Gå til innhold

har 5 eksamener i ped fra universitet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er jeg ingen ekspert på barnehagehierarkiet, men jeg trodde det kom an på hvilken type stilling en av ansatt i og ikke utdanningen. Dvs at en person med ped. bakgrunn som søker jobb i bhg kan risikere å kun bli tilbudt en assistentstilling hvis behovet/kravet til førskolelærere allerede er dekket der.

Eller er jeg helt på bærtur??

Det er jo mange typer pedagoger så vidt jeg vet. Men hvis du mener du har grunnlag for en jobb som pedleder i barnehage, så hvorfor ikke søke en annen jobb der det blir satt pris på din utdanning...? Det kan jo hende de har mer enn nok pedledere der du jobber fra før, som en annen nevnte her. Jeg kan nevne at i barnehagen der jeg jobber så må man være utdannet førskolelærer. Det handler om mye mer enn bare ped. vet du. Psykologi, sosialfag, helsefag, metodelære osv....Kanskje du ikke har alt du trenger for å fylle stillingen som pedleder/førskolelærer? Har du prøvd å søke jobb på pedagogisk fagsenter eller noe da? Det virker veldig interessant.

Ja men jeg har aldri jobbet i bhg før og trenger denne foten innefor nå;o) derfor sa jeg ja til denne assistentstillingen. vet at de kommer til å bruke meg som ekstra ped ressurs ettersom jeg har de eksamene jeg har. mener du at dere bare har annsatt førskolelærere i din bhg og ikke har noen andre ressurser?

jad du er vel mer enn nok kvalifisert til stillingen som assistent hehe det kan jo hvem som helst bli... men du har jo ikke gått treårig førskolelærerutdanning har du vel? Man kan ha allverdens mulig ped, uten å kvalifisere som ped leder i en bhg... må forøvrig si meg enig med hun over

Annonse

jeg kommer til å ta et par examener til i ped ved universitet. gå mer inn på spes.ped etterhvert også.

kommer ikke til å begynne førskolelærerutdanning nå. er for gammel til det og trives med universitetstudier ettersom jeg kan følge tempoet selv. passer meg bra ettersom jeg nå er i 100% jobb og har famile og to barn hjemme;o)

hvorfor ikke søke på spes.ped stillinger da, jobbe med enkelt barn og lage opplegg for disse? Du blir aldri for gammel til førskolen vettu hehe... det er vel alltid noe å bruke din ped på i en bhg.... uten at jeg vet hva slags ped du har tatt,,,

Jo, vi har andre ressurser også. Avdelingslederne hos oss er alle utdannet førskolelærere. Et par av de har spes ped også. I tillegg har vi noen fra fagsenteret som jobber fast hos oss med enkelt barn. Vi har også førskolelærer 2.

I følge ny lov om barnehager åpnes det nå for at barnevernspedagoger og allmennlærere kan arbeide som pedagogiske ledere i barnehagen dersom de tar videreutdanning i førskolepedagogikk. Registrerer at fra 2007 skal slike studier være klar ved universitet og høgskoler. Dette betyr at vernepleiere ikke får denne muligheten, heller ikke sykepleiere. Pedagogikk handler om læring og oppdragelse. Det er et stort felt, og jeg syns det er viktig at de som jobber i barnehage har småbarnspedagogikk. Så du faller nok mellom to stoler i systemet. Som styrer ville jeg i allefall ansatt deg på faglært lønn, ikke som assistent. Dette syns jeg du skal sjekke opp. Lykke til med videre utdanning og jobbmuligheter!

Har du bare 5 eksamener i ped og det er alt? Har du feks en bachelor i ped?

Det holder jo ikke å si at du er pedagog dersom du er halvveis i studiene dine. For å ha en ped utdannelse fra universitetet kreves det at du tar en bachelor som tilsvarer 180 studiepoeng (som igjen tilsvarer 3 årig skolegang på fulltid MED relevante fag).

Jeg har ex phil, ex fac (30 studiepoeng), ped grunnfag (60 studiepoeng/20 vekttall), psykologi (60 studiepoeng) og bachelorfaget/mellomfag (30 studiepoeng) og kan med dette kalle med bachelor i ped. Jeg har jobbet som assisten hele tiden fordi jeg ikke har vært kvalifisert til noe annet. Etter man er ferdig kan man få stillinger over assitentnivå og barne-ungdomsarbeider.

Nå har jeg også tatt 20 studiepoeng spes ped og holder på med master.

Å ha ett og annet fag holder ikke. Men må ha fullført en eller abbeb grad. Bachelor er en lavere grads universitetsutdannelse.

HI her!

Jeg spurte om jeg var utdannet nok til jobb som assisten jeg ikke annet. Selv jeg vet jo at 5 eksamener i ped ikke er nok til å kalle meg pedagog vet du anonym. Jeg har 67 stud.poeng i ped og 60 i sosiologi og norsk.

Annonse

Hei! Hadde nok vært lettere å få gode svar dersom du la inn mer info i startinnlegget. Dersom det er en egen utdanning for å kunne kalle seg "assistent" så er du ikke utdannet som assistent nei. Hvis det ikke er en egen utdanning for dette skjønner jeg ikke helt spørsmålet, man MÅ jo ikke ha utdanning for å jobbe i barnehage. (Relevant erfaring vil jo f.eks kunne telle mye)

Men spørsmålet bør vel rettes til de som har ansatt deg? Hvor relevante disse emnene i ped er i forhold til jobben din er det jo vanskelig for oss her å vurdere, men regner med at du får brukt en del av det du har lært? Må i hvert fall være fin og relevant erfaring å ta med deg videre regner jeg med :-)

Lykke til i jobben, og lykke til med evt videre utdannelse.

Ville ikke kalt meg "utdannet som assistent".

Ville heller sagt at "jeg har da vett og omsorgsevne i behold, selv om jeg har tatt en del ped. på universitetet."

Og "kan fremdeles jobbe som ufaglært, i og med at jeg IKKE er førskolelærer."

Det helt enkle svaret på det er vel nei. Det kreves ikke formell utdannelse for å få jobb som assistent, så derfor ville jeg ikke kalt meg utdannet som assistent etter eksamener i ped fra universitetet.

Som mor ville jeg stusset hvis du svarte med eksamener fra universitetet dersom jeg spurte om du hadde utdannelse. Ville ikke spurt om det da, langt mer interessant om du har relevant erfaring og om du virker omsorgsfull. Dessuten er det jo lite småbarnsped i universitetsutdannelsene, i beste fall har du hatt en del utviklings-psykologi. Hvis du vil ha anerkjennelse fra foreldrene, må du nok vise deg kompetent i det du gjør og sier, ikke vise til antall vekttall eller kurspoeng fra universitetet.

Det hjelper lite hvor mange eksamener og studiepoeng du har hvis du ikke har evnen til å jobbe med barn og å gi dem den opplæring og oppfølging som kreves.

Det er nok ikke for ingenting de har egen utdannelse for førskolelærere.

Må bare si at en del av disse studiene starter opp nå i høst, i november ol.

Hovedinnlegger: undersøk om det finnes noe slikt for deg i nærheten av der du bor el som nettstudie. Disse studiene er som regel tilrettelagt for folk som jobber, så det burde være noe for deg. Spesielt hvis du ønsker å jobbe videre i barnehage. Etter endt studie har du da kompetanse til å være ped.leder, få faglært lønn som det ol.

Lykke til!

Ja, men du kommer jo trekkende her og skryter av å ha noe ped fra univeristetet. Akkurat som om det gjør deg mer skikka til å jobbe som assistent enn oss andre. For å jobbe som assistent trenger du sunn fornuft, kjærlighet og tålmodighet med barn. Og en dæsj med sosiale evner. Såre enkelt. Veldig givende :o)

"mer skikka til jobben som assisten enn oss andre"....nå synes jeg kanskje du bør lese innlegget mitt litt bedre! På ingen som helst måte "hever" jeg meg over noen assistenter med dette innlegget. Jeg spurte bare såre enkelt om hva jeg skal svare når foreldre spør om jeg har utdanning......

Men hva er poenget med hovedinnlegget da, hvis det ikke er for å trekke fram hvor "flink" du er. Du har ikke bare ett innlegg her,men flere svar og tilføyelser også. Det virker som om du er ute etter at folk skal si at "guuuuuud, så flink du er da, som har eksamen fra universitetet. Da er nok du en mye bedre assistent enn en som "bare" har erfaring med å ta seg av barn". Nei, du hold opp a, og konsentrere deg om å ta deg skikkelig av de ungene du har i barnehagen. Det lærer man ikke på universitetet skjønner du, det sitter i hjertet.

Hei HI! Mener ikke å pirke eller være vanskelig, men du spør faktisk om forskjellige ting i de ulike innleggene dine, og vil dermed få forskjellige svar (som allikevel kan være like riktige). Svaret på det siste spørsmålet er "ja, du har utdanning" (du sier jo selv at du har utdanning). Dette betyr ikke at du er "utdannet som assistent" (ingen universitetsutdannelse som leder fram til å være barnehageassistent som jeg vet om).

Hvis noen spør kan du jo bare svare med det du sier her, at du ikke er kurset som assistent, men har påbegynt pedagogikkstudier ved universitetet (og evt nevne hvis noen av kursene er ekstra relevant i forhold til barn), og evt at du har erfaring (husker ikke nå hva du skriver om det her). Lykke til med jobb og utdanning, og ikke bry deg om evt sure svar her :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...