Gå til innhold

noen som har mistet melkeproduksjonen fordi de har gitt tillegg?

Anbefalte innlegg

jeg er så redd for at jag skal miste melkeproduksjonen min fordi vi gir mme i tillegg.Hun sover også 12 timer på natta,så da får vi ikke ammet...jeg ammer henne nesten hver time på dagen og kvelden,men må gi henne litt ekstra en gang på dagen,for at hun skal bli mett+at det skal rekke å komme litt melk i puppene også.vi gir henne mme før hun skal legge seg også.jeg pumper meg før jeg legger meg+dersom hun sover lenge på dagen.det virker som hun aldri får nok av puppene...er det noen som kjenner seg igjen?eller har noen råd og trøst og komme med?

synes det er så fælt at det virker som hun aldri blir mett av kun puppene...

på forhånd takk for svar

Fortsetter under...

Er det riktig at du har maaaasse på morgenen? Mer enn barnet tar? Kan du pumpe ut denne resten og gi på kvelden? Og amme barnet i søvne istedenfor å pumpe når du legger deg? Så våkner kanskje barnet en eller to ganger på natta for pupp, da ammer du. Og så går dette her i hakk... Ville kuttet mme flaska til det halve uannsett på kvelden, slik at hun våkner for mat minst en gang på natten... Å vente for at det skal komme melk i puppene funker ikke, det er kjertelvev, vet du! Jo oftere du ammer jo mer øker summen av det som kommer ut!

hun tar begge puppene om morgenen,men etter 1times tid er hun sulten igjen..føler jeg ammer og ammer og hun er aldri fornøyd-før hun får ekstra på flaska..hun blir knallsint dersom det ikke kommer med en gang når hun spiser og synes det er så grusomt at hun skriker og skriker og blir aldri mett.hva med å bruke "hjelpebryst"?på kvelden har jeg så lite,at dersom jeg ikke gir ekstra da,så sover hun knapt 30min også har vi d gående hele natta.kan ikke jeg stå opp på natta og pumpe meg da?

Høres ut som du har kommet inn i en litt vond sirkel med å gi tillegg.

I tillegg til at hun får mer enn det du produserer, og dermed ikke stimulerer deg nok, har hun også blitt vant til flaska og at melka skal komme fort.

Hvor gammel er hun forresten?

Her er en link om det med kveldsamming og søvn: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx

Er altså vanlig å ha lite om kvelden, for at babyen skal suge oftere og få i seg nok av den fete ettermelken til å sove roligst mulig om natten. Men denne balansen blir jo også forstyrret av tillegget...

Jeg tror Expats råd om å i alle fall redusere flaska om kvelden, slik at du får henne til å suge av deg - helst flere ganger - i løpet av natta er veldig lurt. Nattamming er med å holde produksjonen oppe/øke den.

Hjelpebryst er sikkert ikke så dumt for å venne henne litt av med flaska og at det skal komme så fort.

Håper du finner ut av ting og får ammingen på rett kjøl igjen! Kan være tøft når det står på nå med øking og hyppige amminger kanskje både dag og natt, men det er verdt det!

Og forresten - er samsoving en mulighet hvis dere ikke allerede gjør det? Det har vært uvurderlig for oss når det gjelder nattamming i alle fall.

Jeg kjenner meg igjen her på mange måter, ammer ofte, ca hver time og det virker som gutten aldri blir helt fornøyd. Jeg har vært på ammeklinikk og fått beskjed om at det ikke gjør noe å gi litt tillegg f.eks. på kvelden etter at du har ammet og babyen ikke er fornøyd. Du mister ikke melkeproduksjonen hvis du ammer så ofte som annenhver time på dagen.

Men, du bør få inn et par amminger på natta. Prøv å gi henne litt mindre tillegg før natta, gi evt pupp etterpå for å få henne til å sovne. Da bør hun våkne en gang ihvertfall for et nattmåltid.

Kom gjerne tilbake her hvis du får til å redusere antall amminger på dagen, det er jeg interessert i å få høre om ;-)

En venninne som gjerne ville fullamme, fikk beskjed om å gi tillegg slik som deg og mistet melka. Der går det nå bare i mme, mot mammaens hensikter. Så - selv om det er skikkelig slitsomt en stund - gi mest mulig bryst. Og dersom du gir mme på kvelden, pump tilsvarende fra deg selv - enten samme kveld (det er utrolig hva som skjuler seg) eller neste morgen, så gir du dette videre. Jeg må bruke Syntocinon nesespray for at jeg skal få pumpet noe som helst, men selv med skikkelig tomme bryst, får jeg pumpet ca 100 ml. Det tar bare litt tid. Måtte gjøre dette sist, og denne gangen har jeg helt styrt unna mme, litt på tross av helsesøsters anbefaling om å gi litt ekstra om kvelden.

Det er, som sagt, ganske slitsomt i perioder, men så ordner det seg igjen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...