Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 Hei har ei jente på 7 uker som sliter med å finne roen for å sovne. så når vi er slitne og trøtte ender hun ofte i vår seng siden hun sjelden finner roen i sin seng. Jeg synes hun er så lita å la henne bare skrike.Men jeg går inn nesten med en gang hun skriker.Da stryker jeg henne på kinnet og synger. Så kan hun av og til sovne. lurte bare på hvor gammel barna deres er og hvilke metoder(rutiner) dere bruker?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Du må ikke pruke noen form for skrike metoder på barn under 6 mnd!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Ikke før over 6 mnd. Hun er altfor liten til at du kan la henne ligge å skrike. Dessuten skal man aldri la barn ligge å skrike alene (http://www.naturallynurturing.co.uk/MargotSunderland.htm)!! Prøv å kjøp en ammemadrass (http://dry.no/dry_kid_amme.html). Da kan hun sove oppi den i sengen deres, og så kan du flytte hele madrassen over i en sprinkelseng når hun blir større. Babyer trenger masse nærhet fra oss, og de kan ikke få for mye. Det er så mange råd om at man skal få de til å sovne av seg selv, men sannheten er at de fleste barn trenger at foreldrene er der og hjelper de. Se på det som en investering i din datters følelsesliv og at hun får et positivt forhold til å legge seg. Du kommer nok til å få høre at man må ikke gi dårlige vaner, men jeg kjenner så mange som har prøvd å unngå dårlige vaner, og som sliter kjempe masse alikevel. Barn forandrer seg og sine behov hele tiden. Gjør det som funker og følg magefølelsen!!!! Et tips forresten er å gi mme på flaske (i senga, hvis det er veldig problemer med å sovne). Det er det eneste tipset som jeg vet at har fungert for veldig mange. Skrike metoder skal være absolutt siste desperate løsning (og egentlig ikke da heller mener jeg men...), og man bør ikke la de ligge alene og gråte.
Dalli Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Skjønner godt at dere er slitne, og at dere trenger en løsning. Men skrikekurer for barn er ikke å anbefale. Seriøs forskning har påvist at barn som skriker uten å få respons kan få senskader som emosjonelle vansker og andre psykiske problemer siden i livet. Vi vet ikke om alle barn er utsatt for dette, men jeg ville uansett ikke tatt sjansen. Det finnes skånsomme måter å lære barna gode søvnrutiner, og disse kan dere begynne med allerede nå. "the no cry sleep solution" av Elizabeth Pantley presentere mange gode råd - og disse rådene funker uten skriking for foreldre og barn! Jeg har skrevet masse om dette i en annen tråd her! Lykke til!
lillegull_mamma Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Det høres ut som hun finner roen i sengen deres? Kanskje det kunne være en løsning å la henne sove sammen med dere i "stor-senga"? Slik samsoving fungerte fint for meg da jenta mi var på samme alder. Både jenta mi og jeg synes det er så koselig med samsoving, at vi gjør det fortsatt (hun er 16 mnd nå). Ellers har jeg hørt en forklaring på hvorfor barn gråter dersom de blir lagt et sted alene (som f.eks i sengen sin): Barnas instinkter er de samme som for flere tusen år siden. Da var det farlig for et barn å ligge alene, fordi det f.eks kunne bli spist av et rovdyr. Derfor blir små barn redde dersom de blir lagt et sted alene, og bruker alle sine krefter på å tilkalle hjelp, ved å gråte. Instinktene deres forteller jo at det er livsfarlig å ligge et sted alene. Når barnet blir litt større finnes det flere måter å få barnet til å føle seg trygt på, selv om det ikke har kroppskontakt med foreldrene. "The no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley skriver om mange slike måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå