Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Jeg har såååå lyst til å dra med to venninder en uke til hellas om en uke. Er da i uke 32\33. Har noe erfaring med å reise sydover så sent i graviditeten?
Gjest Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Har ikke erfaring med det, men finnes det virkelig flyselskaper som tar med gravide så nær termin?
november68 Skrevet 1. september 2006 #3 Skrevet 1. september 2006 Hei 1 Jeg pleier å kikke inn i 3 trimester innimellom, selv om jeg har en baby på 11 mnd, Jeg kaller han baby for det er det han er. Jeg sier bare en ting. REIS IKKE TIL HELLAS. Det gjorde jeg. Vi var en familie på 3 som reiste ned, og kom hjem hver for oss med ett lite nurk av et barn. Jeg var frisk, var hos jordmor dagen før vi reiste og 31+ 4. følte meg rimelig trygg på at dette skulle gå bra, da jeg fødte 1 uke over tiden sist. Tenk nøye igjennom hva du gjør. Helsevesenet i Hellas er enda mer sentralisert enn i Norge. Vi ble sendt i helikopter fra Naxos til Athen. Rakk ikke frem, og måtte nødlande på ei øy som heter Syros. Gutten vår ble tatt med keisersnitt, han ble sendt videre til Athen, de forsøkte å dra avgårde uten faren som jeg ettertrykkelig hadde sagt skulle følge med til Athen, mens jeg var igjen. Vår eldste sønn måtte bli igjen på Naxos. Takker gud for at vi var to familier som reiste sammen. Det er ikke noe kyss klapp og klem. Har du ingen som kan hjelpe deg får du ikke hjelp. Du må ha med toalettsaker, bleier til deg selv og baby. Håndkle, klut. Har du ikke det blir du liggende å bade i ditt eget blod og svette til du er istand til å stå opp og får lov til å stå opp. fødeavdelingene er bemannet med jordmødre og det er forsåvidt vel og bra, men de er universitetsutdannet og vet det, jeg er intensivsykepleier, så jeg vet hva jeg snakker om. Etter halvannet døgn skrev jeg meg ut på eget ansvar, i følge med storebror og en venninne. Sønnen var lå på respirator i 3 dager, utviklet RDS. Etter halvannen uke i Athen var han stabil nok til å flyttes til Norge. Vi tilbrakte 7 uker på sykehus totalt. Etter måneder med inn og ut av sykehus pga div spiseproblemer og luftveisinfeksjoner føler vi at vi er på rett vei. Barnesykehuset i Athen er utolig bra, rent faglig, men de har ikke samme tilgang til ressurser som her. All ære til de, og forsikringsselskapet som gjorde hva de kunne for oss. Jeg var dum som reiste, ikke gjenta det.
Rosaglede Skrevet 1. september 2006 #4 Skrevet 1. september 2006 Heisann Jeg var i hellas i uke 23-25... Taklet det dårlig... Så jeg vil ikke anbefale det...som jeg leste av hun over så tror jeg det tryggeste er at du er hjemme.... Jeg trodde jeg aldri skulle dra hjem...ble helt slått ut av varmen...
MAAAAAAAAMA, igjen. Skrevet 1. september 2006 #5 Skrevet 1. september 2006 ÅÅÅÅ, ingen som har noe positivt å si da.Jeg er 24 uker på vei og drar på søndag.
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 1. september 2006 #6 Skrevet 1. september 2006 Det hadde jeg ikke orket. For det første pga. varmen, så på stranden; ikke klarer jeg å ligge på ryggen, på siden på stranden og velte meg rundt fra side til side ser jo litt snodig ut. Maten skal man jo være forsiktig med, og sannsynligheten for å vøde ER jo faktisk til stede....
Gjest Skrevet 1. september 2006 #7 Skrevet 1. september 2006 Jeg hadde ALDRI reist , takler ikke varmen når jeg er gravid! Men hovedgrunnen hadde nok vært at jeg hadde vært redd for og faktisk føde der nede...noen kan jo føde i uke 32/33. Føler meg tryggest i Norge jeg da...men hadde gjerne reist hvis jeg ikke var gravid...tenk og kunne ligge med flat mage på stranda og drikke om kvelden...hehe:-) "drømme drømme" Vent til neste år....mitt råd iallefall..!
Lilje74 Skrevet 1. september 2006 #8 Skrevet 1. september 2006 Hei MAAAAAAAAMA, igjen, ...hvis legen sier det er ok synes jeg det høres helt ok ut å reise i uke 24. Det er jo fortsatt en del av den friskeste tiden i svangerskapet, og litt ferie kan også gjøre godt ;-)
Elle Vilde Skrevet 1. september 2006 #9 Skrevet 1. september 2006 Jeg ville heller ikke dratt... Har hatt litt kontakt med helsevesenet i Hellas før, og sykehusene (de offentlige) holder en forholdsvis lav standard (mulig min erfaring er spesielt dårlig)! Skikkelig møkkete, dårlig, ikke-sterilt utstyr, inkompetente leger (tok tempen under arm på 1. åring og termometeret stakk ut på baksiden, legen nektet for at hun hadde feber: viste 35 grader, dvs temperaturen inne på sykehuset. Vi tvang han tilslutt til å måle rektalt, jo, da 40 i feber... Deretter doserte han antibiotika til 40 kg barn, og hun veide under 10 kg. Kun flaks gjorde at apotekeren reagerte og spurte om det var hun i vogna som skulle ha det!) Jeg ville blitt livredd dersom jeg skulle få komplikasjoner/måtte føde på et slikt sted. Har også erfaring med privat legekontor i Hellas, og det var bare positivt - men private sykehus er det langt mellom, ikke sikkert det er det dit dere drar! (kun på de største øyene) Var i Hellas da jeg var 12-13 uker på vei med første barn og forholdsregler for å unngå toksoplasmose er skikkelig slitsomt + at varmen plagde meg forferdelig - konstant svimmel... Jeg gjør det ikke igjen!!! Mye morsommere å dra til syden med barnet - hva med neste høst isteden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå