Gå til innhold

Kan en "miste" melka hvis en er inne i en stressende periode?

Anbefalte innlegg

Mannen jobber mye overtid for tiden, noe som fører til at jeg er mye alene med gutten på 3,5 år og lillegutt på 2 mnd. Merker at det til tider er strevsomt... Føler at lillegutt har begynt å tulle litt mer ved puppen og, kaver mer og vil ikke alltid ha puppen-men tar kort tid før han hyler etter den igjen. Merker og at det ikke lenger kommer noe særlig melk når jeg pumper meg - selv om det alltid har kommet før...

Spm mitt er om det kan komme av at jeg er litt stresset for tiden, eller kan det bare være at lillegutt er inne i en "tøyseperiode" (håper det, og at det går seg til etter hvert...)

Fortsetter under...

At du er stresset og kanskje sliten kan definitivt virke inn på melkeproduksjonen - og utdrivingsrefleksen.

Selvfølgelig kan det være at lillegutten har begynt å bli mer opptatt av omgivelsene og ikke har så god tid til puppen lenger, men han var nesten litt i minste laget trodde jeg...

Har du mulighet til litt avlastning med den eldste? Familie som kan ha ham noen timer om formiddagen, slik at du får hvilt litt, eller en trillepike?

Jeg hadde god erfaring med å bære minste i sjal når jeg fikk nr to - da var det hender ledig til den eldste selv om den minste skulle bli båret.

La husarbeid være husarbeid noen dager i alle fall - eller kanskje du kan få noen til å ta litt av det for deg om du ikke har avlasting til gutten? Eller kanskje mannen kan jobbe i alle fall litt mindre overtid, evt komme hjemom en tur på ettermiddagen mens den eldste er våken, og så ta ut igjen på kvelden etter at han er lagt?

Prøv i alle fall å sørg for at du får tatt deg litt inn igjen, og se om det ikke kan rette seg da...

Ønsker deg masse lykke til! Vet alt for godt hvor slitsomt det er å ha fått nr to og være masse alene med dem... *klem*

Skriver under på Vertigo sitt svar her :

stress har en sterk effekt på både melkeproduksjon og utdrivningsrefleksen. Selv fikk jeg god hjelp fra akupunktur for dette (avspenning + utdrivning og melkeprod.), så hvis du ikke får hentet deg inn på andre måter, kan det være et forslag:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...