Gå til innhold

flaut å spørre men....

Anbefalte innlegg

Signerer dette med anonym fordi jeg skjems over dette....

Jeg tror jeg har orm :S

Har merket det i 1 mnd nå...

noen små hvite noen i avføringen...

syns det er så utrolig ekkelt..

og så syns jeg at det er så flaut at jeg ikke tørr gå på apoteket å spørre om en kur...

men det jeg nå lurer på er om dette å ha orm kan skade fosteret på noen måte?

+ at om jeg evnt tørr etterhvert å få tak i en slik kur.. skader den fosteret da?

er veldig flau over dette og håper på svar fordi jeg syns det er så ekkelt... :S og det klør mye bak der pga dette! :S

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6149635-flaut-%C3%A5-sp%C3%B8rre-men/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hører egentlig ikke til her på 2.trimester (bare "lurer" litt før jeg flytter over neste uke), men måtte bare si at små, hvite orm (barnemark) i avføringen er så vanlig at det trenger du ikke være flau over, ingen apoteker kommer til å "se" på deg om du kjøper en ormekur. Jenta mi fikk det da hun begynte i barnehagen. Det smitter veldig lett så hele familien måtte behandles. Ingenting flaut i det. (Jeg var sååå glad da jeg fant ut at det "bare" var orm, jenta hadde hatt så vondt i magen) Hvem som helst (og særlig de som har barn) kan komme til å oppleve dette både en og to og mange ganger. Vet dessverre ingenting om ormekur er trygt å bruke når en er gravid, det står sikkert på pakken. (Eller du kan spørre på apoteket, de syns HELT SIKKERT ikke at dette er flaut.) Lykke til

Hei!

Jeg spurte min gynekolog om det var ok å bruke, og fikk klarsignal på det!

Det er ikke flaut! Har venninne på apotek og hun sier de selger i bøtter og spann. Spør etter Vanequin eller Vermox. Det går kjempefint skal du se!

Jeg har fire små (store) troll og vi har kurer ihverfall en gang hvert år!

Som farmasøyt undertegner jeg innlegget fra verrei. Med store bokstaver! De få undersøkelsene som er utført med vermox tyder på muligheter for fosterskader. Vanquin er et utprøvd medikament uten at det er nnoe som tyder på fosterskadelige effekter.

Ellers vil jeg bare si at det ikke er noen grunn til å synes det er flaut med mark. Det er desverre fint lite man kan gjøre for å beskytte seg.

Annonse

Du må abselutt ikke være redd for å gå på apoteket fordi å få orm er ingenting å skamme seg over, og ikke flaut i det hele tatt!

Det er veldig lett å bli smittet av orm... Jeg jobber i barnehage og der har vi ofte barn med orm, og da får som oftes hele familiene orm.

De vet garantert på apoteket hva slags kur du bør ta når du er gravid.

Jeg kan godt dra å kjøpe til deg altså:))) Lykke til

Hei.

Hadde sånne små hvite "mark" da jeg var liten og gikk da på noen tabletter (finnes også som mixtur) som het vanquin, eller noe i den dur... Vet ikke om du får den uten resept, men du kan spørre på apotek.

Siden du er gravid, ville jeg gått til legen. Uansett hvor flau jeg er, så vil ikke jeg gjøre noe feil, noe som kan risikere rusket mitt! Ring anonymt til legevakten eller føden om lege er utelukket, men følg da de råd du får der!

Lykke til!

Hvis du tar en titt i felleskatalogen (www.felleskatalogen.no) så står det der at det ikke er anbefalt å bruke vermox hvis du er gravid. Står ikke noe direkte om påviste fosterskader, men men har også sett nyere undersøkelser (dyreforsøk, men dog...) der de konkluderer med at risikoen for fosterskadelige effekter er tilstede.

Jada. har sjekket det ut.

Og har ikke tenkt å argumentere det bort. Bare sier at gynekologen på sykehus som drive kun med fosterdiagnostikk, sjekket ut databaser om fosterskade på nevnte middel. Dette er en stor database med alle kjente medisner og bruk i svangerskapet. Dette er en database for mennesker og ikke dyr.

Ville uansett ikke tatt noe av det i 1. trimester. Men svaret mitt ligger her. i andre trimester, og da vet alle at baby er ferdig laget...

Et annet tips er rå løk! Garantert ufarlig :-)

At babyen har alle lemmer og organer betyr slett ikke at det ikke er noen fare for fosterskader. Hjernen er faktisk i veldig liten grad utviklet, og fortsetter å være svært plastisk til lenge etter at barnet er født. Mange av de indre organene har også mye igjen av utviklingen frem til de er ferdig.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...