kaffeplante Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Jeg ringte og bestilte time hos jormor nå nettopp...og fikk time 16.november...og da er jeg i uke 24...hu sa at det var vanlig med første time hos jormor i uke 24...er det mulig......det er jo en evighet til.....flere som har fått det samme svaret eller???? Jeg er i uke 14 og føler meg overhodet ikke gravid.....flere som har det slik og kan berolige meg littegranne????
Gjest Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Fekk same svaret. Skal til UL i veke 18, og første jordmorkontroll i veke 24. Men dette er mitt andre svangerskap.
Gjest Skrevet 31. august 2006 #3 Skrevet 31. august 2006 Hei! Hadde første time hos jordmor i uke 12 jeg.. men vet ikke om det er vanlig.. følte meg ikke mer gravid av den grunn... Var tilbake i uke 18 og fik høre hjertelyden.. da følte jeg meg litt mer gravid.. Var på UL like etter, og da gikk det virkelig opp for meg hva som rørte seg der inne.. Hvis du er litt urolig kan du jo ringe jordmor og fortelle dette, og høre om du kan komme litt før.. Hvis ikke er det jo ikke såå lenge til UL da:)
SpongeBob Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Høres veldig kjent ut hele greia... Lege uke 12 og JM uke 24 etter UL er det vanlige her jeg bor. Førstegangs får kanskje en ekstra imellom der? I uke 14 hadde jeg flere innlegg her om at jeg var overbevist om at det var innbilt svangerskap, så du er _ikke_ alene etter alle svarene jeg fikk å dømme. I uke 14 har de verste 1.trimester-plagene gitt seg og alt kjennes nesten mistenkelig greit ut, lenge til du skal kjenne liv osv. Brr! Her begynte det å romstere i magen i uke 16 eller så, men likevel fikk jeg JM til å le så hun mistet UL-hodet på gulvet i går da jeg mumlet noe om at "OK, så begynner jeg å bli overbevist, da" mens min lille sønn-to-be tumlet rundt på skjermen der oppe...
Gjest Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Min andre jordmor kontroll er i den 24 uken. Den første var i uke 14. Imellomtiden er det UL. Går du til legen også? Det henger ikke på grep fordi noen må jo da henvise deg til UL og søke fødeplass!! Det er vanlig at ting blir lettere i 2 trimester i svangerskapet. Bare vent til magen begynner å komme!
Gjest Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Du er helt normal du også!:-) Nye rutiner for hyppighet av kontroller, så uke 24 er standard det. Mange av de typiske tegnene du har hatt i 1.trimester forsvinner nå. Den værste trøttheten, evt kvalme osv. Før magen kommer og du kjenner liv (normalt rundt uke 20 for førstegangs) er dette en litt "trasig" periode i svangerskapet syntes jeg også. Tidligere var det hyppigere kontroller, jeg fikk bla høre hjerteslag hos JM i denne tida med førstemann. Gled deg til UL ca uke 18, da får du litt mer følelse av det hele!:-)
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 Mange helsestasjoner har det sånn.. At 2gangsfødende får første timen i uke 24... Dessverre.. Jeg syns det er kjempesent å få time da. Selv har jeg en jordmor som tydeligvis praktiserer litt annerledes, for jeg har fått første time når jeg er 16+2.. Jeg er også i uke 14. Og av og til føler jeg meg veldig gravid (når jeg er trøtt og bekkenet skranter litt) Men i går hadde jeg en kjempefin dag ang formen og jeg følte meg aldeles ikke gravid..Husker at jeg tenkte: "har jeg mistet alle symptom?" da jeg spaserte så lett og ledig opp bakken fra bussen og hjem.. Det kunne vært en helt vanlig dag i et svangerskapsløst liv liksom... Så jeg tror det er normalt å ha sånne dager..
kaffeplante Skrevet 31. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 31. august 2006 takker for svar alle sammen.Får bare vente til uke 24 da skjønner jeg...men hadde håpe på en jordmortime før Ul-timen jeg da...
Gjest Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Hei, Jeg har det akkurat som deg, er i uke 15 nå å begynner å spekulere på om jeg virkelig er gravid, ingen ting som tider på det lenger... I tillegg er det en evighet til ultralyd og ikke får jeg komme til kontroll hos jordmor før uke 24. Men så vidt jeg forstår her inne er det vist helt normalt :-) Hva skulle vi gjort uten BIM, når det er så my vi lurer på , og at det i tillegg bare blir færre og færre kontroller. Synes at førstegangsfødende iallefall skulle ha hatt litt hyppigere kontroller, er ikke sikkert det er alle som vet om BIM...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #10 Skrevet 31. august 2006 humh...eg har fått beskjed om at det er mitt val om eg vil ta kontroll hos lege eller hos jordmor, sidan eg ikkje har fastlege her eg bur no, og har hatt ein turnuslege som er ferdig i sin turnus no tek eg siste kontrollane før eg flyttar heim hjå jordmor....Eg har og fått beskjed om at eg skal til kontroll ca 1 g i mnd.... Eg er i veke 19...og føler meg heller ikkje gravid, er ikkje dårleg, og har nesten ikkje vore det heller, har endåtil våre på ultralyd å sett nurket, men det sig liksom ikkje heilt inn at det bur nokon inne i magen!! trur nok det er heilt normalt! Kanskje kjem det av at eg har arbeidd mykje i sommar, og at dette slett ikkje var planlagt....men dei gongane eg har snakka med jordmor har ho beroliga meg og fortalt at det er heilt vanleg å føle at det er litt uverkeleg osv...Særleg før ein merkar noko av graviditeten. Vi bør vel eigentleg berre prise oss lukkeleg for at vi er så lite påverka av svangerskapet og føler oss friske og raske, det er mange som slit med kvalme å ei mengd med andre plager som naturleg nok får meir fokus på at dei er gravide, fordi dei merkar det meir. Lykke til! det går nok betre!
selfangerkjerringa Skrevet 31. august 2006 #11 Skrevet 31. august 2006 Det er dessverre ikke så uvanlig at første jordmortime er såpass seint. Det du må passe på er å få legetime tidligere, så legen din får ordnet en rekvisisjon til rutine-ul rundt uke 18-20. Dette går IKKE automatisk, men må ordnes via legen. Det er forøvrig veldig vanlig å ha en periode rundt uke 12-16 der man ikke føler seg særlig gravid. Kvalmen (hvis man har hatt den) er begynt å gå over, trøttheten også, men samditid er det kanskje for tidlig å kjenne særlig spark, ikke alle har begynt å få merkbar mage enda. Men det kommer, det kommer Nyt tida i 2.trimester fram til 3.tri - da magen blir diger, føttene fulle av vann, hemmoridene presser og halsbrannen svir hehe
<3 lille spire i magen <3 Skrevet 31. august 2006 #12 Skrevet 31. august 2006 Hei hei kjære deg.. Her på sørlandet går vi annenhver gang til lege og jordmor med en mnd mellomrom.. Jeg ble innkalt til første kontroll hos lege i uke 8. Dermed var jkeg hos jordmor i uke 12 osv ..
En liten mamma Skrevet 31. august 2006 #13 Skrevet 31. august 2006 Jeg skal ikke til jordmor i det hele tatt jeg, er så fornøyd med legen min at jeg bruker bare henne!
nr.3:) Skrevet 31. august 2006 #14 Skrevet 31. august 2006 var hos jordmor første gang i veke 11 eg, og fekk høyre hjertelyden, sida har eg gått fast ein gong i månaden, e no i veke 23.. men har høyrt om mange som ikkje har vert til jordmor før i rundt veke 24 so e heilt sikkert normalt.. gravid følte eg meg heller ikkje før eg kjente første sparka og da e ikkje so veldig mange vekene sida:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå