Sanna&Simen Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Har pumpet (fullpumper) hver 2. til 3. time i snart et døgn, maserer, varmeflaske på kulen. Flere ting jeg kan gjøre? Er ikke veldig plagsomt nå, men kulen er ganske stor og jeg er redd for betennelse!
ettbarnsmammaen Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Sett deg i badekaret, med ganske varmt vann. Sitt der i ca 20 min og masser forsiktig nedover på det harde området (melkebevegelser.) Legg deg i sengen med babyen opp ned, slik at underkjeven dens jobber med det harde området. (Alternativt kan du amme i tvillingstilling.) Dette har hjulpet meg når jeg har hatt det. Lykke til!
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Da jeg hadde det, masserte jeg i dusjen x flere og jeg badet i varmt bad mens jeg masserte. Ta gjerne med deg en kopp varm te også- varmen gjør at det løser seg opp lettere. Og legg barnet til brystet gjerne hver time. Barnet får ut mer enn pumpa! God bedring!!
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 For meg har det hjulpet betydelig å starte med helsekostproduktet lecitin, dette gjør melka mindre seig, brystet tømmes lettere, og tette melkeganger løses opp / unngås. Lecitin er et helsekostprodukt, laget av soya. Ved tilstoppede melkeganger skal du ta 1 kapsel á 1200mg 3-4 ganger daglig sammen med mat. Dvs du tar da 3600mg el 4800mg daglig. Vanlig vedlikeholdsdose er 1 kapsel pr dag, men mange er nødt til å gå på høyere dose enn dette ut ammetiden for å unngå tilstopping. Merket av lecitin jeg bruker heter Kloster, og dette er et av de få merkene som har så mye lecitin i hver kapsel at du ikke trenger å ta så mange hver gang. I starten tok jeg 1200mg / 1 kapsel til frokost, 1 til lunsj og 1 til middag el kvelds, tilsammen 3600mg, og det var nok for å bli kvitt de tilstoppede melkegangene / kulene. Gikk et par uker på denne dosen, og har nå gått en ukes tid på 2 kapsler (1 til frokost og 1 til middag / kvelds). Jeg har ingen tegn til tette melkeganger nå, men da jeg en dag glemte å ta kveldsdosen, merket jeg at lillegutt måtte jobbe mer for å tømme brystet neste morgen, så her i gården skal det fortsettes med to kapsler i døgnet lenge fremover. En annen ting du kan prøve er nesesprayen Syntocynon (fås på resept, så da må du til legen), den hjelper på utdrivingen av melka, slik at barnet ikke trenger å "jobbe" så hardt for å tømme brystet. Den skal tas i ett nesebor 5 min før hver amming. Har brukt sprayen mye, men synes nå det er lettere med lecitinen. Håper du blir kvitt kulen kjapt :o/
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 2. september 2006 #5 Skrevet 2. september 2006 hadde det samme som deg. men begynte å få feber og ble slapp. ringte homeopat, fikk naturmedisin som er mild og helt fin for babyen. bare etter noen timer følte jeg meg bedre. feber forsvant. det gikk noen dager før kulen forsvant. i forkant av møtet med homeopat satt jeg i dusjen og masserte. babyen sugde på puppen stup i ett. jeg pumpet den andre. det eneste som skjedde var at jeg ble veldig veldig sliten i huet!!
Katta & Lille Plom Skrevet 2. september 2006 #6 Skrevet 2. september 2006 Varme omslag på kulen kan hjelpe. Gjerne med utdrivende urtegrøt (f eks ryllik og kjerringrokk i en herlig møsje) inni omslaget. Urteomslag bør være så varme som du klarer å ha mot huden, og de bør ligge lenge. Varm opp igjen før de er blitt lunkne og legg på på nytt. Grønnsåpe er også veldig utdrivende, men det tørker ut huden, så smør deg godt både før og etter eventuelle grønnsåpeomslag. Ellers finnes det en veldig god salve fra Weleda som heter Arnicasalve (fåes på homeopat-apotek og på Helios/Helsekost), den kan du bruke som glidemiddel ved massasje av kulen. Salven virker varmende og fikser det meste, til og med leddsmerter. Husk å dekke til brystene med en gang du går ut av dusjen/badekaret, slik at ikke puppene fryser idet de møter romtemperaturen.
Sanna&Simen Skrevet 2. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 2. september 2006 Tusen takk for mange gode råd! skal prøve alle! :-)
Sanna&Simen Skrevet 3. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 3. september 2006 Prøvde grønnsåperådet igår kveld før jeg la meg igår. Det var det eneste jeg hadde i hus! Maserte og la meg med varmeflaske på kulen. Resultat i morges: Nesten borte! For godt til å være sant! Håper bare den blir helt borte nå. Imorgen blir det tur til helsekost for innkjøp av lecitin!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2006 #9 Skrevet 6. oktober 2006 hvordan legger dere på grønnsåpen ? jeg forstår det ikke
mamma til fire små Skrevet 7. oktober 2006 #10 Skrevet 7. oktober 2006 her var det mange fine tips:) for øvrig er det lurt å masere/stryke over det harde området med fingertuppene mot brystvorta, mens bebisen spiser. (men det er kanskje det du gjør?) begynne svakt, og så sterkere og sterkere. men vent med å masere til du hører at h*n svelger. begynn måltidet med denne puppen først. mens bebien spiser av det andre brystet, fortsett å masere på kulen, og prøv å klem/håndmelk ut kulen. jeg bruker begge hender til dette, så må ligge å amme. husk at før du maserer må du "åpne krana" altså stimulere brystvorta og se at det kommer ut melk. håndmelking fungerer som regel bedre enn pumping,.for da får du trykket ut kulene. jeg pleier å amme/pumpe først, og håndmelker ut kulen etterpå. husk¨å tømme den andre puppen av og til med pumpen også, siden barnet sannsynligvis ikke greier å tømme det siste brystet helt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå