joplaya Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Jenta mi er nesten 8 kg, og er 3,5 mnd..hun fullammes, og spiser hver 3 time, også natten..Lurer på om det er de som er små som evt.kan få litt fast føde før 6 mnd, eller det er "store"barn som evt.trenger mer mat?? er relativt lei av lite søvn nå! Mikro er gla og tilfreds med tingenes tilstand, men mor savner søvn ja! forventer ikke at hun skal sove hele natten, men kanskje 4-5 timer i strekk iallefall!
ettbarnsmammaen Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Det virker som om både Expat og Blomman har tatt seg litt fri..... Sånn som jeg har oppfattet det, er det best å fullamme til barnet er seks måneder dersom man har nok melk. Hvis datteren din går fint opp i vekt og følger kurven sin (virker som hun gjør det med den vekten), tror jeg du vil bli anbefalt å vente med å innføre fast føde. Jeg hadde litt lite melk, så min datter fikk ofte litt mme på flaske i tillegg om kvelden frem til hun var på alder med datteren din. Da ville hun plutselig ikke ha flaske lenger. Flasken gjorde sitt til at hun sov bedre om natten. Etter den tid har hun begynt å våkne hyppigere. Nå er hun syv og en halv måned. Vi var nødt til å prøve å venne henne til grøt fra hun var ca. fire måneder gammel. Jeg hadde ikke gjort det hvis jeg hadde hatt nok melk! Når barna er seks måneder, kan de vennes av med nattpuppen hvis de går tilfredsstillende opp i vekt, sies det. Her i gården er det ikke tilfelle. Selv med pupp, grøt og middag går hun langsomt opp i vekt (under 7,5 kilo), så jeg må av og til amme annen hver time. At nattamming er slitsomt, kan jeg derfor skrive under på! Hold ut! Kanskje du er kvitt det om 2,5 mnd..... :-)
petiteM's Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Kan ikke hjelpe deg med søvnen, men fikk selv anbefalt fra HS å vente med å introdusere fast føde til vesla er 5-6mnd. Hun var 6,6kg og 3,5mnd, og så lenge hun fortsetter å legge på seg tilfredsstillende av mm, mente HS at man kunne vente med annen mat. Sa at jo senere into av annen føde, jo bedre, for da er tarmene mer klare. Skjønner jeg er heldig, for jenta vår har sovet hele natta i over 1 mnd, nå:-)
Blomman Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Hvis babyen din ser ut til å trenge mer enn mm bør du likevel vente ti 4 mnd før du begynner med fast føde. tarmen er ikke klare før den tid. Men siden babyen din er såpass stor, virker det i allefall som om du har nok melk. Og amming hver tredje time er helt normalt, selv på natt. Min på nesten8 mnd får også som oftest mat et par ganger mellom 00 og 06, men etter at vi begynte og gi av begge bryst på kveld og natt har han begynt og sove 4 t på natta. (han får bare et bryst pr måltid på dag - og fullammes enda han og) Så vent i 14 d før du begynner med grøt el annen fast føde. Les tråden anbefalinger for spedbarnsernæring her på ammedebatten. Eller gå inn på ammehjelpen.no - amming fra a-å fast føde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå