har jeg tenkt at hun begynner å bli klar for fast føde. Har prøvd å gi henne grøt til kvelds, men det vil hun ikke ha, og jeg vil ikke tvinge henne.

Altså ikke store fremskritt når det gjelder fast føde, derfor er jeg ganske bekymret når hun ikke vil ha pupp heller. Hver eneste gang jeg legger henne til brystet, stønner hun bare "nnnngh!!" og strekker seg bakover og vrir seg vekk. Av og til tvinger jeg henne til å ta puppen, av og til lar jeg henne bare ligge i armkroken min og grynte litt. Til slutt "gir hun seg", og da spiser hun i kanskje to min, og begynner å tulle igjen. Det virker jo som om hun ikke vil ha mat, selv om det er over fire timer siden sist...! Kanskje hun ikke er sulten ennå, tenker jeg, venter og prøver igjen. Samme oppførsel. Har prøvd å vente til hun er så sulten at hun skriker på mat, men det hjelper ikke det heller. Hun vil IKKE ha mat før det er gått fire timer heller.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun oppfører seg slik, er det melken som smaker dårlig, er det ammestillingen(e), har hun alvorlige mageproblemer, etc. Jeg tror ikke hun har vondt i magen, for hun har det ellers helt topp. Gråter nesten aldri, bare denne forferdelige makkingen når jeg skal gi henne mat.

Dette er forferdelig slitsomt, hvert måltid er en kamp, og jeg kjenner at jeg faktisk blir litt deprimert av hele situasjonen. Føler at jeg ikke strekker til som mor, og lurer på om barnet mitt ikke er glad i meg siden hun ikke vil ha meg :-(

I tillegg blir jeg sår fordi hun drar og sliter i puppen mens hun spiser, biter seg fast og vrir hodet vekk. Det er rett og slett til å grine av.

Men jeg kan ikke gi opp ammingen heller, hun spiser jo ikke noe annet.

Hun tar selvsagt ikke flaske heller, ellers ville jeg gjerne gitt henne det for å skåne de stakkars puppene mine!

Allmenntilstanden ellers er fin, hun er blid og glad, vokser fint, ingen feber, ingen andre tegn til at noe skulle være galt.

Hjelp meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6168408-jeg-mister-motet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar hun puppen fint naar hun sover? Det er mange som kommer igjennom denne matleie puppenektperioden ved aa gi puppen naar barnet sover... Mange maaltider paa natten, og hver gang det sover paa dagen. Del blundene gjerne opp. Ikke la henne bite, trekk inntil, og loesne grepet. Kan dette virke for deg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6168408-jeg-mister-motet/#findComment-6168682
Del på andre sider

Det høres veldig ut som puppevegring, ja! Har hatt det, jeg, og vet at det er veldig slitsomt. Et merkelig fenomen,og fåglarna vet hvorfor de holder på sånn.Men ikke mist motet! Det går over! Jeg måtte amme datteren min flere ganger om natten mens hun sov. Måtte gjøre det på den måten, ellers hadde det nok vært "good bye" til ammingen min. (Er ikke bortsemt med å ha melk i overeflod.)

Vi kom oss gjennom det. Nå tar hun brystet igjen på dagtid, bortsett fra når vi er ute/borte. Da kan det bli litt for mye spennede å se på. Det eneste som er dumt er at hun har blit vant til å få pupp mange ganger om natten og våkner nå ofte annen hver time for å få seg et nattmåltid. Men, heller det enn å gi opp ammingen!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6168408-jeg-mister-motet/#findComment-6168977
Del på andre sider

Hei, og takk for svar :-)

Trodde puppenekt bare gjaldt for barn som hedde fått smaken på flaske og deretter ikke vil ha pupp jeg!

Og så trodde jeg at slike innfall var ved tre-fire mnd. Da hadde hun nemlig en lignende fase, hvor hun spiste så fort/effektivt at hun fikk vondt i magen og nektet å spise ferdig måltidet.

Jeg begriper ikke hvorfor hun skulle nekte å spise. Samme om det er på cafè, ammerom, stuen vår eller i stille mørke, så lenge hun er våken er det en kamp å få i henne mat. Den første trassalder?

Det er jo umulig å legge henne om kvelden også. Vi hadde nettopp innarbeidet så koselig leggerituale, nå er det selvsagt gått rett i dass til fordel for masse hyling og grynting fordi hun ikke vil ha pupp, men når jeg legger henne skriker hun fordi hun vil ha likevel, så må jeg ta henne opp og amme henne i søvn. Grrr... Hun våkner ikke oftere på natten, fremdeles bare ett nattmåltid. Det går veldig fint. Hun våkner, spiser, raper, blir lagt og sovner selv. Har prøvd å gi to bryst om natten for å være sikker på at hun får i seg nok, men hun virker mett.

Det hender jeg gir henne i søvne før jeg legger meg også, og hun spiser fint i søvne.

Men hvor lenge skal det vare? Tendensen har vært der en stund, men det slo inn for alvor for fire dager siden.

Lurer på om jeg må bruke skjold for at hun ikke skal skade meg. Det hjelper ikke å dra henne inntil, for hun bøyer hodet bakover, lille sleipingen...

Jaja, "kjekt" å høre at andre også lider... ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6168408-jeg-mister-motet/#findComment-6169392
Del på andre sider

Heia arcanuel!

Skjold tror jeg er desperasjon naa, du klarer litt til... muligens blir det bare tull og mere jobb.

Proev krysshold, da faar du bedre kontroll, med haandflaten paa bakhodet. Naar jeg nattammet hadde jeg vanligvis pysj eller sovepose paa barnet, (hvis liggende paa hoeyre side) hoeyre arm over og ned rundt barnet, og da hadde jeg ganske god kontroll og kunne heise henne naermere med venstre eller hjelpe til med.

Trassalder har de ikke hukommelse til, ennaa.

Det er de som er matleie, kjeder seg, det er de som faar tenner... hvem vet men alt gaar over... Ingen hoerer om tolvaaringer med puppenekt ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6168408-jeg-mister-motet/#findComment-6170800
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...