Lille Kamille Skrevet 1. september 2006 #1 Del Skrevet 1. september 2006 Hei dere. Jeg trenger noen råd angående å slutte med bleier i barnehagen. Har en gutt på litt over 2,5 år. Hjemme er han sluttet med bleier på dagtid. Vi tar de av med en gang han kommer hjem fra barnehagen, og i helgene og når han er hjemme en dag innimellom bruker han ikke bleier. Det går som oftest bra, men selvfølgelig glemmer han seg en gang innimellom så det går i buksene. I barnehagen sier de at de helst vill at han skal være helt tørr hjemme og ha bæsjet på doen i barnehagen en del ganger før de vil ha han uten bleier. Han tisser på doen der når de setter han på, men bæsjer i bleia. Jeg skjønner jo at det for en liten tass passer mye bedre å gjøre det man må i bleia uten å avbryte det man holder på med, men jeg tror at han vil si fra hvis han ikke har det alternativet. Det gjør han jo hjemme.. I småbarnsavdelignen i barnehagen er de bare fire barn i samme årskull, resten er ett år yngre, så jeg regner ikke med at de har så mange andre barn i pottetrening heller, for jeg skjønner jo at det er mer behagelig for de som jobber der å skifte bleie, enn å måtte være med på do støtt og stadig og huske på å spørre om de må når det er lenge siden, men de må jo slutte en gang.. Det hadde vært fint å få innspill på hvordan andre har gjort dette i bhg. og om jeg bare må vente en stund til eller om jeg kan "tvinge" de til å la han gå uten bleie der også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6154365-bleieslutt-i-barnegahen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 1. september 2006 #2 Del Skrevet 1. september 2006 Man kan sikkert si at de ansatte i barnehagen burde stille opp mer i forbindelse med bleieavvenningen, at det er jobben deres. Og at siden de har få barn som pottetrenes så må man kun forvente at de gjør slik eller slik. Men jeg skjønner faktisk godt at de kvier seg jeg, de opplever ganske mange ganger overivrige foreldre som fjerner bleiene alt for tidlig, og som forventer at de ansatte skal stille opp uansett hvor mange uhell det blir. Så ja, jeg kan godt forstå at de ønsker at barnet skal være nesten helt tørr hjemme før de tar av bleien i barnehagen. Barna er my mer opptatt av lek der, og der skjer mye mer rundt dem, så de har fokus helt andre steder enn det å gå på do. Når de får trent hjemme først vil det gå bedre i barnehagen senere. Og spiller det egentlig så stor rolle at de ikke er veldig aktive i barnehagen? Det betyr jo uansett bare at det tar et par uker eller en måned ekstra å få gutten renslig, og så travelt med å bli kvitt bleien er det vel ikke? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6154365-bleieslutt-i-barnegahen/#findComment-6155698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #3 Del Skrevet 1. september 2006 Her er det faktisk dere som foreldre som kan bestemme litt hva dere ønsker. I følge rammeplanen skal barnehagen ha et nært samarbeid med hjemmet og ivareta barna på best mulig måte. Hvis du ønsker at de skal følge opp dette i barnehagen er det bare å gi beskjed. Det er en del av det på jobbe i barnehage. Dessuten blir det en bleie mindre å skifte, når barnet blir helt tørr. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6154365-bleieslutt-i-barnegahen/#findComment-6162295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #4 Del Skrevet 2. september 2006 Dersom du føler at gutten din har forstått vitsen med å gå på do, og er fysisk moden for det, mener jeg at det blir feil å ha bleier i barnehagen. Det at det skjer uhell i barnehagen- og hjemme er nok noe man må regne med i overgangen. Jeg syns det blir veldig rart at barnehagen krever at han er helt tørr før han slutter. For det er det skjeldent at barn er. Avtal en periode på 14 dager der gutten er uten bleier i barnehagen, og be personalet skrive ned uhell per dag. Da kan dere se progresjonen. Det er selvfølgelig ekstra arbeid for barnehagen, men helt nødvendig. Du må passe på at det alltid er rikelig med skiftetøy i barnehagen. Ta dette opp med ped leder og hør hva hun/han sier. Alle barn mellom 1 og 3 år slutter jo med bleier i barnehagetiden? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6154365-bleieslutt-i-barnegahen/#findComment-6164115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annie-77 Skrevet 5. september 2006 #5 Del Skrevet 5. september 2006 Har bare noen tips om ikke bhg går med på å fjerne bleien ennå; De må sette seg ned og prate med han om at selv om han har bleie på så må han si i fra om han merker at han må på do. Det er også viktig at han vet hvem han skal si i fra til! Om han f.eks ser 5 ansatte på en gang klarer han antakelig ikke og velge hvem han skal si det til... Om han har to faste som han kan si i fra til, er det stor sjangse for at han ser en av dem i det øyeblikket han må på do. De bør spørre han oftere om han må på do, eller må tisse. Hovedproblemet i overgangen er gjerne at de glemmer og kjenne etter når de leker. Masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6154365-bleieslutt-i-barnegahen/#findComment-6208551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå