Gå til innhold

Hvor ofte har dere fått målt hb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk målt både hb og jernlagre ved første legekonsultasjon etter at jeg ble gravid. Da var verdiene normale. Siden har de ikke blitt målt, før jeg selv (i uke 31) måtte be om det etter å ha gått og hanglet i flere uker. Verdiene var da sunket en del, hb viste 8 og jernlagre 5. Fikk beskjed om å ta to jerntabletter (ferro retard) hver dag sammen med C-vitaminer, samt spise masse grønne grønsaker. Nå har det seg sånn at jeg får forferdelige halsbrannplager av jerntablettene, som om jeg ikke var nok plaget med halsbrann fra før. Er det noen som har prøvd/fått anbefaling på andre jerntabletter, som er mildere mot magen?

Jordmor trodde ikke jeg ville greie å få opp jernlagrene før fødselen. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å få fylt opp disse jernlagrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har målt Hb 3 gagner, uke 13, 34 og 38.

Skrevet

To ganger for min del. Uke 8 og 36. Alternative jerntabletter vet jeg desverre ingenting om.

Skrevet

Jeg har målt Hb hver gang jeg har vært hos legen (har gått ca. annen hver gang lege - jordmor.) Da verdien var nede i 9,9 ba legen meg begynne på jerntab. Kjøpte Hemjern som jeg fikk anbefalt på apoteket. Har ikke hatt noen plager.

Skrevet

jeg fikk målt jernlagret i uke 17 og 29, da viste den 11,5 begge ganger. den siste måneden har jeg vært svimmel og slapp å spurte etter å få målt blodprosenten. da var den 9,5. hva jernlagret lå på vet jeg ikke. jeg tar 3 tabletter med hemofer daglig. etter en uke hadde ikke blodprosenten gått opp, men formen er myyyyye bedre:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har målt Hb på hver kontroll. Hadde i utgangspunktet godt jernlager, men Hb sank mot uke 30. Hadde Hb på 10.0 i uke 28, den steg fort til 11,6 på 14 dager. Jeg tar Hemofer, den er mild mot magen. Ikke merket noen bivirkninger. Den du tar er ikke noe god for magen... er i allefall min erfaring som sykepleier....!Tok 3 tbl daglig i en uke, deretter 2 tbl som jeg skal fortsette med til fødsel. Lykke til ; )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...