Gå til innhold

Syns det er ufattelig dårlig gjort!!!

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få ut litt agresjon og sinne... jeg fikk igår vite at jeg IKKE får fortsette i jobben min etter prøvetiden på 3mnd. Den er ute idag, og jeg har nå en mnd med oppsigelses tid, så står jeg her uten jobb... Pokker altså... Det er jo ulovlig grunnlag å sparke noen nesten bare fordi at en er jente... fordi jeg er gravid så passet det ikke at jeg jobbet her mer for dem.. Problemet mitt er at jeg ikke har noen sak som jeg kan ta dem på, fordi jeg har bare hatt en prøvetid så kan de finne på masse ting som gjør at i en sak så vil ikke jeg vinne uansett =( står jo ikke noen oppsigelsesgrunn i oppsigelsen min, de har sikret seg der kan du si..... f... altså... nå har jeg bare en hel del bekymringer som flyr igjennom hodet mitt =( visste at jobben her ikke var den beste, men jeg trodde ikke noen kunne synke så lavt å si meg opp fordi at jeg skal ha barn og det vil ta mye tid og energi fra dem på jobben å finne en som skal erstatte meg og når jeg kommer tilbake så "Må" jo jeg nesten ha opplæring på nytt fordi jeg jobber med mobiler og i denne bransjen "skjer det jo noe hele tiden" som sjefen så fint utpekte og da må jeg settes inn i alt på nytt om et år, og det var tid og ressurser de ikke har.

USJ...

Unnskyld meg og min negativitet men jeg er sååå sint.. og lei meg for at jeg nå har fått en bekymring jeg ikke trengte..

Fortsetter under...

OOII!!! Nei vettu hva?!!! jeg sjønner godt at du er dritforbanna, det hadde jeg blitt!! For en patetisk unnskyldning å komme med, at det skjer så mye og at du må læres opp på nytt!! Det ernesten så jeg ikke vet om han har lov til å gjøre dette!! Han begrunner jo det hele med at det faktisk er fordi du er gravid!! Det er ikke lov!! Gravide skal ikke forskjellsbehandles!!! Nå kjenner jeg at jeg koker!

jeg vet det, han begrunner det faktisk med det.. er det som er liksom ekstra UTROLIG DUMT!!! men det de liksom er vært smarte da vettu, er at de ikke skriver en begrunnelse i oppsigelsen, for da står det jo ikke noe sted svart på hvitt, og skulle jeg ta opp en sak mot dem nå, så kan de bare si at jeg ikke passer for jobben, at jeg ikke gjorde en bra nok jobb, så lenge jeg bare har jobbet her i prøvetiden, som var 3mnd.. det er så dårlig gjort... det er så mye sinne inne i meg samtidig med masse triste følelser og bekymringer... trodde ikke noen bedrift i verden ville gjort noe sånn pga en graviditet.. skjønner nå hvor herlig arbeidsgivere kan være...

Jeg trodde man MÅTTE begrunne oppsigelsen jeg. Hva skal de si da, hvis noen framtidige arb.givere ringer for referanse (jeg ville ikke oppgitt at jeg hadde jobbet på dette stedet), skal de lyve?! Si at du stadig kom for sent?!

Nei, vettu hva dette er mektig urettferdig og provoserende.

Det blir ditt ord imot hans, han har jo faktisk sagt det muntlig til deg og så lenge det ikke står årsak i oppsigelsen må man jo gå utifra det som har blitt sagt!

Dette er et prakteksemplar på hvordan gravide har vanskeligheter i arb.livet. Jeg hadde undersøkt og prøvd og kontaktet noen innen loven som evt. kan hjelp deg. Ikke for å få jobben tilbake, men for å bevise at du har blitt behandlet på en urettferdig måte.

Jeg skjønner også godt at du stresser og bekymrer deg mye.

Dersom du ikke får deg en ny jobb inne termin får du jo engangstøtten.

Har du mann/sambo som jobber? Det ordner seg alltid på et vis.

Selv om det er lettere sagt enn gjort, slapp av og stress ned for deg og barnets beste!

jeg er jo en hormonbobme uten like å da vettu, så støtten som jeg får fra deg og det at jeg på et vis ikke føler meg så alene her jeg sitter, gjør jo at jeg gråter litt da (teit men..) ;-) Joda min samboer jobber, han tjener ikke all verden desverre.. var liksom derfor jeg skulle helst ha jobbet videre her, men nå må vi jo finne på noe annet i stede.. jeg vet ikke om det er noen som vil ansette en som skal ut i permisjon i desember eller januar eller når jeg skulle ut i permisjon når jeg har termin 1/2-07.

vi har jo fått oss hus og alt ting liksom, så klarer de faktisk å si meg opp pga en graviditet.. jeg må bare få si at jeg håper grusomt skjer med dem her... for jeg syns det er ordentlig dårlig og urettferdig..

men du har rett... jeg må prøve å slappe av og stresse ned, om ikke for min egen del, så for "knøtten" min sin del..

Annonse

Sjekk i arbeidsmiljøloven (www.norgeslover.no) Er nesten 100% sikker på at du har krav på at årsaken skal stå i oppsigelsen/sluttattesten dersom du ønsker det. Så da får du heller kreve det. Loven er også helt klokkeklar på at svangerskap ikke skal ha noen innvirkning på arbeidsforholdet, annet enn at arbeidsgiver plikter å legge til rette dersom formen din er litt dårlig en periode. Selv om du kun har hatt prøvetid i bedriften, skal det veldig mye til for å kvitte seg med en person. Det står i loven. Så da er definitivt ikke en graviditet god nok grunn. Stå på ditt! Dersom du ikke er organisert, så GJØR DET FORT! Fagorganisasjonen hjelper deg :-)

Lykke til!

Likestillings- og diskrimineringsombudet, http://www.ldo.no/ - ring dem i dag. (De har åpent til 15.) Det er helt klart vanskelig for arbeidsgiver å bevise at du ikke ahr gjort en god nok jobb, i alle fall når det ikke står noen grunn i oppsigelsen - permisjonsfravær holder _ikke_!!! Dete r ikke bare-bare å si opp noen etter prøvetid, det skal mye til at det holder, spesielt når du har en såpass god sak og ikke har fått noen advarsler underveis. Ring ombudet, og hør hva de sier. Antakelig vil sjefen din komme til å gi seg når du setter hardt mot hardt her, han har IKKE noen god sak!!!

Hei:) jeg jobber som personalsjef for 120 mennesker og har alt om ansettelser i våres bedrift. Så dette kan jeg nok kanskje hjelpe deg litt med. For det første så er du helt sikkert ikke organisert føler jeg? hvis du hadde vært dette så hadde saken din vært veldig mye enklere.. Når er din siste arbeidsdag og når fikk du beksjed om at du ikke fikk forsette?

Prøvetiden er på 3 måneder. Prøvetiden kan forlenges ved sykefravær. I prøvetiden er oppsigelsesfristen 1 måned. Etter prøvetiden, og dermed fast ansettelse, gjelder fortsatt nevnte oppsigelsestid på 1 måned.

Ifølge Arbeidsmiljølovens § 58.2 forlenges oppsigelsesfristen til 2 måneder etter minst 5 års sammenhengende ansettelse, og til 3 måneder etter 10 års sammenhengende ansettelse.

Ved oppsigelse fra arbeidsgiver, se Arbeidsmiljølovens § 58.3.

Oppsigelsesfrister løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted. Arbeidsmiljøloven gjelder for alle om du enten er organsiert eller ikke...

I en prøveperiode der du blir oppsagt av arbeidsgiver så har du også krav på 3 advarseler der du får beksjed om at du ikke klarer å håndtere jobben din bra nok..Før du blir sagt opp..

Hvis du vil så kan du få mail adressen til fri advokathjelp fra meg som jobber med saker innen arbeidsrett? jeg bruker de mye på jobb hos meg.

Fra lov om likestilling mellom kjønnene:

§ 16. (Bevisbyrde)

Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted direkte eller indirekte forskjellsbehandling i strid med bestemmelser i denne loven, skal det legges til grunn at slik forskjellsbehandling har funnet sted, hvis ikke den ansvarlige sannsynliggjør at slik forskjellsbehandling likevel ikke har funnet sted.

Yes! Følg rådet til cec26 og SpongeBob og kontakt noen idag!!

Ser også ifølge cec26 som tydeligvis har peiling på dette at man må få 3 advarsler før de kan si deg opp - i prøvetiden!!

Det henger jo ike på grep det sjefen din har gjort og han har tydeligvis driti seg langflat ut! Stå på ditt og ta dette videre!!!

Stakkars hormonbombe!:) Jeg gråter for absolutt ingenting jeg, bare begynner å sippe, så jeg skjønner godt at du gråter nå!

Men det er også selvsagt at du skal få støtte fordi det du opplever er sterkt urettferdig og imot loven!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...