Gå til innhold

Praha-reise i uke34

Anbefalte innlegg

Vi har så lyst til å reise til Praha første uka i november og da er jeg i uke 33. Noen som har noe erfaring m utenlandsreise så sent i sv.skapet? Det blir bare oss voksne i 3 netter...avslappende tur, der vi kan hvile,sove,spise god mat, kanskje shoppe litt og bare rett å slett koble av å lade batteriene før nattevåken...vil høre alt av tips og erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6152734-praha-reise-i-uke34/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei - det jeg har fått opplyst er at man ikke har anledning til å fly utenlands de siste to månedene av svangerskafpet (siste 8-9 ukene). Du kan ev sjekke med flyselskapet, men jeg tror ikke du får være med. Hva med et deilig spaopphold i Norge istedenfor!

Det er en grense for når du har lov til å fly. Den er lavere for utenlandsreier enn for innenlandsreiser. Mener å huske at denne er 32 uker (?). Hvis du leter litt finner du det nok. Håper for din del at det ikke stemmer da, for da blir det vel ikke noe av turen..

Annonse

Hei! På så pass korte flyreiser er den vanligste grensa at man kan fly tom uke 36. Altså ikke de 4 siste ukene av svangerskapet. Noen flyselskaper krever legeattest at du ikke bærer tvillinger og at det er et ukomplisert svangerskap. Når du er gravid og reiser, er det viktig at du passer på hva du spiser og drikker. Du kjenner sikkert til dette, men tar det med likevel (jeg jobber med reisemedisin og er opptatt av dette;); Drikk væske på flaske, unngå isbiter (de er som regel laget på springvann), all mat som er godt kokt eller godt stekt er trygt å spise, pass særlig på kylling og egg. Til sist bør frukt og grønnsaker kokes, stekes eller skrelles selv. Det finnes en drikkevaksine mot turistdiarè, echoral som beskytter 30-40% mot diarè, den er ikke farlig for gravide å ta. En kraftig tur med diarè er ikke bra når man er gravid. Skulle du få det, husk å drikke masse vann og få i deg sukker og salt. Men det er ingen grunn til ikke å reise til Praha mens man er gravid. Mao: reis og kos deg, men vær ekstra påpasselig med hva du får i dag og vask hendene godt før du spiser (hånddesinfeksjon er et tips). GOD REISE!

Jeg syns dette høres ut som en kjempeflott idé! Blir godt å få en ren kjærestetur før knøttet kommer :)

Reglene for gravide er litt forskjellige fra flyselskap til flyselskap, men både norwegian og sasBraathens har ei grense på at 2 uker før termin får du ikke være med, mens på relativt korte reiser (under 4 timer) kan du få bli med mellom 2 og 4 uker før termin med legeattest. Før 4 uker før termin har de ikke store problemer med å ta deg med faktisk, så det er bare å reise :) God tur! jeg anbefaler dere virkelig å reise :) Men husk å ta vanlige forhåndsregler som å drikke vann fra flaske og ikke springen, ikke spis rått kjøtt og uvasket frukt osv. Kos dere :)

Annonse

Det er forskjellige regler for hvert enkelt flyselskap. Skal du fly med SAS, gjerder følgende:

Opp til 4 uke for termin er det helt greit.

4-2 uker før termin må du ha legeerklæring. Flyturen må ikke være lenger enn 4 timer.

2-0 uker før termin har du ikke lov til å fly!

Så kos deg, og lytte til. Praha er en fin by!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...