lille sjura Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 Får man kjøpt bare understell til Emmaljunga-vogn? Har ei duo egde, og jenta mi bruker nå sportsvogn-delen. Når vi da får ny baby i februar er jo bagvogn-delen ledig, så vi trenger jo egentlig bare ett til understell... Noen som har erfaringer med slikt?
*1D* Skrevet 1. september 2006 #2 Skrevet 1. september 2006 Hihihi..... Jeg hadde faktisk tenkt å poste lignende spørsmål selv......... men bare om Simo vogn og at jeg har bagen............ Vurderer å kjøpe bare sportsvogn jeg da, også sette på bagen på den.
Gjest Skrevet 1. september 2006 #3 Skrevet 1. september 2006 til lille "sjura"(klarer ikke kalle deg det..!!) bare lurte på om du var klar over hva sjura betyr på trøndersk? for betydningen jeg vet om er nemlig ikke så fin.. :o/ betyr hore.. tenkte jeg skulle si ifra, itilfelle du ikke visste det :-s
*1D* Skrevet 1. september 2006 #4 Skrevet 1. september 2006 Heisann tette82.......... Jeg er selv trønder (sør, seff;) og jeg har ALDRI hørt det utrykket brukt som du sier...............Forbinder det overhodet ikke med noe negativt!!!! Jeg har vokst opp med sjura som et koselig "kallenavn" på ei jente (og som tilnavn på kjønsdelene hennes, i barnesammenheng). Men varisajonene i distriktet er store, som i andre deler av i landet. Jeg likte ikke å bli kalt for "Førkje" første gang siden jeg forbinder det med ei "fyfille"........Men han som brukte det mente det i ordets (og sunnmørske) beste mening: JENTE
Gjest Skrevet 1. september 2006 #5 Skrevet 1. september 2006 hihi jeg forbinder førkje med det samme som deg! ja min trøndervenn bruker sjura med den betydningen jeg skrev sist, og dermed bruker jeg og mine venner det også slik. Visste det betydde noe annet også, men trodde det var tjære som i fuglen..(om det er slik det skrives) en norlending jeg gikk på skole m for noen år siden kalte alle kjerring - som et hygelig kallenavn, tok meg en stund å bli vant med det. Jeg kaller på en annen side jenter for "berta" som koselig "kallenavn" som du sier, ikke alle som forbinder berte med noe positivt men da vet jeg at sjura også har en mye hyggeligere betydning, regnet jo ikke med at "lille sjura" kalte seg "lille hora" hehehe. men det er jo det jeg "hører" når jeg leser nicket uff da )
*1D* Skrevet 1. september 2006 #6 Skrevet 1. september 2006 Den er grei ja:) Svogeren min bor sørafor (og ja alt sør for Oppdal er sørafor...hihih) og han kalte dama si for "kjærringa mi" 1 gang.............. (har ikke turt det noen flere ganger for å si det sånn!) Selv om betydningen faktisk er: å slå en (beskyttende) ring rundt den du holder kjær............ Trøndere kaller også jenter for "-Sara og eller -Pia" som en fellesbetegnelse i en mer humporistisk sammenheng:) For eksempel "RotSara" hvis noen ikke finner det de leter etter, "GammelSara" hvis noen er ....ja...Gammel! eller jeg kan kalle dattera mi for "litjPia mi" Dialekter er morsomme;)
Gjest Skrevet 1. september 2006 #7 Skrevet 1. september 2006 ja pia er jeg kjent med som kosenavn bestemoren min fra trøndelag kalte seg for kjerring - kjær ring - , men blir litt annerledes når man ikke kaller dama si for det, men andre jenter, synes jeg .. kommer uansett ann på hvordan folk mener det jeg bodde i uk og brukte ordet harry, de skjønte ikke mye av det ja dialekter er bra
lille sjura Skrevet 2. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2006 Ja, dette var jo interessant..... Kaller mi lille pie for lille sjura, som et litt rampete kosenavn!! Så derfor mitt nick. Har forresten aldri hørt den trønderske betydninga. Var jo forresten veldig saklige innelegg i forhold til understell til vogn... må flire litt her jeg sitter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå