Gå til innhold

Har pappaen rett på pappa perm når jeg er student?

Caramell, 3-barns mamma!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du er fortsatt student etter at den lille er født, samt at du ikke mottar fødselsstipend, kan pappaen få permisjon med lønn. Hvis ikke får du ikke. Vi har samme problemet, stakkaren får ikke de 6 obligatoriske ukene engang.

Har vart på trygdekntor og spurt. Du har rett på penger fra lanekassen i 42 uker, eller så mange uker du vill men ikke mer enn 42 uker. I tillegg får du 33000kr fra trygdekontoret utbetales fra uke 26 i svangerskap. Hvis din man har jobbet fulltid har han rett på resterende uker opp till 54 uker totalt. Dvs tar du 42 uker (sammenhengende er visst et krav) så får du fra lanekassen i de ukene og når du går tilbake til studier så får han fødselspenger basert på sin lønn i 12 uker (fra trygdekontor). Håper du skjønte det. Han må sende egen ansøkan til trygdekontoret.

Ååååå? Det var ikke det de sa til meg hos trygdekontoret. Hun var rett og slett ufordragelig. Jeg kunne da ikke mene at mannen min skulle ha permisjon når jeg ikke tjener penger! Ble helt satt ut....

Vil det si at han får 100% lønn i tolv uker basert på sin egen lønn? Da blir gubben fornøyd :-)

Pappaen kan ta ut sin permisjon i tidskonto, og da er det egne regler for den permisjonen... Sjekk ut m trygdekontoret... De va veldi behjelpelig m oss, men jeg har ikke satt meg inn i d enda, da det er nesten et år til pappaen ska ut i perm her..

Annonse

Hei!

Vi har nett kommet hjem fra trygdekontoret der vårt spørsmål var om far fikk noe permisjon med lønn fra arbeid. Det vi fikk i svar da var at far kan ta de resterende ukene som mor ikke tar. Dvs om mor tar kun 31 uker fra fødsel, står det igjen 10 uker (100 %) eller 20 uker (80 %) som far kan ta. Far kan altså ta de resterende ukene som mor ikke tar. Mor kan ta 51 uker (80 %) eller 41 uker (100 %).

Når det gjelder etter fødsel har far rett til 14 dager uten lønn. Noen arb.givere gir med lønn, men det må dere sjekke med hans arb.sted om.

Håper du ble litt klokere nå!

Dersom du tar permisjon kan selvfølgelig ikke pappa få permisjon samtidig. Men han kan selvsagt ta permisjon (beregnet utifra egen lønn) dersom du går ut i fulltids studier igjen.

Vi gjorde det sånn at jeg fikk nedkomstønad og så gikk pappan ut i permisjon når babyen var 7 uker, og jeg gikk tilbake til studier. Han hadde da 100% lønn. Husker ikke eksakt hvor mange uker han fikk. Men man mister de 6 ukene som er fobeholdt far dersom mor ikke har vært i jobb før permisjonen.

For oss fungerte det kjempefint å gjøre det sånn. Jeg leste mye hjemme og når jeg måtte på skolen kom pappan med babyen slik at jeg fikk amme. Han be kjempeflink med babyen, og elsket disse månedene hjemme med han. Idag har jeg en pappa til 2 åringen min som er vel så flink som meg med alt det praktiske rundt det med barnestell... tror aldri i verden han hadde vært like flink dersom det ikke hadde vært for de månedene.

Nå venter vi baby nr 2 og jeg er i jobb. Denne gangen er det jeg som får mesteparten av permisjonen... min tur :)

Det var dette svaret vi fikk på trygdekontoret... Men skal prøve å snakke med de igjen, for vi skjønte ikke så mye av det hun sa til oss.. Ser lengre nede at noen sier at mor kan gå ut i studiene igjen, men det er det jo ikke alle som har mulighet til.. Så da vet ikke jeg hvilke regler som gjelder, men jeg vil tipse deg om å snakke med trygdekontoret dere hører til!

• 3 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...