Gå til innhold

hjelp! lite melk..

Anbefalte innlegg

ser det er noen damer her inne som er ekspert på amming så venligst se her! mitt problem er at jeg faktisk har alt for lite melk.. jenta mi suger å suger legger henne til ofte slik at melkemengden skal øke men ingen ting skjer, virker som puppene ikke "fyller" seg opp igjen etter at jenta mi har spist! om kvelden ammer jeg fra 18.00-23.00 og må ty til mme etter dette. eneste gangen jeg hører at jenta mi drikke "mye" er om moringen når vi våkner. men ellers er det heller lite melk.. skal jeg bare slutte å amme??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6161808-hjelp-lite-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke slutt!!!

Jeg har slitt med ammingen min i syv og en halv måned. Datteren min suget dårlig. Jeg måtte pumpe meg og gi litt erstatning i tillegg nå og da. Men amme, det skulle jeg, og jeg angrer ikke på at jeg holdt ut. Det har gått opp og ned her. Har hatt mange bølgedaler hvor jeg har vært helt sikker på at nå er det "kroken på døren." Men jeg har alltid kommet meg gjennom dem, men god hjelp fra babyen, naturligvis. Har i den senere tid også fått fått god hjelp av ammehjelperne her inne.

Hvor gammel er jenta di? Jeg hadde også fulle pupper tidligere, og de ble bare tommere og tommere utover dagen. Nå virker de sjelden fulle, men melken er der likevel.

Mange anbefaler å amme ofte i en periode for å øke produksjonen. Det har aldri funket her i gården. Så er det ammete og vørterøl som albefales. Har ikke fått det til å funke heller , jeg. Noen får økt produksjon ved å pumpe begge brystene på en gang. (Dobbeltumpe kan leies hos Babyshop.) Iblant ser en folk her inne som anbefaler akkupunktur. Har ikke prøvd det selv, men tror gjerne at det virker, dersom man treffer på en som virkelig kan yrket sitt. For en stund siden var det en som anbefalte maltblokker her inne. Da kan en jo også spe på med et par skjeer maltekstrakt. Jeg prøvde det og lurer på om jeg forbigående fikk litt økt produksjon.

Hvis det er utdrivingsrefleksen din som er litt treg, kan du spørre legen din om å få resept på Syntocinon, en nesesprays om tas ca fem minutter før du skal amme. En annen måte å hjelpe utdrivingsrefleksen igang på er å stimulere den andre brystvorten mens babyen suger. Du kan klemme litt på den eller dra den litt i ulike retninger og se om det skjer noe.

Nå har jeg i noen dager tatt fenugreek (bukkhornkløver.) I helsekostforretningen har de visst kun kapsler som også inneholder timian, og det er ikke bra. Bukkhornkløver skal øke melkeproduksjonen, mens timian skal ha motsatt effekt. Det jeg har gjort nå er å kjøpe frø i en innvandrerforretning. Vet ikke hvor i landet du bor, men går du i en pakistansk butikk, kan du spørre etter "fenugreek seeds" eller "methi seeds."(Tror du får kjøpt dem på helsekosten også.) Disse har jeg malt i en elektrisk kaffekvern. Pulveret har jeg nå tatt i noen dager, (1/2 - 1 teskjed 3 ganger daglig.) Begynte med 1/2 ts, men økte til hele ts. (Det sies at en etter hvert vil kjenne en søtlig lønnesiruplukt fra seg selv og babyen. Den lukten har uteblitt her.) Jeg synes imidlertid plutselig nå at melken renner bedre, og at nussa mi stort sett får drukket seg utørst når hun dier. Hun slipper puppen før jeg føler at den er tom, og det er jo et godt tegn. Jeg fullammer ikke lenger, så jeg vet ikke hvordan det hadde vært hvis hun bare hadde vært avhengig av melken.

Jeg er ingen ammehjelper, ei heller noen "ekspert på amming", men jeg føler at jeg har fått en del erfaring på området i løpet av disse syv månedene. Håper du finner en metode som funker for dere og at du ikke gir opp ammingen før du har prøvd flere ting!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6161808-hjelp-lite-melk/#findComment-6162297
Del på andre sider

hei! tusen takk for hjelpen.. snuppa mi er en måned i dag! får gå på en liten handle tur i dag da:) vil så gjerne ha nok melk, men føler liksom hun suger å suger på en tom pupp. skal prøver å pumpe meg etter at hun har spist. osv..hadde aldri komt på at amming var noe slit! men skal nå prøve å se om det går bedre:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6161808-hjelp-lite-melk/#findComment-6162758
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...