Gå til innhold

dere som vet når dere hadde el...

Lurv

Anbefalte innlegg

teller dere uker/dager ut fra el, eller fra mens? Synes det er så forvirrende at folk teller forskjellig, og er usikker på hva som er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vanlige er å telle hvor langt moren er på vei, ikke hvor gammelt fosteret er. Dette fordi man tidligere ikke kunne vite sikkert når EL var. Men nå temper vi jo! Eller vet av andre grunner.

Legene regner alltid med at det er 14 dager fra mens til EL, og alle terminkalkulatorer beregner også ut ifra dette. Jeg vet når jeg hadde EL fordi jeg temper, og jeg vet at det var på dag 24 i syklusen. Når legene spør meg når jeg hadde sist mens, har jeg derfor en jukse-mens dato å bruke sånn at det blir riktig EL dato. Hvis du skjønner? :-)

For å regne ut hvilke uke jeg er i kan jeg ta ukene fra EL og plusse på disse to lege-ukene eller hva vi skal kalle dem. Det er i overimorgen 9 uker siden EL og jeg er 11 fullgåtte uker. Det er de sistnevnte uker helsevesenet bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var lurt med en "jukse-dato" :) Jeg tempet også, og vet jeg hadde el på CD 17. Har hele tiden telt dager og uker sånn som deg. Plusset på to uker fra el-dato, men det virket som jeg var den eneste som gjorde det.. Synes det blir feil å regne at jeg er kommet lenger enn det jeg egentlig er.

Takk for svar :) Flere som vil fortelle hva de gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat det samme som Marianne her - som også babyverden gjør. Jeg har 25 dagers syklus, så har på en måte "mindre" enn 14 dager alene før fosterets uker begynner..

Så mye styr med den datoen - blir fint å få ultralyddato om maaange uker :) om (bank i bordet) alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoler ikke helt på den ul-terminen heller da.. sist kunne jeg bare blitt gravid en dag, og jeg fikk flyttet terminen en hel uke! Babyer er jo forskjellig vekt og størrelse når de blir født. Forstår ikke at alle er lik i uke 18! nå vet jeg jo når jeg hadde el, og derfor også nøyaktig hvor mange uker/dager jeg er. Jeg regner forde med jeg kommer til å få flyttet terminen til seinere denne gangen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...