Coriander Frau Skrevet 1. september 2006 #1 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg har en venninne som er gravid i uke 8-9. Da hun var 4-5 uker på vei tok hun en gastroskopi med tarmfunksjonsundersøkelse (radioaktiv veske i magesekk og tarmsystem), hun visste ikke at hun var gravid. Stråledosen er ca like stor som et vanlig røntgenbilde. Hun er nå kjemperedd for at fosteret er blitt skadet, og vurderer abort. Noen som har erfaring eller kunnskap om dette? Hva er sjansen for at fosteret er skadet? Isåfall; hvilken skade? Tusen takk for alle svar! Vi er så bekymret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #2 Del Skrevet 1. september 2006 jeg vet desverre ikke så mye om stråling og dette problemet. Men jeg vet at på majorstuaklinikken i oslo så sjekker de det meste ,om barnet er friskt osv. Kansje hun skal ta en tur dit eller høre med fagpersonell på sykehuset? Det jeg tror da, uten og være sikker er at kansje siden det var så tidlig i stadiet så tar ikke fostret skade av dette. Det er de mest utrolige ting folk har gjort uten og vite at de var gravide og alt har gått bra. Men råder med å høre med noen som kan gi klart svar:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #3 Del Skrevet 1. september 2006 Et vanlig røntenbilde? det varierer en del hvor mye stråling som blir gitt på de forskjellige røntgenbildene...Men jeg tviler på at fosteret har tatt skade av denne strålingen, selv om livmoren befinner seg i strålefeltet. Man vet ennå ikke konsekvenser av så små stråledoser, derfor blir man advart mot stråling i svangerskapet. Husk på at det er stråling overalt, kosmisk stråling. Å ta fly tur/retur alta oslo gir like mye stråling som det å ta bilde av ei hand. Å ta en røntgen thorax (av lungene) gir like mye stråling som du får som naturlig bakgrunnsstråling i løpet av et døgn. Sier ikke det for å skremme, bare for å si at generelt sett så trenger man ikke være redd for feks å ta bilde hos tannlegen:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå