Gå til innhold

Presten har aldri sagt....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Håper alle vet at prestene aldri spør : Hva skal barnet hete?

De sier: Hva heter barnet. Dåpen har jo ikke noe med navnet å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da min bestefars søster skulle døpes en gang på 20-tallet spurte presten om barnets navn og foreldrene svarte pent: Isabelle/Isobel (de lærde strides om hva det nøyaktige navnet var). Å nei, svarte presten. Dette vakre barnet kan ikke ha et så grusomt navn. Hun skal hete Hildur! Og Hildur ble hun hetende.

 

Det er godt tidene har forandret seg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo da, før hadde dåp ganske mye med navn å gjøre! Før spurte presten "Hva skal barnet hete?" Man trenger ikke tilbake på 1920-tallet for å finne eksempler på det. Jeg vet i alle fall helt positivt at presten spurte slik på slutten av 1970-tallet, det husker jeg fra niesers dåp. Men det er godt mulig at det snart gikk over til å bli spørsmålet "Hva heter barnet?" snart da, rundt 1980, kanskje.

 

Nå har ikke dåpen noe med navnet å gjøre, nei, men man trenger altså ikke å gå så veldig langt tilbake før dåpen helt klart hadde noe med navnet å gjøre.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil "kakao". Det har aldri vært sagt "hva skal barnet hete" i den norske kirke!!! De har jo ikke akkurat forandre dåpsinnhold etter 1970 da. Du husker nok feil!!!!!!! Dåpen har ikke noe med navnet å gjøre, det er at barnet skal bli et medlem av Guds rike. Hovedinnleggeren har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det kom jo en nye liturgi, var det ikke på slutten av 1970-tallet, så da kan vel prestens talemåte også ha blitt endret når det gjelder dåp. Mener å huske at det var mye mer vanlig tidligere at man mente at barna fikk navn i dåpen, selv om nok aldri fra kirkas side har vært ment sånn.

Jeg bor i Finland og her spør folk ikke hva babyen heter. Men de spør om babyen er døpt, fordi først da er det vanlig at man forteller barnets navn. (For meg ble det ekstra rart siden vi ikke har dåpt barna våre) F.eks . snakket ikke noen om navnvalg på klinikken, slik alle gjorde da jeg fikk mitt første barn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, anonym, nå har jeg sendt en mail til menighetskontoret her i kommunen, så nå venter jeg bare på svar for å se hvem av oss som har rett.

 

Tar jeg feil, så er jeg slettes ikke redd for å innrømme det, og har jeg rett, så skal du få vite det også! Ingen stor sak, akkurat, men greit å få vite. Faktisk litt spent, for jeg lurer på om jeg husker så feil... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...