*We68* Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 slik jeg forstår det så er lutealfasen den perioden egget skal feste seg og for lite produksjon av progesteron minsker sjansene for at egget får tid å feste seg. noen får ekstra tilskudd med progesteron når de er barnløse over lang tid. men jeg fant en link om dette. mange vanskelige ord men sender den videre om noen vil se. står litt om hva man ikek skal ha i seg både for han og henne http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1198255
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 1. september 2006 #2 Skrevet 1. september 2006 men, nå må du forklare meg hvilke midler som går inn under definisjonen ikke-steroide antiinflammatoriske midler
*We68* Skrevet 1. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2006 *ler* akkurat derfor jeg sa sånn...vanskleige ord så jeg kopierte siden Ikke-steroide antinflammatoriske midler inkludert selektive cyklooksygenase-2-hemmere benyttes ved inflammatoriske sykdommer og mange typer muskel- og skjelettsmerter, hodepine, dysmenoré og eggløsningssmerter (Mittelschmerz). Det finnes eksempler på kvinner som har forsøkt å bli gravide, men som ikke har lyktes så lenge de har brukt ikke-steroide antiinflammatoriske midler (1, 2). Etter at de har sluttet med medikamentene, har svangerskap oppstått innen kort tid. Ikke-steroide antiinflammatoriske midlers effekt på spermier Flere studier tyder på at medikamenter som interfererer med prostaglandinmetabolismen kan påvirke spermier (20, 21). I en studie av menn behandlet med ikke-steroide antiinflammatoriske midler i lav til moderat dose fant man en positiv korrelasjon mellom økende medikamentdose og prosenten av døde celler og en negativ korrelasjon mellom dose og seminalt volum, spermiemotilitet, morfologi, og alfaglukosidasekonsentrasjonen (22). Det er behov for flere detaljerte studier. Kvinner som er ufrivillig barnløse, bør i en periode slutte med ikke-steroide antiinflammatoriske midler selv om legemidlene kan ha god effekt på den inflammatorisk revmatiske sykdommen ! Hovedbudskap Kliniske observasjoner og undersøkelser tyder på at ikke-steroide antiinflammatoriske midler kan føre til midlertidig infertilitet Forklaringen kan være at disse legemidlene fører til forsinket eller uteblitt eggløsning Ved infertilitet bør man vurdere om inntak av disse legemidlene bør reduseres eller seponeres Infertilitet bør meldes til de regionale legemiddelkomiteene som en bivirkning osv osv
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 1. september 2006 #4 Skrevet 1. september 2006 Ja, jeg leste det istad, men det gav ikke akkuratt svar på spørsmålet mitt:) så at ibuprofen og naproxen ol er nevnt i artikkelen er det det som er ikke-steroide antiflammabla-bla-bla ting?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #5 Skrevet 1. september 2006 Midlene det dreier seg om er som du sier de som inneholder samme stoffer som ibuprofen og naproxen, som f.eks. Ibux, som mange tar mot mens og pms-smerter. Det gjelder f.eks. de som tar pillene hver dag for revmatiske lidelser (betnnelsedempende mediakmenter). Leger er ikke flinke til å opplyse om at man ikke skal ta fx Ibux og de andre nevnt over regelmessig når man prøver å bli gravid. Jeg vet ikke om det er så farlig med en pille i mnd, men jeg spiser ikke Ibux og slikt lenger i det hele tatt ihvertfall. Det finnes andre smertestillende som er like bra og som ikke inneholder anti-inflammatorisk-hva-det-heter-for-noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå