Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #1 Del Skrevet 31. august 2006 Med dette introduserer jeg det kjære temaet svigermor inn på ammesidene! Har snakka en del med svigermor om mat og amming.. Hun har ei utrolig lang liste over ting man skal unngå når man ammer, og som gir luft i magen. Kål og løk er jo kjente og kjære, men hun mener at ulike typer salat, ananas, sitrusfrukter, krydder, melk osv gir luft- i tillegg til gjærbakst! er det vanlig at de små reagerer på fersk gjærbakst(særlig boller, hvitt brød)? Blir litt oppgitt av alt dette, skal det ikke være lov til å spise noe annet enn brødskiver med kjøttpålegg? og når vi er på besøk, og jeg har spist noe på forbudt-lista hennes, og bebbisen begynner å gråte, ser hun stygt på meg. Så det også blir liksom min feil! Det er jo andre grunner til at babyer gråter-og at de får luft i magen! er bare litt oppgitt og fortvila over dette... er virkelig babyer så sensible som hun vil ha det til? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6140535-matvarer-n%C3%A5r-man-ammer-pg-svigermor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vertigo Skrevet 31. august 2006 #2 Del Skrevet 31. august 2006 Det er veldig forskjellig hva og hvor mye babyer reagerer. Storesøster her hylte en hel ettermiddag etter ett jordbær når hun var 5-6 mnd. Litja reagerte ikke i det hele tatt på det samme - og hun var mindre. Bare for å ta et eksempel. Jeg har brukt å være litt forsiktig i starten når babyene var små, særlig med å spise mat jeg spiste sjelden under svangerskapet. Jeg har alltid spist en del løk, og ingen av mine har reagert på det. Er nok mange ting de _kan_ reagere på, men jeg ser ingen grunn til å holde meg unna alt mulig bare fordi babyen kanskje kan bli litt urolig. Men det er meg. Kanskje jeg har gjort det slik fordi det aldri - bortsett fra den gangen med jordbæret - har vært snakk om gråt som ikke lot seg roe med litt byssing... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6140535-matvarer-n%C3%A5r-man-ammer-pg-svigermor/#findComment-6140638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 31. august 2006 #3 Del Skrevet 31. august 2006 I utgangspunktet kan du spise alt, unntatt: Store dyr fra havet eller innsjøer (laks og ørret er ok). Måsegg. Har du akkurat nok melk unngå salvie og peppermynte, og er det ille unngå også provencalske/italienske krydder. Skriker barnet ditt mye, og åpenbart har vondt i magen av en eller annen grunn, eller hvis du eller barnefaren er veldig allergisk (se allergiviten.no) er det annerledes. Da bruker man av og til en eliminasjonsdiett for å se om det blir bedre av det. Mange av de tingene hun nevner er de man tar bort i en uke, for så etter åpenbar bedring, introdusere en og en igjen (finne synderen). Men har du ikke et kolikkbarn, så er det ikke nødvendig å kløne med det. Det er jo greit å ha Minifom i huset hvis du spiser noe rart som plutselig gir luft, da. Søk også etter ammekake i forum. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6140535-matvarer-n%C3%A5r-man-ammer-pg-svigermor/#findComment-6143926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias`mamma Skrevet 31. august 2006 #4 Del Skrevet 31. august 2006 Det er veldig individuelt hva barn reagerer på, på sammemåte som det er individuelt hva voksene får luft i magen av. Noen tåler alt, noen reagerer på jordbær andre reagerer på løk o.s.v. Med den lista til din svigermor, blir det vanskelig for deg å ha et variert kosthold. noe som er viktig ernæringsmessig for både deg og den lille. Jeg fikk beskjed om at jeg i utgangspunktet kunne spise alt, men dersom den lille hadde magesmerter eller andre problemer, kunne jeg begynne å analysere matintaket mitt den dagen. Dersom du får mistanke til en matvare, må du prøve det flere ganger, da det også er mye tilfeldigheter ute å går. Jeg har funnet ut at min gutt ikke er noe glad for at jeg spiser sjokolade. Da får han vondt i magen, og det er håpløst å få han til å sove. Har prøvd dette 3 ganger nå, med samme resultat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6140535-matvarer-n%C3%A5r-man-ammer-pg-svigermor/#findComment-6144665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma mia! Skrevet 31. august 2006 #5 Del Skrevet 31. august 2006 Ved sykehuset (St. Olav, Trondheim) sa de at man kan spise det man vil. Man må selv være oppmerksom på om man har spist noe annet enn vanlig dersom babyen har vondt i magen. Du kan vel nevne det for svigermor at man ikke opererer med disse listene "lange som et vondt år" lengre selv om hun kanskje ikke vil tro på det... Verden går fremover! Stol på deg selv. Det er du som kjenner babyen din best! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6140535-matvarer-n%C3%A5r-man-ammer-pg-svigermor/#findComment-6149238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå