Gå til innhold

Nå skal jeg gi dere en GOD ide!

mamman til emmeline

Anbefalte innlegg

Til alle sammen vil jeg si at det er kjempefint og være alenemor på veldig mange måter;-) Tiden før fødsel kan være tøff, mange rare tanker, mye å ordne og desverre mange som sliter med barnefar...

Men, det det blir tilslutt bedre for dere alle, - det lover jeg (vært der selv)!!

Men min gode IDE; Ta et år i utlandet!!! Det gjorde jeg!! Pakket saker og ting, reiste til Spania, leide hus med svømmebasseng og KOOOOste meg med baby!! Lever utrolig godt på fødselspenger der nede, varmt og godt, masse hyggelige mennesker, lærer spansk (gikk på kurs med baby i vogn), helsevesenet er faktisk bedre enn i Norge ( har aldrig fått så god oppfølging som de få gangene jeg måtte oppsøke lege der nede).

Nå fungerer jo dette kun om barnefar er fraværende el. så trøbblete at det ikke blir kontakt, - men tenk på det...

Nå er havrelefsa her for oss igjen, - men masse gode venner og minner har vi igjen!

Lykke til alle sammen - jeg er stolt av dere (og det bør dere være også)

Fortsetter under...

hørtes gøy å litt herlig ut,å bare reise fra alt,å bare kose seg med babyen å være mamma:)

men jeg vil at dette barnet også skal få treffe faren sin masse,er så viktig for et barn med både en mor og en far!!! + at jeg klarer ikke reise fra venner og familie...vil også at dette barnet skal få være sammen med besteforeldre onkler,tanter osv...

men et smart tips for de som ikke har faren til barnet eller andre venner eller familiemedlemmer som dem skal forholde seg til...så dette er nok et nyttig å bra tips for noen:) men jeg blir nok hvor jeg er,best for meg å best for barnet:)

Er enig i at det er vanskelig om man har kontakt med barnefar, - men selv om vi ikke har det (synd for han, men slik er det nå).. - så koster en flybilett frem og tilbake i underkant av 1000,. tur /retur utenom høysesongen! Dermed duret vi opp og ned 5 ganger det året vi bodde der nede! Og det var ikke vondt å få venner og familie ned heller - gratis husly i flott hus med svømmebasseng + sukkerklump som bonus! Vi mistet overhode ikke kontakt med noen! Masse foreldre og barn grupper å være med i også;-)

Men helt klart at dette ikke passer for alle, - vil bare si at alle som har muligheten også kan klare det om de har lyst!

Høres ut som en god ide ja om man har muligheten. Det vekket min interesse ihvertfall...

Hvordan gikk du fram for å leie hus og hvor var du....? Var det dyrt å leie hus? Dere hadde det sikkert kjempefint. Kjente du noen der fra før? mange spørsmål fra meg nå....ble veldig nysgjerrig på det der. Høres litt skummelt ut å dra alene,men det er sikkert bare å hoppe i det...

Hei!

Jeg bodde i nærheten av Murcia - fant huset igjennom en annonse i vikingposten.no! Når man leier over lengre tid er det mye billigere en i Norge. Jeg betalt 4500,- imnd inkl strøm og kabel tv!

Jeg kjente ingen der fra før, - men det tok ca 1 dag før jeg fikk besok av de første naboene... Savner litt den oppmerksomheten barn får der nede - de er absolutt i fokus!

Skal innrømme at det var litt skummelt den første uken, - men ikke værre en å flytte på seg i Norge faktisk! Og jeg ville ikke ha vært opplevelsen uten! Det er et uttall av mor og barn grupper der nede (også en i regi av sjømannskirken) - der møter man masse nordmenn, - og også foreldre og barn ifra andre nasjonaliteter! Viktig er å leie (jeg kjøpte) bil - det trenger du! Også må du søke om NIE nr - det gir deg rett til opphold og trygderettigheter (lege)! Du beholder alle stønader ifra Norge om du er borte mindre en et år!

Lover dere et kanon år!

Annonse

Hey eg er ei helsesøster som låne kontoen til ei vennine. Måtte bare skrive noe ang dette her =)

Høres ut som en god idea=) Så lenge man kan overtale faren i å skrive under på passet så koffer ikke. Men vil faktisk anbefalt å reise me noen. Feks en venn elle en tante. Kjekt å vite om skulle det skjer noe så er noen der for deg å hjelpe til. Det har eg altid anbefatle folk når dei spør meg om å erise ut av landet me ungen sin. Best er å reise me 3 stk, feks skulel det skjer noen til 1 av dere (feks babyen), så må den eine være me ungen mens den andre springe for hjelp.

Og dra til syden me en nyfødte unge er faktisk bra for huden, noe som folk skjeldent vet. Når babyen er utsatt til sol, så er det et slags olje som sleppe seg i kroppen for å hjelpe huden. Noe som hjelpe senere i livet =)

Hmms.. Dette hørtes spennende ut!! Vet ikke om det blir sånn helt med det første, men jeg kunne faktisk tenkt meg å ta et sånt år til utlandet, gått på noe skole el.

Men jeg får jo overgangsstønad, vil jeg da evnt. fortsatt få det om jeg bor.. La oss si; 10 mnd i Spania?! Det der hørtes absolutt ikke ut som noen dum ide, er det noe jeg har drømt om leeenge så er det å få kommet meg vekk over en lengre periode! Og hva er vel bedre enn meg og jenta mi i sola, et sted langt vekk hvor vi bare kan kose oss og konsentrere oss om hverandre? :)

Nei, dette må du fortelle meg mer om, hehe! :) Jeg så at du hadde svart på noen spm. lengre opp her.. Men jeg er litt treg for tiden, trenger visst å få ting inn med tskje her hehe! ;)

Hva gjorde du det året..? Hvordan fikk du ordnet deg leilighet? Møbler? Hvordan er det der nede UTENOM sesongen? Hva skjer på vinterstid, liksom? Økonomien osv, hvordan gikk det for deg?

Mange spørsmål.. Hehe!

Først en liten oppklaring - om ikke far har foreldreansvar, - ja så trenger man ikke signatur for å få pass! Har du som mor ikke signert på noe slikt, og var du hverken gift eller samboende med barnefar ved fødsel, - ja da har ikke far foreldreansvar. (Ville vært helt sikker på at han stillte opp før jeg ga han dette forressten...)

Du beholder alle stønader sålenge du er borte i under 12 mnd ( men sjekk på tygdekontoret).

Spania er stort sett varmt og godt hele året - desember og januar er kjølige (med ca 12 - 17 grader) - august er en fin mnd å reise på ferie til Norge... da er det fryktelig varmt der nede!

En vanlig uke i Spania var for meg ; 2 ganger pr uke Spansk kurs (2 timer pr gang), 2-3 ganger pr uke mor og barn treff (kun et par timer), middag med venner et pr ganger i uken , Tur på stranden, tur til marked inne i landet (ordentlig spansktmarked)

De aller fleste hus leies ut møblert! Barneseng kjøpte jeg der nede - bleier, smokker, medisiner, klær osv er omtrentlig som her hjemme.... Det bor masse normenn i Spania hele året - ca 10000000 pensjonister som saaaaavner barnebarna sine i Norge...

Jeg ville unngått å bodd i et rent ferieleilighet område... - finn et hus el leilighet der det bor fastboende!

Jegtror ikke det er nødvendig å ha med seg noen - jeg klarte meg like godt som hjemme! Baby fikk feber en kveld (oppimot 40 grader) og da dro jeg til legevakten på samme måte som jeg ville gjordt i Norge. Eneste forskjellen var at legevakten der nede hadde egen avdeling for barn... fikk utrolig god hjelp!

Er man alenemor må man klare seg alene - skjelden man har en annen til rådighet til enhver tid her hjemme heller!

Økonomisk lever du mye bedre enn i Norge!

Hey igjen, Helsesøster som skreiv her inne brukte da nicket mitt.. Men det hu prøvte å fram ang det me å reise me noen andre. va mer som og vite at du hadde noen der nede i tilfelle noe skjedde, feks: Dere dra på strand, og et elle annet skjer men ungen har druknet, då må du egnetlig ikke bevege ungen, må har noen til være me ungen heile veien og noen andre for å ordne resten.. ringe til sykehuset osv osv, eg vet ka både hu og du meine, men eg tro hu meinte bare at noen du kunne ringe til om noe sko skjer.

Er jo sjøl aleinemor og vet ka det går i. reise ner til malta hver år og i år va første gang me jentå. Alt gikk kjempe fint. Og det va hærlig å slappe av, og treffe gammle kjente igjen, og eg koste meg masse me jentå. Så eg syns dette er en skikkelig god idea=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...